אוחנה על הצעירה הכלואה ברוסיה: "אשקול את בקשת מוסקבה להסגרה"

שר המשפטים התייחס לפרשת נעמה יששכר, עליה נגזרו שבע שנות מאסר וחצי, ואמר כי יבחן את הבקשה לשחרר את ההאקר אלכסיי בורקוב – ולמנוע העמדתו למשפט בארצות הברית: "אקבל החלטה בימים הקרובים"

זמן צפייה: 10:44

שר המשפטים, אמיר אוחנה, התייחס הערב (שבת) לפרשת נעמה יששכר, הצעירה הכלואה ברוסיה לאחר שהורשעה באחזקה וסחר בסמים. בריאיון ל"מטה המרכזי" אמר כי טרם התקבלה ההחלטה אם לשחרר את ההאקר הרוסי אלכסיי בורקוב – ולמנוע את העמדתו לדין בארצות הברית לבקשת וושינגטון.

"יש פה עונש שהוא חסר פרופורציה", אמר אוחנה על שבע וחצי השנים שנגזרו על יששכר. "מדינת ישראל צריכה ותעשה את כל המאמצים להשיב את נעמה הביתה. חלק מהדברים השתיקה יפה להם, אבל הבקשה שמונחת לפתחי נוגעת לאדם בר הסגרה לארצות הברית. אני אשקול בהחלט את הבקשה הזאת ואקבל החלטה בימים הקרובים".

"כדי לקבוע שהוא בר הסגרה לרוסיה, בית המשפט צריך לקבוע שהוא בר הסגרה. זה עדיין לא קרה", אמר אוחנה. "יש בקשה רוסית, די דלה מבחינת חומרים, אבל יש החלטה שזה כבר מעבר – של המחוזי ושל העליון שהוא בר הסגרה לארצות הברית. לא חב הסגרה – אלא בר הסגרה".

עוד בחדשות 13:

אמה של נעמה יששכר: "זה היה משפט ראווה, היא עמדה שם רועדת"

בית המשפט ברוסיה גזר 7 וחצי שנות מאסר על הישראלית נעמה יששכר

חשש בישראל: פרשת נעמה יששכר עלולה לגרום למשבר חמור עם רוסיה

שר המשפטים אמיר אוחנה
שר המשפטים אמיר אוחנה | צילום: חדשות 13

בעוד תשעה ימים יגישו עורכי דינה של יששכר ערעור לערכאה משפטית עליונה יותר ברוסיה על חומרת גזר הדין – עונש לא מידתי ביחס לאירועים דומים שהתרחשו על אדמת רוסיה בחודשים האחרונים. בחודש האחרון נתפסה אודרי לורבר, סטונטית בת 19 מניו יורק, בנמל התעופה בסנט פטרסבורג כשבתיקה 19 גרם של מריחואנה. היא שוחררה חודש לאחר מעצרה ושילמה כ-230 דולרים בלבד - מקרה דומה אך גזר דין שונה לחלוטין.

אתמול אמר בכיר ישראלי לחדשות 13 כי ישראל דחתה הצעה רוסית לבצע עסקה שבמסגרתה תשוחרר נעמה יששכר, בתמורה לשחרור ההאקר הרוסי אלכסיי בורקוב.

עוד ציין הגורם כי הרוסים העלו את ההצעה כמה פעמים כולל לאחרונה, והנושא עלה בשיחות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. לדברי הבכיר הישראלי, אחרי פסיקת בית המשפט העליון שאישרה את ההסגרה לפני כמה שבועות, הובהר לרוסים כי לא ניתן באופן חוקי לשחרר את ההאקר. זאת, מכיוון שמדובר בפסק דין חלוט של בית המשפט העליון.

נעמה יששכר
נעמה יששכר | צילום: חדשות 13

אתמול סיפרה יפה יששכר בריאיון בתוכנית "שישי עם אילה חסון" על המשפט והתחושות הקשות שבעקבותיו, כמה שעות לאחר שבית המשפט במוסקבה גזר על בתה 7 וחצי שנות מאסר בגין עבירות סמים. "זה היה משפט ראווה", היא סיפרה.

"הגיע לשם התובע הראשי", הוסיפה יפה, "היא עמדה שם רועדת. עדכנתי אותה כמה דקות קודם לכן שזה כנראה לא בגלל משהו שהיא עשתה ושזה הולך למשפט ראווה. אמרתי לה יכול להיות שתקבלי מאסר אבל אנחנו נטפל בזה ונוציא אותך. היא שאלה אותי אם אני מבטיחה, ואמרתי לה שכן. היא עמדה והקשיבה למה שהשופט אמר".

לטענתה, בכל התהליך השופט כלל לא היה קשוב לטענות של בתה וגם לטענות של עורך דינה. "הוא ישב ושיחק בטלפון שלו", אמרה. יששכר התייחסה גם לתנאי המאסר של בתה ואמרה כי אין לה תנאי מאסר דומים לאסירות הרוסיות. "אין לה טלפונים, היא לא יכולה לקבל מכתבים, היא נרדמת ומתעוררת עם מנעולי ברזל. לאחרונה התנאים שלה אפילו החריפו, והיא הועברה לכלא מחוץ למוסקבה".