נתניהו: "גנץ חזר בו מהסיכומים וגורר אותנו לבחירות מיותרות"

יום לפני פיזור אפשרי של הכנסת, רה"מ תקף את יו"ר כחול לבן וטען כי הצדדים כבר הגיעו להסכמה - עד שגנץ נכנע ללחץ פנימי בתוך מפלגתו. "ההתעקשות היא לאפשר לניסנקורן לעשות הפיכה"

זמן צפייה: 04:46

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (שני) למשבר הפוליטי, ובהצהרה משותפת שנשא בפתח פגישתו עם השליח המיוחד ג'ראד קושנר, סיפר: "הגענו לסיכומים עם כחול לבן. לצערי, בגלל לחץ פנימי בתוך מפלגתו, בני גנץ החליט לחזור בו והדבר הזה גורר את המדינה לבחירות מיותרות בעיצומו של משבר הקורונה".

נתניהו טען כי הסיכומים היו "מבטיחים, טובים והיו מאפשרים לנו להימנע מהבחירות האלה", כלשונו. אולם, לדבריו, גנץ החליט לסגת, בין היתר מפני שהוא מתעקש "לאפשר לניסנקורן לעשות הפיכה פקידותית-שיפוטית שעומדת בניגוד להסכמים הקואליציוניים ושאנחנו לא יכולים לאפשר".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

גנץ הציג לנתניהו רשימת דרישות: "לא ירצו – יהיו בחירות"

אחרי בריטניה וארה"ב: האיחוד האירופי אישר את החיסון של פייזר

חשד לאונס נערה באשקלון: חמישה חשודים נעצרו

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: לע''מ

"זה מצער אותי כי במקום לאפשר לממשלה לעבוד למען האזרחים, ההתעקשות היא להמשיך 'ממשלה בתוך ממשלה', בניסיון כושל לקושש קולות למפלגה שלא בדיוק מצליחה בסקרים", הוסיף. "אנחנו לא רוצים בחירות ולכן היינו מוכנים להצביע בכנסת נגד בחירות ולהמשיך יחד. אבל אם בחירות יכפו עלינו - אנחנו ננצח".

ראש הממשלה ציין כי "אנחנו עבדנו קשה מאוד למנוע בחירות מיותרות", אך הדגיש כי בליכוד "לא יכולים לאפשר לשמאל לרמוס את הדמוקרטיה שלנו ברגל גסה. היה עדיף שלא נגיע לרגע הזה, אבל אנחנו מתקדמים, ואני בטוח שבסוף לא רק אנחנו ננצח - אלא מדינת ישראל תנצח".

נתניהו וגנץ חתמו על הסכם ממשלות אחדות
נתניהו וגנץ חתמו על הסכם ממשלות אחדות

שעה קלה לאחר נאומו של נתניהו, הגיב גנץ - שרק הערב הציג את התנאים עליהם התעקש במשא ומתן מול הליכוד, וכתב: "בימים האחרונים הופצו עשרות שמועות, ושקרים בוטים. אמרו שהתפשרנו, שהסכמנו, שמכרנו את הדמוקרטיה, שהתרפסנו. שקרים והמצאות".

"כמו שאמרתי, כמו שהבטחתי", המשיך גנץ, "זה היה או תקציב מסודר, ממשלה מתפקדת ושמירה על שלטון החוק ומשרד המשפטים - או בחירות. כחול לבן נכנסה לממשלה על מנת לשרת את טובת המדינה לאור גודל וצורך השעה, תחת תשלום פוליטי כבד מאוד, אך לצערנו, לא מצאנו פרטנרים לזה".

בני גנץ
בני גנץ | צילום: רויטרס

"נכנסנו מאוחדים מתוך אותם ערכים וגם לצערי נראה שאנחנו יוצאים לבחירות, על בסיס אותם ערכים - ללא פרטנר, ללא הסכמות על טובת המדינה. צר לי שראש הממשלה עסוק בענייני משפטו ולא בטובת הציבור ומוכן לגרור את כל המדינה לתקופה של חוסר ודאות במקום להבטיח יציבות כלכלית ושיקום של המשק".

"אם הליכוד לא יענה לדרישותינו, נצא לבחירות בראש מורם, נשים את ישראל לפני הכל וניתן לבוחר להכריע. או שנשמור על שלטון החוק, נעביר תקציב ונבטיח תפקוד של המדינה והממשלה - או
שהציבור יכריע זאת בבחירות", סיכם.

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

כאמור, מוקדם יותר הערב גנץ הציג את התנאים שלו לשמירה על הממשלה, שהם: הבטחת העברת תקציב לשנת 2020-2021, אישור תקנון ממשלה, העברת כל המינויים התקועים, שר המשפטים ישאר בתפקידו ולא יהיו שינויים שיפגעו בשלטון החוק וסגירת כל נקודות היציאה להתחמקות מהרוטציה. "ירצו יקבלו. לא ירצו - יהיו בחירות", הבהיר גנץ.

בתוך כך, בכיר בכחול לבן יצא נגד אבי ניסנקורן, וטען נגדו כי הוא "עשה סיבוב ענק על גנץ, ועל הדרך פירק את הממשלה ואת כחול לבן". לדברי הבכיר, "גנץ עשה לניסנקורן טובה גדולה שהביא אותו לתפקיד בכיר בלי שום נכסים פוליטיים. הוא נתפס עכשיו כמנצח - אבל ציבור המרכז-שמאל עוד יגלה איזה נזק עצום הוא גרם בכך שבמו ידיו פירק את הממשלה הזאת".