יומני אוחנה נחשפים: עם מי נפגש - וממי ניסה להתחמק? • בלעדי

הפגישות המועטות עם מפקדי המחוזות, השיחות עם ניצב ידיד בשיא תקופת ההפגנות בבלפור, ההתעלמות ממוטי כהן - והאם השר לביטחון הפנים באמת מיהר למצוא את המועמד המתאים לתפקיד המפכ"ל?

זמן צפייה: 04:47

זו היתה שנה מטלטלת עבור משטרת ישראל והשר הממונה עליה אמיר אוחנה - מהקורונה, דרך הפגנות בלפור, ועד למינויו של קובי שבתאי למפכ"ל קבוע. הערב (שליש) נחשף בחדשות 13 יומן הפגישות של השר בחודשים לפני המינוי, ממנו ניתן ללמוד מעט על התהליך למציאת המפכ"ל, על האנשים שאיתם נפגש - וגם ממי ניסה להתחמק.

הכול החל בחודש מאי 2020, אז התמנה אוחנה לתפקיד השר לביטחון הפנים. המשימה הראשונה שהונחה לפתחו הייתה למנות מפכ"ל למשטרה, לאחר שנה וחצי שאף אדם לא אייש את התפקיד. אלא שאוחנה, כך נראה מהיומן, לא באמת מיהר למצוא את המועמד המתאים ביותר לתפקיד.

ב-14 ביולי הוא נפגש עם ראש אגף התנועה, מפקד המחוז הדרומי, ראש אגף משאבי אנוש ועם מפקד מחוז ירושלים. למחרת, נועד עם מפקד להב 433 ויום לאחר מכן עם מפקדי מחוז תל אביב, מרכז, ש"י וצפון, ועם שלושה ראשי אגפים. אם כן, השר קיים עשרות פגישות עם מפקדי מחוזות וראשי אגפים - אולם אפילו לא אחת עם מ"מ המפכ"ל או הסמפכ"ל.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מצעד הדגלים ייערך עוד שבוע: המשטרה והמארגנים יסכמו על המתווה

בליכוד אישרו שלושה שריונים – לעריקים פוטנציאלים מגוש השינוי

בנט, תתנצל – ואולי תצליח לשקם את האמינות שלך • טור אישי

מפכ''ל המשטרה הנבחר קובי שבתאי והשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה
מפכ''ל המשטרה הנבחר קובי שבתאי והשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה

לרוב מפקדי המחוזות, אוחנה לא הקדיש יותר מדי תשומת לב, שכן עם מפקד מחוז חוף הוא כלל לא נפגש, עם מפקד מחוז תל אביב, מרכז ודרום הוא נועד פעם אחת ואילו עם מפקד המחוז הצפוני הוא שוחח פעמיים. רק עם מפקד מחוז ש"י ומפקד מחוז ירושלים דורון ידיד, נפגש השר שלוש פעמים.

שתיים מהפגישות עם ידיד התקיימו בשיא תקופת ההפגנות בבלפור נגד ראש הממשלה. אוחנה לא היה מרוצה מתפקוד המשטרה, ובשל כך נזף במ"מ המפכ"ל ובמפקד המחוז ידיד על היחס העדין והמפלה שלהם, לדבריו, למפגינים. אחד מניצבי המשטרה אמר לחדשות 13 כי ידיד היה המועמד של אוחנה למפכ"לות, וכי הוא לחץ עליו להיות אגרסיבי מול המפגינים, אבל הוא לא עשה כן - ולכן לא מונה לתפקיד.

אמיר אוחנה
השר אמיר אוחנה | צילום: חדשות 13

רק באמצע אוקטובר החל השר לקיים פגישות לבחירת המפכ"ל. המועמד המועדף עליו באותה נקודה היה מפקד מג"ב קובי שבתאי - איתו הוא גם נפגש ראשון. יומיים לאחר מכן עם ידיד ושמעון לביא, מפקד המחוז הצפוני, וכעבור יומיים נוספים עם מפקד מחוז ירושלים בדימוס יורם הלוי. שבתאי נבחר. בשונה מקודמו, איתו אוחנה נפגש שוב ושוב כבר עם כניסתו לתפקיד.

במסגרת בקשת חופש המידע שהגשנו כאן בחדשות 13 יחד עם תנועת "הצלחה", ביקשנו לקבל את נושאי הפגישות של אוחנה עם הניצבים, אלא שבמשרד לביטחון הפנים סירבו בתוקף למסור על מה הם שוחחו.

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה
השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה | צילום: לע''מ

השר אוחנה מסר בתגובה: "מדובר במחזור טענות שקריות, בריאיון אצלכם ניצב ידיד הכחיש טענות אלה והוסיף כי השר אוחנה 'נהג בשיא הממלכתיות לאורך כל הדרך'. השר אוחנה ערך פגישות אישיות עם ניצב מוטי כהן הרבה יותר מכל ניצב אחר".

"פגישות אלה לא רשומות ביומן כי התבצעו לפני ואחרי דיונים שהתקיימו בנוכחות השניים, ושוחח איתו טלפונית במקרים רבים. חמור ומצער שגורמים המכנים עצמם 'בכירים במשטרה' לא נגמלו מתרבות ארגונית רקובה וקלוקלת של הכפשות נגד הדרג הממונה בתדרוכים אנונימיים".