אחרי הפגישה עם אבו מאזן: בנט מבקש למנוע מגנץ לנאום על איראן

אחרי הביקורת הקשה בימין על פגישתו של שר הביטחון עם יו"ר הרשות הפלסטינית אמש והבטחותיו להקלות משמעותיות לפלסטינים ביו"ש, ראש הממשלה מנסה למנוע מגנץ לשאת נאום בנושא האיראני

נפתלי בנט ובני גנץ
נפתלי בנט ובני גנץ | צילום: רויטרס

ראש הממשלה נפתלי בנט פועל הערב (שני) למנוע משר הביטחון בני גנץ לשאת מחר נאום לגבי הסוגייה האיראנית, לאחר שאמש נפגש גנץ עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, והבטיח לו שורת הקלות מצד ישראל בשטחי יהודה ושומרון, בעיקר בהיבטים אזרחיים וכלכליים. גנץ ביקש לנאום מחר בכנסת בדיון פגרה מיוחד על הנושא האיראני כמשיב מטעם הממשלה ופנה למזכירות הממשלה אך שם סירבו לבקשתו ומסרו כי מי שינאם בנושא יהיה השר לשירותי דת מתן כהנא.

גנץ ביקש וקיבל את אישורו של בנט לפגישתו עם אבו מאזן אך האישור הוגבל לתחומים כלכליים וביטחוניים ובעיקר לנושא תיאום העברת הסיוע הקטארי לרצועת עזה. בלשכתו של גנץ הבהירו כי הנושא המדיני הועלה בשיחה רק לאור בקשתו של יו"ר הרשות הפלסטינית במהלך הפגישה.

גנץ חשף היום כיצד לדבריו תפעל ישראל כדי לחזק את הרשות הפלסטינית וציין בין הצעדים האפשריים גם את הסדרת מעמדם של אלפי פלסטינים השוהים בשטחי יהודה ושומרון. מדובר באנשים שחלקם הגיעו מרצועת עזה ומבקרים אחרים כמו פלסטינים מחו"ל שהתחתנו לפני שנים וכעת הם בגילאים מבוגרים. המהלך, לדברי שר הביטחון, יקודם רק לפי קריטריונים ברורים ונוגע לאנשים מבוגרים בלבד.

גנץ עורר ביקורת בימין בעקבות פגישתו עם אבו מאזן שאחריה אמר היום כי "ככל שהרשות הפלסטינית תהיה חזקה יותר, החמאס יהיה חלש יותר, וככל שתהיה לה יותר משילות, יהיה יותר ביטחון ואנחנו נצטרך לפעול פחות".

בין מבקריו של גנץ היה גם שר המשפטים וסגן ראש הממשלה גדעון סער, שאמר היום לתחנת הרדיו 103fm "אני, במקומו, לא הייתי מקיים את המפגש כי אבו מאזן משלם משכורות למשפחות של מחבלים. יחד עם זאת, גם לא הייתי מפריז במשמעויות של הפגישה. בתחום הבטחוני, יש שיתוף פעולה עם הרשות. בתחום המדיני, בכל מקרה מדינה פלסטינית ביהודה ושומרון לא תקום".

סער הוסיף והדגיש: "אינני יכול לתמוך במשהו שאני לא הייתי עושה במקומו. הממשלה הקודמת לא יישמה את החוק שמחייב לקזז את תשלומי הרשות למחבלים - זו הייתה החלטה של הממשלה הנוכחית באחת מהישיבות הראשונות שקיימנו ואני חושב שזו הייתה החלטה נכונה. אין לנו פרטנר לתהליך מדיני, כי לאבו מאזן אין שום עניין בתהליך שכזה".

יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' התייחס בטוויטר לפגישה בין גנץ ואבו מאזן וכתב:  "הניסיונות של בנט להמעיט בחומרת המפגש והשלכותיו לא יצליחו להסתיר את האמת: אחרי שנים שבהן הימין הפך את אבו מאזן ללא רלוונטי בשדה המדיני, ובמאמצים כבירים חנק למוות לאיטה את אופציית המדינה הפלסטינית, ממשלת בנט מחזירה את אבו-מאזן לקדמת הבמה כשחקן במגרש הבינלאומי".

בתוך כך, הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי אמר הערב בטקס הגעת הספינה אח"י 'ניצחון' כי: "ייעודו המרכזי של צה"ל הוא לנצח במלחמה ועלינו לעשות זאת בתוצאה המובהקת ביותר, בזמן הקצר ביותר ובמחיר הנמוך ביותר. זהו היעד שהצבנו לעצמנו כאשר פיתחנו את תפיסת ההפעלה לניצחון". כוכבי הוסיף כי "הניצחון יתאפשר רק באמצעות יוזמה, תחבולה ובניין-כוח רלוונטי המבוסס על הגברת התיעוש, של כושר החשיפה והתקיפה של האויב".