הקול הערבי: ראשי רשויות קראו להחרים פגישה עם נתניהו

מספר ראשי יישובים בחברה הערבית הודיעו שיחרימו פגישת זום שתוכננה עם רה"מ, בה ידונו בתוכניות למאבק באלימות במגזר. לבסוף הוחלט לקיים את הפגישה מחר עם ייצוג ועדת המעקב

Nazereth2

ראשי רשויות במספר יישובים ערביים קוראים היום (שבת) להחרים את הפגישה בינם לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו. נבחרי הציבור הבהירו כי מדובר בניצול פוליטי של אוזלת יד הממשלה במאבק  באלימות, ודרשו לבטל את הפגישה שאמורה להיערך באמצעות זום.

את הפגישה, שיזם יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס בתיאום עם יו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות מודר יונס, יחרימו בין היתר ראש מועצת כפר כנא יוסף עואודה, ראש עיריית סכנין ספות אבו ריא, ראש עיריית עראבה ואכד עומר, ראש עיריית כאוכב אבו אל-היג'א זאהר סלאח, וראש עיריית טירה מאמון עבד אלחי.

מהומות בנצרת במחאה על ביקורו של נתניהו | צילום: רויטרס

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

נתניהו ביקר בנצרת: עימותים בין מפגינים לשוטרים – 19 נעצרו

בנט: ביקור נתניהו בנצרת ציני, החיבוק עם עבאס – בושה וחרפה

נתניהו מסתער על המגזר הערבי – האם הערבים ינהרו לליכוד?

מנגד, מספר ראשי רשויות, שחלקם הזדהו בעבר עם הליכוד ותמכו בביבס, לוחצים לקיים את הפגישה. ביבס מקדם הצעה לגרוע 15% מתקציב הפיתוח המדולל של הרשויות הערביות כדי לממן תוכניות למאבק באלימות ביישובים הערביים.

לאחר ישיבה סוערת, פורום ראשי הרשויות בחברה הערבית החליט שהפגישה עם ראש הממשלה תתקיים מחר, עם ייצוג ועד מיגור האלימות של ועדת המעקב. עוד הוחלט שבראש הפגישה יעמוד גם ראש ועד הרשיות המקומיות הערביות מודר יונס, ראש מועצת עארה, יחד עם חיים ביבס. כמו כן הובהר שהפגישה הייתה לאחר בקשה מוועד ראשי הרשיות הערביים מלפני כמה שבועות.

בתוך כך, אמש פורסם כי יו"ר רע"מ מנסור עבאס מתכנן לפרוש מהרשימה המשותפת, ולהקים מפלגה חדשה - שצפויה לקבל רוח גבית מעלי סלאם, ראש עיריית נצרת. זאת, לאחר שבמשותפת ביקשו מעבאס לשנות את גישתו כלפי הימין ונתניהו, והוא סירב.

כזכור, נתניהו פועל בימים האחרונים לקבל את תמיכתם של האזרחים הערבים, ואף ביקר לאחרונה בנצרת במסגרת קמפיין הבחירות. עשרות בני אדם הפגינו נגד ביקורו ו-19 מפגינים נעצרו. מהמשטרה נמסר כי הם לא נשמעו להוראות השוטרים, מנעו מהם להקים את מחסומי האבטחה לביקור וכן ניסו להיכנס לשטח שנסגר סביב בניין העירייה.

מי שעוד לקחו חלק במחאה שהתארגנה באזור הם חברי כנסת מהרשימה המשותפת, בהם מטאנס שחאדה וסונדוס סאלח, שאף תועדו כשהם מורחקים מהמקום על ידי השוטרים. בהמשך, הועברה סאלח לקבלת טיפול רפואי בבית החולים.

המהומות בנצרת
המהומות בנצרת | צילום: דוברות הרשימה המשותפת

בנאום שנשא נתניהו בבניין העירייה, טען כי "במשך שנים, גורמים פוליטיים בארץ עיוותו את דבריי". כאן, ביקש להסביר למה התכוון בשנת 2015, אז אמר כי "המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפי", וטען: "כוונתי לא הייתה להזהיר מפני עצם ההצבעה של האזרחים הערביים. כל אזרחי ישראל צריכים להצביע - זו זכות דמוקרטית".

"כוונתי הייתה להתריע נגד ההצבעה לרשימה המשותפת, ואכן - כמה שנים מאוחר יותר הרשימה התנגדה לארבעה הסכמי שלום היסטוריים שהבאתי עם ארבע מדינות ערב. זה לא ייאמן - התנגדה להסכמים היסטוריים שמקרבים יהודים וערבים אחד לשני". נתניהו הזכיר כי כבר הבהיר בעבר את כוונתו ואף התנצל, ובכל זאת, "אם דבריי לא הובנו כהלכה - אעשה זאת שוב כאן היום".

"אני מאמין שאזרחי ישראל הערבים חייבים להיות חלק מלא ושווה בחברה הישראלית. אני גאה ברופאים ובאחיות בחברה שמשרתים בכל בתי החולים בארץ. לרופאים ולאחיות שנלחמים בקורונה לצד עמיתיהם היהודים, אני מבקש לומר - אתם חלק בלתי נפרד מהמלאכים בלבן שעוזרים לכולנו לנצח".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-2020-elections-part-2101131637' autoplay='0' credit='' desc='נאום נתניהו בנצרת' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/q_auto,f_auto/v1610549142/12bsrk_kdi8jk.png' kid='1_rd223co3' kid='1_rd223co3' duration='233'']

בהמשך, התייחס למהומות בעיר והפנה אצבע מאשימה כלפי חברי הכנסת שהתתפו בהן חלק: "ההפגנות של הרשימה המשותפת - סימן לייאוש, ויש להם סיבה להתייאש", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "גם הם רואים את התמיכה שהולכת וגוברת בי ובליכוד בקרב החברה הערבית. זה מרגש אותי מאוד. אני נרגש לראות את השינוי העצום שמתחולל בחברה הערבית כלפיי וכלפי הליכוד בהנהגתי".

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה הגיב לנעשה בנצרת, ויצא נגד התנהלות המשטרה: "לפני הגעת נתניהו, המשטרה מנקה את נצרת משרידים של דמוקרטיה. מפעילים אלימות על מפגינים וגוררים חברי כנסת ועיתונאים. נתניהו עוד לא פתח את הפה ומיד הזכיר לכולם שהאיום המיידי ביותר על האזרחים הערבים הוא המשך כהונתו".

בציוץ אחר, התייחס לדבריו של ראש הממשלה, וכתב: "נתניהו חושב שהזיכרון של ערבים קצר יותר מהזיכרון שלו בחקירות. הוא לא יצליח לחלק אותנו לערבים טובים ורעים". כמוהו, גם השר לשעבר אבי ניסנקורן, שצייץ: "נתניהו מוכיח היום בנצרת - אין ולא היה פוליטיקאי ציני ממנו בתולדות מדינת ישראל. מביך".