בתום הצבעה דרמטית הכנסת אישרה: ממשלת בנט-לפיד יצאה לדרך

60 ח"כים הצביעו בעד ממשלת השינוי - 59 התנגדו • אל-חרומי נמנע, טיבי לא נכח בהצבעה • בנט ונתניהו יערכו פגישת חפיפה מחר • ביידן: ״מצפה לעבוד עם רה"מ החדש" • תמה ישיבת הממשלה הראשונה

זמן צפייה: 07:01

ממשלת בנט-לפיד יוצאת לדרך: בתום הצבעה דרמטית ועם 60 קולות בעד - הכנסת אישרה הערב (ראשון) את הקמת ממשלת השינוי בראשות יו"ר ימינה נפתלי בנט. 59 חברי כנסת, בהם ח"כים מהליכוד ומהסיעות החרדיות, כמו גם איימן עודה ועאידה תומא סלימאן, הצביעו נגד. סעיד אל-חרומי מרע"ם נמנע, ואילו אחמד טיבי לא נכח במליאה.

מיד אחרי ההצבעה, החל שלב הצהרת האמונים של חברי הממשלה החדשה. ראשון היה זה ראש הממשלה הנכנס נפתלי בנט, אחריו שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד. בנימין נתניהו, שסיים הערב 12 שנות כהונה, לחץ את ידו של בנט - ועזב את אולם המליאה.

נפתלי בנט ובנימין נתניהו
נפתלי בנט ובנימין נתניהו | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שיגר הצהרה שבה בירך בשמו ובשם העם האמריקני את ראש הממשלה הנכנס, וכתב כי הוא "מצפה לעבוד איתו. אנחנו תומכים בצורה מלאה בישראל, ונעבוד בשיתוף פעולה עם הממשלה החדשה כדי להבטיח שלום, יציבות וביטחון לישראלים ולפלסטינים באזור". השניים קיימו שיחה בינהם, במהלכה "הדגישו את חשיבות הברית ואת מחויבותם לחיזוק הקשרים בין המדינות".

לכתבות נוספות בנושא >>

נתניהו נגד בנט: "אין לו את האמינות והיכולת להיות ראש ממשלה"

בנט: "זוהי שעה מיוחדת"; ח"כים מהימין הוצאו מהמליאה: "שקרן"

ראש הממשלה המיועד בנט: נטל הנהגת העם והמדינה – פיקדון מקודש

בנט, לפיד
בנט ולפיד בישיבת הממשלה הראשונה | צילום: רויטרס

את ישיבת הממשלה הראשונה, פתח בנט בברכת "שהחיינו", ואמר: "אזרחי ישראל נושאים אלינו את עיניהם וחובת ההוכחה היא עלינו". ראש הממשלה הנכנס התחייב לפעול "לשותפות ואחריות כדי לאחות את הקרע בעם, ובאופן מיידי להחזיר את המדינה לתפקוד אחרי תקופה ארוכה של שיתוק ומריבות".

"אני מאמין בכל אחד מכם", אמר בנט לשרים החדשים, "אני חושב שיש פה מצב מיוחד שהשרים מתאימים במיוחד לתפקידיהם, זה מרענן. כדי שהמהלך האדיר הזה יצליח, כולנו צריכים לשמור על איפוק בהיבטים האידיאולוגיים".

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-1306212220' autoplay='0' credit='' desc='נאומו המלא של בנט בפתח ישיבת הממשלה' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/q_auto,f_auto/v1623610290/2021-06-13T184050Z_901024151_R_jnuzmd.jpg' kid='1_5a1x306p' duration='234']

אחרי בנט, גם לפיד נשא דברים, והסביר כי "מה שהקים את הממשלה הזאת זה חברות ואמון, ומה שיחזיק אותה זה חברות ואמון. אם נדע לסמוך אחד על השני, לפרגן אחד לשני ולעבוד יחד מתוך רצון שהדבר יצליח - אז הדבר יצליח".

זמן קצר לפני ההצבעה על ממשלת השינוי, 67 ח"כים בחרו במיקי לוי לכהן כיו"ר הכנסת, זאת לעומת 52 קולות שאותם קיבל ח"כ יעקב מרגי מש"ס, המועמד שאותו הציעו בגוש הימין. בהמשך, השר זאב אלקין והשר יועז הנדל הגישו ללוי את התפטרותם במסגרת החוק הנורווגי, כך שכבר בעוד 48 שעות ייכנסו במקומם לכנסת ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי וח"כ צבי האוזר.

זאת ועוד, השרה פנינה תמנו שטה, השר חילי טרופר והשרה אורית פרקש הכהן הגישו הערב את התפטרותם ליו״ר הכנסת ח״כ מיקי לוי. במקומם יצטרפו לסיעת כחול לבן בכנסת מופיד מרעי, רות וסרמן לנדה ואלון טל.

רגע לפני ישיבת הממשלה הראשונה, שר הביטחון בני גנץ בירך על הקמת ממשלת השינוי, ובהצהרה לתקשורת אמר: "הגיע הזמן. במקום שלטון נתניהו במובן של שלטון - תהיה שוב ממשלת ישראל. יש אתגר פוליטי לפנינו, אך נצלח אותו ונעשה טוב לעם ישראל. צריך להיאבק ולשמור על הממשלה הזו תוך כדי".

גם יו"ר תקווה חדשה גדעון סער, שר המשפטים הנכנס, מסר דברים לתקשורת והודה כי זה לא יהיה פשוט לשמור על הקואליציה, שכאמור, עברה על חודו של קול. "ללא הקמת תקווה חדשה וללא עמידה איתנה כל אותה תקופה זה לא היה קורה, וגם רוב של קול אחד זה רוב. עברנו שלב לא פשוט אבל צריך כל אחד לעשות בגזרתו כדי שנצליח".

בינתיים בכיכר רבין שבתל אביב, החלו "חגיגות ניצחון" של תנועות המחאה נגד נתניהו, שכזכור - לאורך השנה האחרונה קיימו הפגנות נגד ראש הממשלה היוצא וקראו לו לעזוב את תפקידו על רקע האישומים נגדו. בד בבד, בבלפור שבירושלים התקיימה הפגנת תמיכה בנתניהו.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2106132126' autoplay='0' credit='' desc='חגיגות בתל אביב' poster='' kid='1_1ohr8vz9' duration='31']

מחר בשעה 11 בבוקר, ממשלת ישראל ה-36 תתכנס לתמונה המסורתית בבית הנשיא. במהלך היום, יתקיימו אירועי החלפת שרים במשרדים השונים. מלשכתו של נתניהו נמסר כי מחר בצהריים תתקיים פגישת חפיפה בינו לבין בנט במשרד ראש הממשלה בירושלים.

טקסים נוספים, כאמור, ייערכו במשרדי הממשלה השונים, כמו למשל במשרד התחבורה - שם תקבל השרה היוצאת מירי רגב את השרה הנכנסת מרב מיכאלי. אולם, במשרד לביטחון הפנים לא יתקיים שום אירוע, זאת בהתאם להחלטתו של השר הנכנס עמר בר לב.

"על רקע המתיחות הביטחונית, אירועי השבועות האחרונים והאירועים הצפויים השבוע - זה לא יום לטקסים", מסר בר לב. "איני מעוניין שכוחות משטרת ישראל יעסקו בדבר מלבד במשימתם הרגישה, שעה שבירושלים ישנה מתיחות ביטחונית. המשטרה צריכה להתחיל לעבוד כמה שיותר מהר ובשקט. אני רוצה את הכוחות בשטח ולא בטקסים. קדימה לעבודה".

לפיד, נתניהו
לפיד מפנה את כסא יו''ר האופוזיציה לבנימין נתניהו | צילום: ערוץ הכנסת

שרת הפנים הנכנסת איילת שקד אמרה בריאיון קצר לכלי התקשורת כי "ההצלחה של הממשלה הזו היא הצלחה של מדינת ישראל, כך שכולם צריכים לקוות שנצליח במשימה". לשאלת חדשות 13 אם היא שמחה על הקמת ממשלת השינוי, ענתה: "זה לא סוד שרציתי ממשלת ימין". "זו תחושה נהדרת", הוסיפה מיד אחריה יו"ר העבודה מרב מיכאלי, "אנחנו מתחילים עידן חדש".

כשהשר חילי טרופר נשאל מה הוא חושב על הממשלה, הוא השיב כי "יש תקווה גדולה", והוסיף: "היה צריך לעשות סוף לכאוס הפוליטי, להקים ממשלה שתעבוד בשביל האזרחים". טרופר ביקש להתייחס לאלו שפחות שמחים הערב על הקמת ממשלת בנט-לפיד, ואמר: "יש מיליוני עצובים ואני מבין את הכאב שלהם".