אלפים מחו בת"א נגד הסיפוח; 5 מפגינים נעצרו לאחר שחסמו כבישים

אל מוקד המחאה היהודית-ערבית שבכיכר רבין הגיעו בין היתר מרצ, חד"ש, שלום עכשיו ושוברים שתיקה. דגלי פלסטין התנופפו במקום, וכמה רחובות נחסמו לתנועה. 5 מוחים שסירבו להתפנות מהכביש נעצרו

זמן צפייה: 12:41

אלפי בני אדם, יהודים וערבים, הפגינו הערב (שבת) בכיכר רבין שבמרכז תל אביב במחאה על תוכנית הסיפוח. בקהל היו בין היתר המפלגות מרצ וחד"ש, והארגונים שלום עכשיו ושוברים שתיקה. במקום התנופפו דגלים רבים של פלסטין. כמה מפגינים חסמו צירי תנועה והמשטרה פעלה לפינויים, וחמישה מפירי סדר שהתנגדו פיזית לפינוי נעצרו ע"י המשטרה ויובאו לחקירה בתחנת המשטרה.

הפגנה בתל אביב נגד הסיפוח
הפגנה בתל אביב נגד הסיפוח | צילום: דוברות המשטרה

בשל המחאה נחסמו לתנועה כמה רחובות סמוכים. רחוב אבן גבירול נחסם לתנועה משדרות שאול המלך עד ארלוזורוב בשני הכיוונים. רחוב פרישמן מכיכר מסריק עד אבן גבירול בשני הכיוונים. שדרות דוד המלך מוויצמן עד אבן גבירול, רחוב מלכי ישראל מבן גוריון ועד שד' חן בשני הכיוונים. שד' חן, מנצח ישראל עד פרישמן. שד' בן גוריון, משלמה המלך עד אבן גבירול, ורח' בלוך, מארלוזורוב עד אבן גבירול.

הפגנה נגד הסיפוח בתל אביב
הפגנה נגד הסיפוח בתל אביב | צילום: הקואליציה נגד הסיפוח והכיבוש

[brightcove_iframe video_id='news-part-2006062058' autoplay='0' credit='' desc='הפגנה נגד הסיפוח בתל אביב' kid='1_xyu6p63z' duration='18'']

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ נשא דברים: "הסיפוח הוא פשע מלחמה. פשע נגד השלום, פשע נגד הדמוקרטיה, פשע שיעלה לנו בדם. תאוות כוח משיחית מכאן התלכדה עם חזיונות משיחיים משם, המתנחלים מצאו את האוונגליסטים, וההזיות האלה ממיטות עלינו אסון, על כולנו - יהודים וערבים".

עוד תקף הורוביץ את גנץ ואנשי כחול לבן: "האנשים שאמורים היו להיות אלטרנטיבה - האנשים שקיבלו את הקולות מאתנו הרימו ידיים וזחלו לצד השני. בני גנץ, גבי אשכנזי, עמיר פרץ, אבי ניסנקורן. אתם שותפים מלאים, אתם אלה שנותנים גיבוי והכשר לאסון הזה - והאחריות תהיה עליכם. אין לכם מנדט לאפשר את הסיפוח. אין לכם מנדט לקבור את השלום ולזרוק אותנו לקטסטרופה בטחונית וכלכלית בגלל אובססיה של הימין הקיצוני".

הפגנה בתל אביב נגד הסיפוח
הפגנה בתל אביב נגד הסיפוח | צילום: חדשות 13
כוחות משטרה בהפגנה נגד הסיפוח
כוחות משטרה בהפגנה נגד הסיפוח | צילום: חדשות 13

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה נשא דברים בנאום שהוקלט מראש: "דרך אחת מובילה לחברה משותפת עם דמוקרטיה אמיתית ושווין אזרחי ולאומי לאזרחים הערבים. עתיד שבו אנשים נמדדים לפי היכולות שלהם ולא לאום או צבע. עתיד שבו שני העמים מממשים את הזכות להגדרה עצמית - מדינה פלסטינית עצמאית לצד ישראל".

"הדרך השנייה תוביל אותנו לשנאה, אלימות, סיפוח ואפרטהייד. מדינה שלנצח תחיה על החרב ותתמסר לשליטה אלימה בעם אחר. מציאות שבה העתיד של ילד יקבע לפי הלאום שלו, וכל חייו יהיה אזרח סוג ב'. אנחנו נמצאים הערב בכיכר כדי לבחור בדרך הראשונה – כי יש רק עתיד אחד והוא עתיד משותף. אנחנו יכולים לעצור את הסיפוח אבל כולנו נצטרך להיאבק בו יחד".

הפגנה נגד הסיפוח בתל אביב
הפגנה נגד הסיפוח בתל אביב | צילום: חדשות 13

בתוך כך, ראש מועצת יש"ע דוד אלחייאני התייחס הערב בריאיון לחדשות 13 לביקורת שנשמעה בעקבות הביקורת שמתח על טראמפ: "אני מייצג את רוב הציבור ביהודה ושומרון ובקעת הירדן. ויכוח הוא לגיטימי, יש בינינו ויכוח אם לקבל את מתווה טראמפ או לא. יותר מכל ראש רשות אחר אני צריך לחבק את התוכנית הזאת, אבל צריך להסתכל על הסכנות שיש בה, הקמת מדינת פלסטינית".