לרגל הוועידה: בחריין תאפשר לעיתונאים ישראלים להיכנס לשטחה

הנסיכות תעניק לראשונה אישור לשישה כלי תקשורת מישראל להגיע לפסגה, כדי לסקר אותה. לטענת בכירים בארה"ב, הדבר נעשה לבקשת קושנר. מדובר במהלך חסר תקדים של קידום נורמליזציה בין המדינות

זמן צפייה: 01:23

ועידת בחריין: הממלכה אישרה לראשונה אי פעם לנציגים של שישה כלי תקשורת ישראלים להיכנס לשטחה בשבוע הבא, כדי לסקר את הוועידה שבה יושק החלק הכלכלי של תוכנית השלום של הנשיא טראמפ.

בכירים בממשל האמריקני אמרו כי הבחריינים אישרו את כניסת העיתונאים הישראלים לבקשת יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר. מדובר במהלך חסר תקדים של קידום נורמליזציה עם ישראל.

לעוד כתבות בנושא >>
הבית הלבן החליט: ישראל לא תוזמן לוועידת בחריין

שר החוץ כץ לחדשות 13: ישראל תשתתף בוועידת בחריין

לקראת ועידת בחריין: שר החוץ כץ ייפגש היום עם גרינבלט בארה"ב

חמד בן עיסא אל-חליפה, מלך בחריין
חמד בן עיסא אל-חליפה, מלך בחריין | צילום: החדשות 13

שליח ארצות הברית למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, הגיב להחלטה: "יש כאלה שעובדים לשפר את חייהם של ישראלים, פלסטינים ואחרים באזור, ורוצים לראות האם ניתן להגיע לשלום. בחריין היא מדינה כזאת. ארצות הברית מעריכה מאוד את המאמצים של בחריין".

כזכור, הבית הלבן החליט לא להזמין את שר האוצר משה כחלון או נציגים אחרים של ממשלת ישראל לוועידה בבחריין כך אמרו ביום שני לחדשות 13 בכירים בממשל האמריקני. הבכירים האמריקנים טענו כי "במהלך הוועידה נציג את החזון הכלכלי שלנו עבור העם הפלסטיני ולכן אנחנו רוצים להתמקד בהיבט הכלכלי ולא בהיבט המדיני".

יום קודם לכן, עדכן הבית הלבן את לשכת ראש הממשלה בהחלטה. בימים האחרונים, כאשר ישראל המתינה לתשובה אם היא תוזמן, אמר רה"מ נתניהו בדיונים סגורים כי הוא אינו מתכוון לרדוף אחר הזמנה לוועידה. בנוסף, גורם שמעורה בהכנות לוועידה אמר שהבית הלבן יזמין לוועידה כמה אנשי עסקים ישראלים פרטיים. בבית הלבן אישרו את הדברים.

ג'ארד קושנר
ג'ארד קושנר | צילום: רויטרס

מדובר במכה קשה ל"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ בכלל ולוועידת בפרט, שתתקיים כעת ללא בכירים ישראלים או פלסטינים. בבעת ההודעה הראשונית על קיום הוועידה, אמרו בכירים בבית הלבן כי ישראל תוזמן להשתתף בה בדרג גבוה. האמריקנים קיוו כי חרף החרם הפלסטיני הם יוכלו לנצל את הוועידה כדי לקדם את היחסים בין ישראל למדינות המפרץ. כעת, הוועידה שהייתה אמורה להיות אירוע היסטורי - הפכה לכינוס לפרוטוקול בלבד.

מלשכת רה"מ נמסר בתגובה: "האמירה הזו על כך שלא נרדוף אחרי האמריקנים לא נאמרה מעולם". גורמים בלשכה אמרו כי "ההחלטה לא להזמין נציגים של ממשלת ישראל לוועידה התקבלה בתיאום בין ישראל לארה"ב". כמו כן, פקיד בכיר הוסיף: "אין לראש הממשלה שום טענות כלפי האמריקנים והוא סומך על שיקול דעתם".