ארה"ב פנתה למדינות ערביות כדי לקדם הסכמי אי-לוחמה עם ישראל

גורמים המעורים בנושא מסרו לחדשות 13 כי הבית הלבן שוחח עם שגרירי 4 מדינות, במטרה להגיע להסכמים שיהיו צעד לקראת נורמליזציה מלאה עם י-ם. הנציגים הדיפלומטים הבטיחו לשוב בהקדם עם תשובה

זמן צפייה: 01:31

הבית הלבן פנה לאיחוד האמירויות, בחריין, עומאן ומרוקו - מדינות ערביות שאינן מקיימות יחסים דיפלומטיים עם ישראל - בניסיון לקדם הסכמי אי-לוחמה עם ישראל. כך מסרו היום (שלישי) לחדשות 13 גורמים ישראלים, ערבים ואמריקנים שמעורים בנושא.

הסכמי אי הלוחמה אמורים להיות צעד ביניים פומבי בדרך לנורמליזציה מלאה בין ישראל לאותן מדינות ערביות - יותר מהיחסים החשאיים הקיימים היום, ופחות מהסכמי שלום וכינון יחסים מלאים.

עוד בחדשות 13:

פגישת רה"מ וגנץ תמה אחרי כשעה; הליכוד: כחול לבן מסרבת לאחדות

"אמצעי חפירה ורובה ציד: הציוד שנתפס במהלך המבצע בחאן יונס"

העליון דחה את הערעור: מלכה לייפר תעבור בדיקה פסיכיאטרית

ישראל כץ עם שר החוץ הבחרייני השייח' חאלד בן אחמד ובריאן הוק
ישראל כץ עם שר החוץ הבחרייני השייח' חאלד בן אחמד ובריאן הוק | צילום: חדשות 13

על פי אותם גורמים, בשבוע שעבר נפגשה סגנית היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ויקטוריה קואטס, עם שגרירי המדינות בוושינגטון. קואטס העלתה בפניהם את היוזמה לקידום ההסכמים, וביקשה לדעת מה עמדתם בנושא. השגרירים אמרו שידווחו על המסר מהבית הלבן כל אחד למנהיגיו, ויחזרו עם תשובה בהקדם. אתמול והיום התקיימו בבית הלבן שיחות בנושא, שבהן השתתפו צוות אמריקני, משלחת ישראלית ונציגים מהמטה לביטחון לאומי, משרד הביטחון ומשרד המשפטים.

פניית קואטס לשגרירים הערבים מהווה אימוץ מצד ממשל טראמפ ליוזמתו של שר החוץ ישראל כץ בנושא. במהלך ביקורו בעצרת הכללית של האו"ם בסוף ספטמבר, נפגש כץ עם עמיתו מעומאן, יוסוף בן-עלאווי, ועם שר המדינה לענייני חוץ של איחוד האמירויות אנוואר גרגאש, והעלה מולם את היוזמה - כפי שדווח בחדשות 12.

קו הרקיע בדובאי, אחת משבע האמירויות המרכיבות את איחוד האמירויות הערביות במפרץ הפרסי
קו הרקיע בדובאי, אחת משבע האמירויות המרכיבות את איחוד האמירויות הערביות במפרץ הפרסי | צילום: חדשות 13

הפנייה של הבית הלבן לשגרירים הערבים היא צעד משמעותי, אך המהלך נמצא בשלביו הראשוניים בלבד. העובדה שבישראל מכהנת ממשלת מעבר, האפשרות של בחירות שלישיות והחשש של מדינות ערב לקדם נורמליזציה עם ישראל ללא התקדמות מול הפלסטינים - תקשה מאוד להתקדם.

בכיר בבית הלבן לא הכחיש את הפרטים ואמר לנו: "ארה"ב תברך על הרחבת היחסים בין בנות הברית והשותפות שלנו במזרח התיכון אבל לא נתייחס לשיחות מדיניות חסויות ואין לנו מה להודיע בשלב הזה".