איך ישתנו חייהם של המתנחלים יום אחרי סיפוח השטחים?

הליכוד וכחול לבן הצהירו כי יפעלו להחלת הריבונות על בקעת הירדן, ויהודה ושומרון. המהלך יקשה על פינוי עתידי של ההתנחלויות – אך גם יאלץ את הממשלה להעניק אזרחות לעשרות אלפי פלסטינים

זמן צפייה: 01:20

בעקבות פרסום תוכנית השלום של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הודיעו הליכוד וכחול לבן כי יפעלו לסיפוח בקעת הירדן, יהודה ושומרון. אז איך ישתנו חייהם של המתנחלים יום אחרי הסיפוח?

כבר היום, בתי הספר, קופת החולים, המשטרה ובית המשפט הם ישראליים. מה שכן ישתנה הוא הנדל"ן.

בנייה חדשה תאושר דרך משרד הפנים, ולא המנהל האזרחי - דבר שאמור לאפשר בנייה הרבה יותר נרחבת בהתנחלויות. בבקעת הירדן זה כנראה לא ישנה הרבה, מכיוון שאין הרבה ביקוש. בחלק מגושי היישובים זה עשוי לעשות הבדל. התרחבות לעוד שטחים תהיה יותר קלה, בעיקר מכיוון שהפקעת קרקעות פלסטיניות תתנהל אחרת.

עוד בחדשות 13:

גנץ: "בשבוע הבא אביא לאישור הכנסת את תוכנית השלום של טראמפ"

פומפאו: "זו אחת ההזדמנויות האחרונות לשלום במזה"ת" • מיוחד

מחלוקת בעולם הערבי על תוכנית השלום; אבו מאזן: י-ם לא למכירה

התנחלות בגוש עציון שבגדה המערבית
התנחלות בגוש עציון שבגדה המערבית | צילום: רויטרס

החיסרון בסיפוח, מבחינת ישראל, הוא שיסופחו גם עשרות אלפי פלסטינים שגרים בשטח. ממשלת ישראל, שעושה הכול כדי לא לאפשר לפלסטינים חדשים לקבל אזרחות ישראלית, תקלוט בבת אחת עשרות אלפי תושבים כאלה, שיהיו זכאים לביטוח לאומי ומאוחר יותר, להצביע לכנסת.

השורה הכי חשובה מבחינת המתנחלים: אם יהיה אי פעם מו"מ מדיני לפינוי התנחלויות, יהיה הרבה יותר קשה לפנות כי זה ייחשב שטח ישראלי, וכדי לפנות שטח כזה, יש צורך במשאל עם.

U.s. President Trump And Israel's Prime Mininister Netanyahu Deliver Joint Remarks On Middle East Peace Plan Proposal At The White House In Washington, U.s., January 28, 2020. Reuters/joshua Roberts?
ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא האמריקני דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

מוקדם יותר הערב (רביעי) הצהיר יו"ר כחול לבן, בני גנץ, כי יביא לאישור הממשלה את תוכנית השלום של נשיא ארצות הברית טראמפ. "התוכנית משקפת נאמה את עקרונות היסוד הכתובים במצע כחול לבן, המהווה בסיס להסדר עתידי במזרח התיכון", טען בוועידת הכנס השנתי הבינלאומי ה-13 של INSS.

גנץ חזר על קריאתו לנתניהו להתפטר מתפקידו: "הנאשם נתניהו לא יכול לכהן אפילו יום אחד נוסף בתפקידו. הוא עסוק מעל הראש באישומים, עורכי דין עדויות והפחד המובן להיכנס לכלא. כדי לממש את תוכנית טראמפ דרשו ראש ממשלה ישר, אמין ופנוי לניהול המדינה".

"כראש ממשלה אפעל למימוש התוכנית על כלל סעיפיה, תוך הסכמה של מדינות האזור כמו ירדן מצרים ומדינות נוספות וכמובן של ההנהגה הפלסטינית", אמר ופנה אל הנהגת הרשות: "מאז הסכם חברון עליו חתמו ערפאת ונתניהו, הפתכם סרבנים. פעם אחת תגידו כן ותנו לילדים שלכם סיכוי לעתיד טוב יותר. אל פספסו עוד הזדמנות לשלום".

גנץ, בני גנץ, יו''ר כחול לבן
יו''ר כחול לבן בני גנץ בכנס INSS

מוקדם יותר הערב התייחס שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, לאפשרות כי תוגש בקרוב הצעה בכנסת בנוגע לסיפוח בקעת הירדן ויהודה ושומרון, ואמר כי "הממשל האמריקני ירצה להקים ועדה עם ישראל – ולדון בסוגייה", השגריר הוסיף: "זה תהליך שדורש מאמץ, דיוק וכיול וצריך לוודא שהוא עולה בקנה אחד עם התוכנית שלנו. הוועדה תוקם בהקדם, וננסה לסיים במהירות אבל איני יודע כמה זמן זה ייקח".

אמירתו סותרת את דבריו אתמול, אז אמר כי ישראל תוכל לבצע מיידית את הסיפוח. בכיר בבית הלבן חידד את דברי פרידמן ואמר לחדשות 13 כי "הנשיא טראמפ אמר בנאומו שצריכה לקום ועדה שתדון בסיפוח - דברי הנשיא לא היו יכולים להיות יותר ברורים. אנחנו נצטרך לבחון את הסיפוח וזה תהליך שייקח זמן".