בכיר במשרד החוץ: ישראל פועלת לפתיחת שגרירות בבחריין בהקדם

ביום שאחרי ההכרזה ההדדית על כינון יחסים דיפלומטיים מלאים בין המדינות, במשרד החוץ הודיעו שכבר החלו לפעול להקמת נציגות דיפלומטית במנאמה בהקדם. השר אשכנזי דיבר עם מקבילו בבחריין

זמן צפייה: 06:41

בכיר במשרד החוץ אמר היום (שבת) כי ישראל פועלת לפתיחת שגרירות בבחריין בהקדם. זאת, לאחר שאתמול הכריזו שתי המדינות כי יפעלו לכונן יחסים דיפלומטיים מלאים בהקדם. במקביל משרד החוץ של בחריין דיווח בשעה האחרונה על שיחת טלפון שהתקיימה בין שר החוץ הבחרייני, עבד א-לטיף בן ראשד, לבין שר החוץ הישראלי, גבי אשכנזי.

על פי הודעת משרד החוץ הבחרייני, במהלך השיחה דווח כי "השניים בירכו אחד את השני לרגל ההודעה על הסכם שלום בין ממלכת בחריין ומדינת ישראל שנרקם באמצעות שיחה טלפונית משולשת בין רה"מ, נתניהו, מלך בחריין חמד בין עיסא אל-ח'ליפה ונשיא ארה"ב, דונאלד טראמפ". עוד דווח כי "השניים הדגישו את הצורך שבקידום היחסים ופיתוחם במגוון התחומים שישרתו את האינטרסים המשותפים לשתי המדינות, דבר שיחזק את היציבות והשלום באזור".

קו הרקיע של מנאמה, בירת בחריין
קו הרקיע של מנאמה, בירת בחריין | צילום: רויטרס

בדיר אל-בלח ברצועת עזה נערכה הפגנה נגד המהלך, אותו גינו הפלסטינים בחריפות. המפגינים דרכו על תמונות של מלך בחריין, חמד בן עיסא אל-חליפה, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין ונתניהו.

יו״ר מרצ, ח״כ ניצן הורוביץ, קרא להביא את ההסכמים לאישור הכנסת: "הויתור על הסיפוח פתח אופציות לישראל להדק את הקשרים עם מדינות המפרץ. היחסים עם בחריין הם צעד חיובי ומועיל לישראל. יחד עם זאת, שלום אמיתי שיציל חיים, ויפתור באופן אמיתי את הסיכסוך הערבי ישראלי צריך לעשות עם הפלסטינים. מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית לכן ראש הממשלה צריך לנהוג בשקיפות ולהביא לכנסת את כל הסיכומים שנעשו מאחורי הקלעים. שקריו של נתניהו בעניין מכירת המטוסים המתקדמים לאמירויות נחשפו לעין כל. כעת יש לחשוף את ההסכמים, ולקיים תהליך מסודר של פיקוח פרלמנטרי".

מוקדם יותר גינה משרד החוץ האיראני את הנורמליזציה המתגבשת בין ישראל לבחריין, ואמר כי מדובר בצעד מביש. "שליטי בחריין יהיו מעתה שותפים לפשעי המשטר הציוני, המהווה איום לביטחון האזור והעולם המוסלמי", נמסר.

הפגנה בדיר אל-בלח שברצועת עזה נגד נורמליזציה בין בחריין לישראל | צילום: חדשות 13

כידוע, בניגוד לאיחוד האמירויות שבה רוב האזרחים הם מוסלמים סונים, רוב אוכלוסיית בחריין מורכב ממוסלמים שיעים, בדומה לאיראן. עם זאת, הדיקטטורה הבחריינית משתייכת למיעוט הסוני במדינה.

כאמור, בהנהגה הפלסטינית מתחו אתמול ביקורת חריפה על נרמול היחסים. סוכנות הידיעות הפלסטינית הרשמית "ופא" דיווחה כי ההנהגה הפלסטינית מתנגדת ומגנה את ההכרזה המשולשת וכי הם רואים בה בגידה בירושלים, באל-אקצא ובסוגיה הפלסטינית.

עוד צוין כי "ההנהגה הפלסטינית רואה בהסכם זה מתן לגיטימציה לפשעי ישראל נגד העם הפלסטיני, וטוענת כי צעד זה הוא מסוכן מאוד ומרסק את יוזמת השלום הערבית. בנוסף, ההנהגה הפלסטינית דורשת מבחריין לחזור בה מיידית מצעד זה שנקטה ומבהירה כי אף אחד לא יכול לערוך מו"מ בשמם של הפלסטינים".

סוכנות הידיעות הפלסטינית ציטטה את הודעת שר החוץ של הרשות הפלסטינית, ריאד אל-מאלכי, שמסר הערב כי הרשות הפלסטינית תחזיר להתייעצות את השגריר שלה בבחריין וזאת "על מנת לנקוט בצעדים ההכרחיים בעקבות ההחלטה של בחריין לנרמל את יחסיה עם ישראל".

כאמור, ישראל ובחריין סיכמו אמש על כינון יחסים דיפלומטיים מלאים בין המדינות. בהצהרה משותפת, שפרסם הנשיא האמריקני בחשבון הטוויטר שלו, נכתב כי ההחלטה התקבלה במהלך שיחה שנערכה בין מלך בחריין חמד בן עיסא אאל ח'ליפה, ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא טראמפ.

חמד בן עיסא אאל ח'ליפה, מלך בחריין
חמד בן עיסא אאל ח'ליפה, מלך בחריין | צילום: החדשות 13

"זו פריצת דרך היסטורית לשלום עתידי במזרח התיכון", נכתב בהצהרה. "שיח ישיר וקשרים בין שתי המדינות המתקדמות הללו ימשיכו את המהפך במזרח התיכון ויגבירו את היציבות, הביטחון והשגשוג באזור". עוד נכתב כי שר החוץ של בחריין יגיע לטקס חתימת ההסכם עם איחוד האמירויות בשבוע הבא.

ראש הממשלה נתניהו התייחס להסכם: "לקח לנו 26 שנים להגיע מהסכם השלום השני עם מדינה ערבית להסכם השלום השלישי, וזה לקח לנו לא 26 שנים אלא 29 יום להגיע להסכם השלום בין המדינה הערבית השלישית למדינה הערבית הרביעית, ויהיו עוד. זה עידן חדש של שלום".