משרד החוץ בארה"ב: דיוני הסיפוח צריכים להיות בין ישראל לפלס'

דוברת המשרד האמריקני התייחסה לדברי מלך ירדן לפיהם החלת ריבונות ישראלית תביא להתנגשות בין המדינות, והצהירה: "אנו חושבים שצריך לחזור לתוכנית טראמפ - ולהחזיר את הצדדים למו"מ על בסיסה"

זמן צפייה: 01:55

דוברת משרד החוץ האמריקני מורגן אורטגוס שיגרה במהלך שיחת ועידה עם כתבים ישראלים מסר מצנן בנוגע למהלכי סיפוח אפשריים בגדה המערבית ואמרה כי ארה"ב סבורה שהדיונים על סיפוח חלקים בגדה המערבית "צריכים להתקיים כחלק משיחות בין הישראלים לפלסטינים על תוכנית טראמפ".

דוברת משרד החוץ האמריקני התייחסה לדבריו של המלך עבדאללה לפיהם סיפוח ישראלי יביא להתנגשות בין ירדן לישראל. "הסכם השלום בין ישראל לירדן חשוב מאוד לכולנו. אנחנו רוצים שהיחסים בין ירדן לישראל יהיו חזקים לא רק בהיבט הביטחוני אלא גם האזרחי, המדיני והכלכלי. שמענו מה המלך אמר ולכן אנחנו חושבים שצריך לחזור לתוכנית טראמפ – ולהחזיר את כל הצדדים לשולחן המו"מ על בסיס תוכנית השלום ואנחנו הולכים לדחוף כדי שזה יקרה", אמרה אורטגוס.

היא הוסיפה כי נושא הסיפוח עלה כאחד מהנושאים במהלך ביקור פומפאו בישראל אבל זו לא היתה הסיבה שבגללה פומפאו טס לישראל. "תוכנית טראמפ מקיפה מאוד. הפלסטינים אמרו פומבית שהם דוחים את התכנית אבל אנחנו הולכים להמשיך ולנסות לקדם את יישום התכנית. לא איבדנו תקווה ואנחנו נפעל כדי ללחוץ על הפלסטינים לחזור לשולחן המו"מ", אמרה דוברת משרד החוץ האמריקני.

התנחלות בגוש עציון שבגדה המערבית
התנחלות בגוש עציון שבגדה המערבית | צילום: רויטרס

בתוך כך, האיחוד האירופי יפרסם ביום שני הודעה שמזהירה את ישראל מסיפוח בגדה המערבית וקובעת שמהלך כזה יהיה הפרה של החוק הבינלאומי, כך לפי בכירים אירופים שהשתתפו בישיבת שרי החוץ האירופים היום. ההודעה תדגיש כי האיחוד האירופי רוצה לשתף פעולה עם הממשלה החדשה בישראל ומעוניין בדיאלוג עם ארה"ב ומדינות ערב בנושא הישראלי-פלסטיני.

עוד יודגש בהודעה כי פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה להתקדם בתהליך השלום. ההודעה זכתה לתמיכה של 25 מתוך 27 המדינות החברות באיחוד האירופי כאשר הונגריה ואוסטריה היו המדינות היחידות שהתנגדו לפרסום ההודעה. בשל היעדר קונצנזוס ההודעה תפורסם בשם שר החוץ של האיחוד האירופי ולא בשם כל המדינות החברות בארגון. שר החוץ של האיחוד האירופי גוזף בורל אמר בסיום ישיבת שרי החוץ של מדינות האיחוד האירופי בנושא הסיפוח כי "נשתמש בכוחנו הגיאופוליטי כדי לנסות ולמנוע סיפוח ישראלי בגדה המערבית".

כאמור, מוקדם יותר היום התייחס מלך ירדן עבדאללה לתוכנית טראמפ ואמר כי "אם ישראל תספח חלקים מהגדה המערבית, הדבר יוביל להתנגשות גדולה בין ישראל לירדן". את הדברים אמר בראיון ל"דר שפיגל" הגרמני. בתשובה לשאלה אם יבטל את הסכם השלום עם ישראל בתגובה לסיפוח, אמר המלך: "אני לא רוצה להפריח איומים – אבל אנחנו בוחנים את כל האופציות".

"האם עכשיו זה הזמן, בעיצומה של מגפת הקורונה, לדון אם אנחנו רוצים פתרון של מדינה אחת לסכסוך הישראלי-פלסטיני? או שאולי זה הזמן לדבר על איך נלחמים במגפה יחד", הוסיף מלך ירדן. "פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה להתקדם באזור שלנו. מנהיגים שתומכים בפתרון של מדינה אחת לא מבינים את המשמעות של זה. מה יקרה אם הרשות הפלסטינית תתמוטט? יהיה יותר כאוס ויותר קיצוניות באזור".

בתוך כך, שר החוץ הירדני אמר בשיחת טלפון עם שר החוץ הצרפתי כי "יש לנקוט בצעדים שירתיעו את ישראל מסיפוח של חלקים בגדה המערבית". מקורות פלסטיניים בראמאללה אמרו לחדשות 13 כי "דבריו של מלך ירדן מכוונים לא רק לישראל - אלא גם לארה"ב, האיחוד האירופי ומדינות ערב. סיפוח ישראלי ימיט אסון על האזור, ויהווה קרקע פוריה לקיצוניים. יור הרש"פ אבו מאזן מקיים שיחות עם מנהיגי האזור, ומכין תוכנית אסטרטגית להיאבק בסיפוח המסוכן".