הצעת החוק לדחיית הגשת התקציב אושרה בקריאה ראשונה

פתרון למשבר הפוליטי? 62 חברי כנסת הצביעו בעד הדחייה במאה ימים, כדי לאפשר לליכוד ולכחול לבן להמשיך ולדון בתקציב. יו"ר האופוזיציה: "כל מה שאתם עושים זה להנציח את הכישלון של הממשלה"

זמן צפייה: 09:37

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) ברוב של 62 חברי כנסת את החוק לדחיית אישור תקציב המדינה במאה ימים. זאת, כדי להעניק לליכוד ולכחול לבן זמן נוסף לדון בו, כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך להתעקש על תקציב חד שנתי תוך הפרת ההסכם הקואליציוני, בעוד שר הביטחון מעוניין בתקציב דו שנתי.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד אמר לאחר ההחלטה כי "חברי הקואליציה צריכים לבקש סליחה מאזרחי ישראל. להתנצל בפניהם במבט מושפל. הקמתם ממשלה כי הודעתם שזה שעת חירום ושמים הכול בצד. היום עכשיו אתם רוצים לדחות את התקציב עוד מאה ימים כי אתם לא מסוגלים לעשות החלטה נורמלית אחת".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מהבוקר: 20 שריפות בעוטף; דיווח: המשלחת המצרית עזבה את הרצועה

שש בגרויות בלבד וצמצום החומר: התוכנית ללימודים בצל הקורונה

תילחם בלבנון, סוריה או עזה: צה"ל מקים אוגדה רב זירתית

"כל מה שאתם עושים פה היום זה להנציח את הכישלון הטוטאלי של הממשלה הזאת, של ראש הממשלה הזה בטיפול במשבר הקורונה", המשיך לפיד. אז אם כבר נכשלתם תעלו הנה ותבקשו סליחה. תבקשו סליחה מהמובטלים, תבקשו סליחה מהצעירים, תבקשו סליחה מעסקים קטנים שפשטו את הרגל, תבקשו סליחה מכל האנשים ששיקרתם להם כשהקמתם את הממשלה הזאת".

בשבוע שעבר התייחס יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר בריאיון לחדשות 13 לסוגיית התקציב שמאיימת להוביל את ישראל לבחירות רביעיות. זוהר הפנה אצבע מאשימה כלפי כחול לבן, טען כי התקשורת היא ששינתה את דעתם של הכלכלנים שתומכים בתקציב דו שנתי, והסביר מדוע - למרות דעת בכירים במשק, ראש הממשלה מתעקש להתבצר בעמדתו.

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

"אני חייב להפריך את הטענה שהשיקול של נתניהו (על התקציב) הוא שיקול פוליטי", אמר זוהר. "אני אומר בצורה ברורה - השיקול הפוליטי הוא של כחול לבן". לטענתו, חברי המפלגה של גנץ סבורים כי "תקציב דו שנתי יבטיח את כהונתו כראש הממשלה", אולם מה שעומד לנגד עיניו של נתניהו זה כלכלת ישראל. "את שנת הלימודים בספטמבר אי אפשר לפתוח כי אין לנו תקציב. אנחנו לא יודעים מה יהיה בגל השלישי של הקורונה בחורף ולא יודעים לאן הכלכלה הולכת. תקציב חד שנתי הוא הדבר הנכון ובכחול לבן צריכים להסכים".

לפני כמה שבועות, 150 בכירים במשק בהם כלכלנים ויזמים כתבו לראש הממשלה כי עליו לתמוך בתקציב דו-שנתי. לא זו בלבד, גם בכירי האוצר הודיעו על תמיכתם בתקציב זה וגם הנגיד לא הביע התנגדות. אם כך, עולה השאלה מדוע בנימין נתניהו מתעקש דווקא על תקציב חד-שנתי. זוהר טען כי לתקשורת יש חלק בהחלטת הכלכלנים, ואמר: "הקמפיין של הרבה מגורמי התקשורת בעד תקציב דו-שנתי כנראה עבד - הם פתאום שינו את דעתם".

מליאת הכנסת במהלך השבעת הממשלה
מליאת הכנסת במהלך השבעת הממשלה | צילום: דוברות הכנסת, עמוס בן גרשום