אסד הוא המפסיד הגדול מעסקת שחרור האסירים הסורים • פרשנות

הסכם החזרת העצורים משקף את תמונת המצב של נשיא סוריה - הוא בעמדה חלשה, שבה הוא כפוף לבעל בית רוסי שמבצע עסקות מעל ראשו ומנחית עליו פקודות. כעת, יצטרך אסד להשיב את כבודו האבוד

זמן צפייה: 03:50

הצד המפסיד בעסקת שחרור האסירים הסורים הוא נשיא סוריה, בשאר אסד, והמהלך משקף את תמונת מצבו. אסד בעמדה חלשה, הוא כפוף לבעל בית רוסי שמנחית עליו פקודות ומבצע עסקות מעל ראשו ומבלי לערב אותו. אם פעם, עבור חייל ישראלי אחד היו מחזירים 1,200 מחבלים חיים, הרי שאסד הסכים כעת לקבל שני אסירים בלבד, אחד מהם מתנגד של המשטר.

אסד, אם כן, ניצב בעמדה נחותה אל מול רוסיה, והוא יצטרך להשיב לעצמו את הכבוד. לכן, ככל הנראה יעשו בסוריה כבוד לאסירים ששבו, ויפארו את המהלך. היתרון שנוצר לישראל כתוצאה מהעסקה הוא פתיחת הערוץ עם רוסיה וסוריה, ככל הנראה כדי להשיב גופות נוספות.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

העסקה שהוסתרה: שני האסירים הסורים שוחררו והועברו לצלב האדום

הבעייתיות בעסקת האסירים: עקיפת רה"מ את סמכות הממשלה • פרשנות

האסירים הסורים ששוחררו בתמורה לבאומל: מבריח סמים ופעיל פתח

"שינוי בינלאומי בגישה ביחס למצב בסוריה יהיה חיובי". בשאר אל אסד
"שינוי בינלאומי בגישה ביחס למצב בסוריה יהיה חיובי". בשאר אל אסד | צילום: רויטרס

שני האסירים הסורים, זידאן טויל וחמיס אחמד, הובאו אתמול (ראשון) למעבר קוניטרה ברמת הגולן והועברו לידי הצלב האדום. זאת, בתמורה להחזרת גופתו של החייל זכריה באומל, נעדר קרב סולטן יעקוב מ-1982.

טויל, יליד 1962, כלוא על רקע פלילי מאז 2008 בגין עבירת הברחת סמים, והיה צפוי להשתחרר ביולי השנה. אחמד, יליד 1984, הוא פעיל פתח שכלוא מאז 2005 לאחר שניסה לבצע פיגוע הסתננות לבסיס צה"ל ופגיעה בחיילים. אחמד נשפט למאסר עד שנת 2023.

נתניהו ופוטין, בשבוע שעבר. הנושא הופנם?
נתניהו ופוטין, בשבוע שעבר. הנושא הופנם? | צילום: רויטרס

בגלל הנסיבות - היועץ המשפטי לממשלה אישר את המהלך ללא אישור הממשלה. בעקבות כך, חתם נשיא המדינה על החנינה. גורמים בכירים בישראל הכחישו את קיומה של העסקה. לדבריהם, הרוסים לא התנו את החזרת גופתו של באומל בשחרור אסירים, אך לאחר מסירת הגופה ביקש פוטין מנתניהו שישראל תנקוט מחווה כלשהי, והוא נענה.

מקורות יודעי-דבר מסרו לעיתון "אל-וטן" הסורי, המקורב למשטר, כי שני אסירים סורים או יותר צפויים להשתחרר מהכלא הישראלי וציינו כי שחרור האסירים הסורים נובע מלחץ של סוריה על רוסיה על כך שהעברת גופתו של זכריה באומל לא תהיה ללא מחיר. כמו כן, דווח כי הרוסים החלו במגעים עם ישראל להעברת מספר אסירים סורים מהכלא בישראל לסוריה.

מוקדם יותר אישר פקיד ישראלי בכיר את דבריו של השליח הרוסי לסוריה, והצהיר כי ישראל תשחרר שני אסירים סורים בתמורה להשבת גופתו של זכריה באומל, נעדר קרב סולטן יעקוב. שני שרים בקבינט מסרו לחדשות 13 כי לא התקיימו דיון או הצבעה בקבינט על שחרור שני האסירים הסורים.