מחווה לשחרור נעמה: י-ם פעלה להסדרת בעלות רוסית על מתחם בשטחה

במשך שנים ביקשה ממשלת רוסיה לפתור את נושא הבעלות על המתחם הנמצא בעיר העתיקה בירושלים - אך משרד המשפטים גרר רגליים. כעת נודע כי לפני שלושה שבועות החלה ישראל במהלך

זמן צפייה: 01:21

לאחר שנודע כי כמחווה מדינית לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין לקראת שחרור נעמה יששכר, בקרמלין ביקשו מראש הממשלה בנימין נתניהו להסדיר את המחלוקות בנושא בעלות, תכנון ובנייה סביב "חצר אלכסנדר" בירושלים, שבו נמצאת משלחת הכנסייה הרוסית - הבוקר (רביעי) פורסם כי כבר לפני שלושה שבועות ישראל ביצעה מהלך להסדרת סוגיית הבעלות על החצר.

לפי בכירים ישראלים המעורים בנושא ולפי מסמכים שפורסמו ברשומות על ידי משרד המשפטים, ב-30 בדצמבר פרסם משרד המשפטים ברשומות החלטה לפיה הבעלות על החצר תירשם תחת הפדרציה הרוסית. על פרסום ההחלטה ברשומות דווח הבוקר לראשונה ב"מעריב".

חצר אלכסנדר בירושלים
חצר אלכסנדר בירושלים | צילום: שאטרסטוק

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

זיינה הנסיכה הלוחמת: שרת הגנה מונתה בלבנון – לראשונה במזה"ת

היום: רוב המנהיגים ינחתו בנתב"ג; בערב: אירוע חגיגי אצל הנשיא

הכרזת גנץ על החלת ריבונות בבקעה – משרתת את נתניהו • פרשנות

נעמה יששכר
נעמה יששכר | צילום: חדשות 13

הפרסום ברשומות החל פרק זמן של 60 יום, במהלכם יכולים גורמים אחרים שטוענים לבעלות על המקום להגיש התנגדויות. במידה ואכן יוגשו כאלה - הנושא יועבר להכרעה של בית המשפט ושם תידרש עמדת ממשלת ישראל לגבי הסוגייה. אלא שעד כה – גם כעבור שלושה שבועות, לא הגיש הגורם שמנהל את החצר אף התנגדות למהלך.

ביום שלישי דווח בחדשות 13 כי סוגיית הבעלות היא אחת המחוות שנשקלות כלפי פוטין סביב פרשת נעמה יששכר. בכירים ישראלים אישרו כי הפתרון הינו המחווה הישראלית המשמעותית ביותר שישראל ביצעה כחלק מהמגעים לשחרור נעמה.

פוטין ונתניהו (ארכיון)
פוטין ונתניהו (ארכיון) | צילום: רויטרס

חצר אלכסנדר היא מתחם בעיר העתיקה בירושלים, הנמצאת בסמוך לכנסיית הקבר. המתחם אינו בבעלות או בחזקה ישראלית אלא שייך לכנסייה הרוסית. במשך שנים הייתה מחלוקת על הבעלות במקום בין שני הפלגים של הכנסייה הרוסית – "האדום" ו"הלבן". לאחר ששני הפלגים התמזגו נוצרה אפשרות לפתור את המחלוקת, אלא שהאדם שניהל את המקום התנתק בינתיים מהכנסייה הרוסית והפך לגורם עצמאי - כך שהוא לא ראה עצמו כפוף להחלטותיה.

חצר אלכסנדר בעיר העתיקה
חצר אלכסנדר בעיר העתיקה | צילום: חדשות 13

בשנת 2015 ביקשה ממשלת רוסיה מישראל לרשום את הבעלות על המקום על שמה של הכנסייה הרוסית "האדומה" שמקורבת יותר לקרמלין ובכך להסדיר את המחלוקת. מי שאחראי על הטיפול בנושא הוא רשם הנכסים במשרד המשפטים.

בכיר ישראלי אמר כי במשך שנים נמנעו במשרד המשפטים לקדם את הנושא. לדבריו, הבקשה הרוסית התפספסה כיוון שבמשרד המשפטים לא רצו לעסוק בסוגיית בעלויות בעיר העתיקה ובמחלוקות הכנסייתיות, בין השאר, כדי לא ליצור תקדימים שיעלו בקשות דומות מגורמים אחרים. במהלך השנים, הרוסים הבינו שישראל מעכבת את הנושא בצורה מכוונת - דבר שהרגיז אותם במיוחד.