האתגר שאיתו נכנס בנט לבית הלבן

איראן תהיה על הפרק בפגישה בין רה"מ לנשיא ביידן, אך בנט שגם כך סובל מתמיכה זעומה יחפש גיבוי מדיני. כל מבצע צבאי עלול להפיל את הממשלה שמתנדנדת גם כך. ספי עובדיה לקראת הפגישה הערב

זמן צפייה: 02:22

לראשונה זה 12 שנה יצפו אזרחי ישראל בפניו של ראש ממשלה, שאיננו בנימין נתניהו, מתקבל בבית הלבן לפגישה עם נשיא ארצות הברית.

הערב ב-18:00: משדר מיוחד בחדשות 13 לקראת פגישת בנט-ביידן

פוליטיקאים רבים שאפו לזה במשך שנים ארוכות. דווקא נפתלי בנט זכה להגשים. כשמאחוריו תמיכה ציבורית זעומה, מקווה בנט להתחיל הערב את המסע שלו לצבירת פופולריות מחודשת. לפגישה הערב ישנה חשיבות פוליטית עבור בנט - לא רק מעצם התמונה שבכוחה לשוות לו מראה מנהיגותי - אלא גם משום התכנים שיעלו בה.

בהקשר הזה נדלג על הנושא האיראני, שברמת הביטחון הלאומי הוא החשוב מכולם ונגע דווקא בסוגיה הפלסטינית, על הגזרה העזתית ועל האפשרות שגבול לבנון ישוב חלילה להיות להיות חזית פעילה.

ישראל זקוקה לגב אמריקני ברמת גיבוי מדיני למבצע שעלול להפוך לכפייה על ישראל בכל אחת משתי החזיתות וזקוקה גם לסיוע צבאי וכספי ביחס לחידוש מלאי החימוש הצה"לי שהתדלדלו במבצע שומר החומות. מדוע יש לכך חשיבות פוליטית?

הרגישות הפוליטית של ממשלת בנט נמצאת לא נמצאת בקורונה. הממשלה שלו לא תעמוד בפני קריסה גם תחת הרושם שניהול המגיפה לא מרשים. הסכנה לקיום הממשלה אורבת בתחום הביטחוני. ספק אם רע"מ ומרכיבים במרצ יאפשרו את הישרדות הממשלה במקרה של מבצע בעזה או התחממות בגבול הצפוני.

ראש הממשלה נפתלי בנט נשיא ארה''ב ג'ו ביידן
ביידן ובנט | צילום: צילום: רויטרס

אם ייכפה על בנט אתגר ביטחוני קרוב, כדאי לו מאוד שברמה המבצעית והמדינית לפחות יידע לצלוח אותו. אם פוליטית, הקואליציה תעמוד על בלימה, לפחות יידע לצבור נקודות בציבור לו בחירות שוב יעמדו על הפרק.

לממשל החדש בוושינגטון יש גם ציפיות מישראל שתחזיק בחיים את האפשרות לחזור למשא ומתן עם הפלסטינים. הציפייה שישראל תרסן בנייה בשטחים ותקבל בהבנה מחוות אמריקניות לרשות שיחזקו את כוחה, כמו פתיחה מחדש של הקונסוליה שתשרת אותם בירושלים.

ביחס לכך, בנט בוודאי ינסה להביא את ביידן לדחות את הטיפול בנושא הפלסטיני לפחות עד לאחר העברת התקציב בכנסת. משימה אפשרית ביחס להערכה שביידן ואנשיו חפצים בהישרדות הממשלה החדשה בישראל ויהיו קשובים לרגישויות הפוליטיות שלה.