האישור החריג שנתן דרעי לפתיחת מעבר טאבה - למשפחתו של רב מוכר

למרות שהגבול עם מצרים סגור בשל הניסיון לעצור את כניסת המוטציות לארץ, לחדשות 13 נודע כי שר הפנים אישר באופן חריג לפתוח את הגבול עבור קרוביו של רב שתמך בו בעבר • תחקיר

זמן צפייה: 03:26

השמיים סגורים לחזרת ישראלים לארץ, וכך גם מעברי הגבול היבשתיים. אבל, מסמכים ועדויות שהגיעו לידי חדשות 13 ונחשפים כאן הערב (רביעי) לראשונה, מעלים סימני שאלה סביב אישור חריג שנתן שר הפנים אריה דרעי לפתיחת מעבר טאבה, עבור משפחתו של רב מוכר.

הכול החל בשבוע שעבר, כאשר קבוצת ישראלים נתקעה בטורקיה ולא יכלה לשוב לישראל. "היינו במרוקו להילולה של רבי יצחק אבו-חצירא", סיפר אחד מהם, בן משפחת ארוש. "ממרוקו הגענו לטורקיה, ואמרו לנו שאין טיסה אבל שסיני פתוח. נסענו לסיני - והיה סגור".

בני המשפחה פנו לוועדת חריגים, אולם לדבריו - "עד שלא התערבו חברים ממש שמכירים... אחד העוזרים של חבר הכנסת עזר לנו". לשאלת חדשות 13 אם לעניין זה אישור של שר הפנים, השיב: "כן, העוזר שלו עזר לנו". ואכן, ועדת החריגים סיפקה למשפחה אישורי כניסה לארץ אחרי ששניים מהם הוכיחו שנשותיהם בהיריון מתקדם בארץ.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

השוטר שמואשם בגרימת מותו של סלומון טקה לא יועסק במערך הכבאות

הסערה הגיעה לבירה: שלג יורד בירושלים; חלק מכביש 1 נחסם

השר אריה דרעי והרב שלום ארוש
השר אריה דרעי והרב שלום ארוש (באדום)

אישור כזה, יש לציין, משמש בדרך כלל לעלייה לטיסת חילוץ, כך שכדי לפתוח את המעבר היבשתי היה דרוש עדיין אישור של שר הפנים. לפי גורמים ברשות שדות התעופה, הבקשה הייתה חריגה ביותר ולכן דרשו אותה בכתב. בשל כך, מנהל רשות האוכלוסין וההגירה פנה בכתב למנכ"ל רשות שדות התעופה וביקש לפתוח את המעבר.

בסופו של דבר, אנשי הצוות במעבר טאבה הגיעו במיוחד על מנת לפתוח את השער הנעול. "בלשכה של שר הפנים עמדו על הרגליים האחוריות כי זה כבר היה בגדר בעיה ביטחונית", הוסיף בן משפחת ארוש, והודה כי המעבר נפתח במיוחד עבורם, "הודות לשר דרעי", כלשונו.

מעבר טאבה
מעבר טאבה | צילום: חדשות 13

אז מי זו המשפחה שנתקעה בגבול? בני משפחת ארוש, שהם גם קרובי משפחה של הרב שלום ארוש, רב חסידי ברסלב בישראל. הוא ושר הפנים דרעי מכירים, שכן הרב תמך בשר לפני כמה חודשים וקרא שלא להפגין נגדו על רקע האיסור לטוס לאומן בראש השנה.

חשוב לומר כי לפי בדיקתנו, במשרד החוץ ובמל"ל המליצו להכניס את כל הישראלים שנתקעו במעבר בגלל הסכנה לביטחונם בסיני, אבל אחד הישראלים שאינו מבני המשפחה סיפר כי נאלץ לטוס לגרמניה ולתפוס משם טיסת חילוץ כי למרות שביקש שיפתחו עבורו את המעבר, סורב. "אמרו לי שאין סיכוי, ושזו החלטת ממשלה", זעם א'. "אני מזועזע".

שר הפנים אריה דרעי
שר הפנים אריה דרעי | צילום: רויטרס

תגובת רשות האוכלוסין וההגירה: "בימים בהם הממשלה הכריזה רק על סגירת נתב"ג והסמכות על המעברים היבשתיים היתה בידי שר הפנים על פי חוק, אושרה כניסה בגבולות היבשתיים בשלושה מקרים שונים, בהתחשב בנסיבות הייחודיות של כל מקרה. הניסיון לייחס לאחד המקרים שיקולים לא מקצועיים חסר שחר, אינו תואם את המציאות ומתעלם מכלל העובדות שהוצגו באופן מפורט, מתועד וממוסמך בפני הכתבת".

תגובת לשכת שר הפנים אריה דרעי: "כניסת קבוצת האזרחים דרך מעבר טאבה לשטח ישראל נעשתה על פי כל הנוהלים ועל דעת גורמי הביטחון והמל"ל, בשל הסכנה שנשקפה לחייהם במקום שבו נמצאו. למרות בקשת מל"ל כי ייפתח מעבר הגבול ובקשת שר הפנים על פי סמכותו, עברו ימים עד שהמצרים הסכימו לפתוח את המעבר ולאפשר את כניסת האזרחים. אחרת היו נשארים בשטח מצרים במשך השבת ומסכנים את חייהם".