ההתנצלות להורי בראל ז"ל והרוטציה: בנט בריאיון לחדשות 13

רה"מ בריאיון עם תמר איש שלום: תוקף את נתניהו על "תדלוק" המצב לאחר מותו של בראל שמואלי ("מצייץ ממקומות בעולם"), לא מפחד ממבצע בעזה ("יש חלופות") וגם משיב מתי יעבור לבלפור. צפו

זמן צפייה: 22:47

ראש הממשלה נפתלי בנט התראיין הערב (שלישי) לתמר איש שלום במהדורה המרכזית, ואמר כי כשיגיע הרגע לקיים את הרוטציה הוא יעביר את המושכות ליאיר לפיד. על השאלה האם גנץ יאפשר את זה השיב בנט: "תשאלי את גנץ".

"לא הייתה אופציה לממשלת ימין. זו האמת", אמר בנט, "ומה שעמד בפניי בהחלטה אולי הכי קשה שקיבלתי בחיים, היו שתי אפשרויות. או לזרום עם מה שהתכוונו, לבחירות חמישיות, להכניס את המדינה לסבב נוראי, היינו עכשיו כולם בסגר עם שנאה וקמפיין, או לקבל החלטה קשה מאוד, שאני אומר למשפחתי מראש, באותה שבת, אבא הולך לקבל החלטה שהמון אנשים יכעסו עליו ויגידו עליו דברים נוראיים. רק תדעו שאבא עושה את זה בשביל המדינה".

נפתלי בנט בריאיון לחדשות 13
נפתלי בנט בריאיון לחדשות 13 | צילום: חדשות 13

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

עבאס מאיים: נתנגד לתקציב אם לא יקוימו ההבטחות למגזר הערבי

בית המשפט באיטליה קבע: שמואל פלג חטף את נכדו

"המלך נעשה עירום ביום אחד": המפגש הטעון ממלחמת יוה"כ נחשף

הריאיון נערך ערב יום הכיפורים, וכשנשאל ראש הממשלה ממי הוא חושב שהוא צריך לבקש סליחה השנה הוא ענה מיד: "מההורים של בראל, זכרו לברכה", בהתייחסו ללוחם מג"ב שנהרג בגבול הרצועה. "אני שגיתי והכאבתי להם והם שילמו מחיר כל כך נורא", אמר בנט על השיחה בה טעה בשמו של בראל. "נפלתי בלשוני, אני בן אדם. זה לא משנה אפילו. אני יכול לספר על העומסים ועל ההחלטות הגדולות שמתקבלות פה, כי זו באמת אחריות גדולה. זה לא היה צריך לקרות".

נפתלי בנט ותמר איש שלום
נפתלי בנט ותמר איש שלום | צילום: קובי גדעון/לע''מ

על השאלה האם הסערה הפוליטית בעקבות אותה שיחה תודלקה על ידי הליכוד ונתניהו ענה בנט: "בוודאי, וזה לא בסדר. בסוף אין לנו צבא אחר, וחשוב מאוד שמרגע שאני מתיישב פה, זה לא משנה אם זה אני או כל בן אדם אחר. ההחלטות יתקבלו בצורה נקייה משיקולים פוליטיים. זו אחריות כבירה, ולצייץ מכל מיני מקומות בעולם, איים, דברים שעדיף אפילו לא לחזור עליהם, זה לא מתקבל על הדעת. הרגשות שלי לא רלוונטיים, כי יש פה משפחה שכולה וקטונתי. אני מקבל את הביקורת שלהם בצורה מלאה ובאהבה. למשפחה שכולה מותר הכל, אבל לאנשים שמדברים על הנהגה במדינה, לא. יש קווים אדומים והם נחצו".

כשבנט נשאל אם הוא לא יצטרך לחשוב עשר פעמים לפני שיורה על מבצע צבאי, בידיעה שזה יכול לפרק את הקואליציה, הוא ענה: "לא, אני אקבל את ההחלטות רק בפריזמה של ביטחון ישראל, וההשלכות הפוליטיות יהיו אחר כך. יש לנו ממשלה שעובדת בצורה טובה, ונקבל את ההחלטות רק על בסיס ענייני".

"המטרות שלנו הן מניעת ירי ובלונים על מדינת ישראל, מניעת התעצמות והחזרת הבנים הביתה, וגם שני האזרחים, הישאם ואברה", אמר בנט, "רק הבוקר פגשתי את אחיו של אברה, זה קורע את הלב. למיטב ידיעתנו אברה חי ואנחנו מחויבים, עם כל המורכבות, לפעול כדי להביא אותם הביתה".

בנטו באוגדת עזה
בנט באוגדת עזה | צילום: קובי גדעון/ לע''מ

על הפגישה עם נשיא מצרים אמר בנט שבשיחה לא עלה הנושא של פגישה בינו לבין אבו-מאזן. "התפיסה שלי היא שונה גם מחברי ממשלה. אני מתנגד להקמת מדינה פלסטינית, זה לא השתנה. אני מתנגד לרעיון של לייבא את כל הטרור החמאסי לתוך יהודה ושומרון, ולהפוך את חיי תושבי ישראל לגיהנום בכפר סבא וברעננה".

"אני לא רואה טעם לפגוש אותו", הוסיף בנט, "מה ההיגיון לפגוש בן אדם שתובע את חיילי צה"ל ואת מפקדיו לדין בבית הדין בהאג ומכנה אותנו פושעי מלחמה? למה שאני אפגוש בן אדם שכרגע מממן מחבלים לפי תעריף. עכשיו, משאמרתי את זה, אני לא מתעלם מזה שאנחנו צריכים יציבות ביהודה ושומרון. אני לא מחזיק במיוחד מהרשות הפלסטינית, אבל זה מה שזה, זה מה יש. לכן הקו שאני מקדם הוא עסקי, אזרחי, חיזוק הכלכלה. אני נורא מאמין בכלכלה כבסיס ליציבות, אולי הרקע העסקי שלי הוביל אותי לזה".

בנט, ראש הממשלה, מליאה, נאום
ראש הממשלה נפתלי בנט בעת נאום במליאה | צילום: ערוץ הכנסת

על השאלה מדוע התחייב שלא יהיה משא ומתן מדיני ענה בנט: "אף אחד לא באמת חושב שיש כרגע באופק מדינה פלסטינית. אני אגיד לך מה השיטה שלי בדיפלומטיה ובכלל בחיים. יש לי עמדות, אני מעדיף להיות כן. מה שאמרתי גם לנשיא ביידן, גם לא-סיסי וגם למלך עבדאללה, שאגב, עם שלושתם נרקמים יחסים טובים, אמרתי להם - אני אהיה איתכם גלוי, ואני בא עם המון רצון טוב, אבל אני לא רוצה לעבוד עליכם, אני לא אקריב אינטרס של מדינה בשביל למצוא חן בעיני מישהו".

על בריחת האסירים הביטחוניים אמר בנט: "זה דבר פשוט איום ונורא. במשך 10-15 שנה מתפתח פה מתחת לאף שלנו מצב שהאסירים הביטחוניים חוגגים. בזמנו השר גלעד ארדן הביא דו"ח להעמיד את הדברים על מקומם. זה לא הגיע לקבינט. אז גם פה, כמו בשרשרת של נושאים שהייתה הזנחה רבת שנים, עכשיו הכדור פה. האחריות אצלי, ואצלנו מינויים יהיו מקצועיים בתחומים הביטחוניים הקדושים ביותר. לא יהיו מינויים פוליטיים, לא נכניס מרכזי מפלגות לגופים ביטחוניים".

בנט
ראש הממשלה נפתלי בנט | צילום: עמוס בן גרשום/ לע''מ

בנט ביקר את נתניהו גם בהתייחס לנושא האיראני: "איראן הגיעה לנקודה הכי מתקדמת בהיסטוריה שלה בתוכנית הגרעינית. מזה שנתיים וחצי היא פשוט מתקדמת ומתקדמת. את זוכרת את הפצצה הזאת? את המיצג שקודמי עשה, שהוא אמר, יגיע לקו האדום? מזמן איראן חצתה את הקו האדום הזה. ואיך לומר? הפער בין הרטוריקה למעשים גדול מאוד.

על הקורונה אמר בנט: "אני מדבר על ניהול גמיש, הדוק, אל מול מצב משתנה, והכול כדי לא לעשות סגרים. אנחנו בחרנו באסטרטגיה שונה מקודמנו. האסטרטגיה הקודמת הייתה סגרים, וכשהגיעו חיסונים, חיסונים, אבל סגרים. הכי קל לי בעולם ללחוץ על כפתור הסגר, וכולם ישבו בבית, הכול יהיה חלק, רק נהרוס את המדינה שלנו, הילדים שלנו"

ראש הממשלה נפתלי בנט בביקור בנתב''ג
ראש הממשלה נפתלי בנט בביקור בנתב''ג | צילום: חיים צח, לע''מ

בנט התייחס גם לתומכי "ימינה" שהתאכזבו מאופן הרכבת הממשלה: "זאת ביקורת לגיטימית. אני כן אבל מבקש מהציבור להיות עם ראש פתוח. לבחון ולשפוט את הממשלה ואותי על בסיס הפעולות. על בסיס ההתמודדות עם קורונה, חידוש היחסים עם ארצות הברית ועם ירדן, ולתת הזדמנות אמיתית. יש אנשים שרוצים להסתכל על הממשלה כחלילה אויב. לא. זאת ממשלת ישראל שנבחרה כדין, הוקמה, ככה נראית דמוקרטיה מורכבת".

על השאלה מתי הוא מתכוון לעבור לבלפור השיב בנט: "ברגע שיסתיימו השיפוצים. השב"כ וגורמי התחזוקה המקצועיים אומרים ששנים הם מנסים לשפץ ולא הייתה הזדמנות. אמרתי, תשפצו, אני אעלה לבלפור, משפחתי תישאר ברעננה. יש לי ילדים שלומדים בבתי ספר".