אבו מאזן: "נתניהו לא מאמין בשלום – איננו בונים עליו"

יו"ר הרשות הפלסטינית התייחס ל"עסקת המאה" בכינוס חירום של הליגה הערבית במצרים: "טראמפ אמר לי שהוא מוכן לקדם מו"מ על בסיס פתרון שתי המדינות, אך אחד מיועציו אמר לו לא למהר"

פגישתם של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ושל נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
פגישתם של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ושל נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי | צילום: החדשות 13

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, תקף היום (ראשון) את ראש הממשלה בנימין נתניהו בהתייחסו לתוכנית השלום המתגבשת: "הרשות הפלסטינית חתמה עם יצחק רבין על הסכם אוסלו בתקווה שיבשיל להסכם שלום, אך ישראל הפרה את הסכם אוסלו וכל הסכם שבא אחריו. לעומת רבין, נתניהו לא מאמין בשלום ואיננו בונים עליו". אבו מאזן אמר את הדברים בכינוס החירום של הליגה הערבית, שהתקיים בקהיר.

"ישראל מתמידה במדיניות ההתנחלויות לקראת תוכנית סיפוח יהודה ושומרון", הוסיף אבו מאזן. "הרשות הפלסטינית נאלצת להתמודד עם מדיניות אפליה גזענית שישראל מנסה לכפות עליה, ולא נמשיך לקבל את המצב".

עוד בחדשות 13:

הרש"פ נגד ארה"ב: תוכנית שלא תתבסס על פתרון 2 המדינות - תיכשל

קושנר: "תוכנית השלום תפורסם במהלך חודש יוני"

"נתניהו לא אהוד בישראל כטראמפ, ולכן ייאלץ לקבל את עסקת המאה"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפגישתם בוושינגטון
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ויו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפגישתם בוושינגטון | צילום: רויטרס

בנוגע לתוכנית השלום שחלקה הראשון יתפרסם בעוד כחודשיים, אמר יו"ר הרשות כי "נפגשתי כמה פעמים עם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, והתרשמתי ממנו לטובה. הוא הודיע לי שהוא מוכן לקדם משא ומתן על בסיס פיתרון שתי המדינות בגבולות 1967, אך אחד מיועציו 'האציליים' אמר לו לא למהר". לדבריו, "לאחר מכן טראמפ הכריז על הכרתו בירושלים בירת ישראל, ועצר את הסיוע שמדינתו העניקה לרשות הפלסטינית. למרות זאת, אנחנו עדיין שומרים על קשר רציף עם ארצות הברית ומשתפים פעולה בנושאים ביטחוניים ובין-לאומיים".

אבו מאזן הודה למשתתפות בכינוס ואמר כי "הרשות הפלסטינית מביעה את הערכתה לעמדתן העקבית של מדינות ערב נגד ההחלטות האחרונות של הממשל האמריקני, שלדבריו מפרות את הדין הבין-לאומי".

אתמול תקף משרד החוץ הפלסטיני את הבכירים האמריקניים שהתייחסו ל"עסקת המאה", ובראשם השליח המיוחד למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט. בהודעה נכתב כי "כל תוכנית שלא תתבסס על פתרון שתי המדינות - תיכשל". כמו כן, נכתב כי  "כעת אנחנו רואים בצורה מובהקת כי צוותי השלום של טראמפ ונתניהו עובדים כתף לצד כתף כדי לחסל את הפרויקט הלאומי הפלסטיני".

ביום שישי מסר גרינבלט כמה פרטים בדבר תוכנית השלום האמריקנית. בין היתר, טען גרינבלט כי ההנהגה הפלסטינית דבקה במושגים ישנים שאינם מקדמים את השלום, וכי תוכנית השלום לבדה לא תפתור באופן מוחלט את המחלוקות בין הצדדים, שייאלצו לנהל בנוסף מו"מ ישיר ביניהם. את הדברים אמר בריאיון לרשת "סקיי ניוז ערביה".

ג'ייסון גרינבלט
ג'ייסון גרינבלט | צילום: החדשות 13

גרינבלט הצהיר כי אין כל גורם שיוכל לאלץ את שני הצדדים ליישם את העסקה, אך אם לא ייענו לתוכנית הם יאבדו הזדמנות משמעותית להשגת שלום - בייחוד, לדבריו, הפלסטינים. עוד סיפר כי על אף שההנהגה הפלסטינית גדעה את יחסיה עם ארה"ב, הממשל האמריקני עודנו נפגש עם פלסטינים שאינם חלק מההנהגה.

לבסוף, הודיע גרינבלט כי הממשל מבקש מהישראלים והפלסטינים לבחון את התוכנית לפני שיביעו עמדה בעניינה, והוסיף כי הממשל אינו מקבל את החלטותיו רק על סמך מאמצי השלום אלא גם בהתבסס על האינטרסים של ארה"ב. לדבריו, "הנשיא דונלד טראמפ רואה בעצמו אדם שתמיד מנסה לקיים את הבטחותיו". מוקדם יותר, הכחיש גרינבלט בחשבון הטוויטר שלו דיווחים על כך שהתוכנית כוללת העברת שטחים מסיני לעזה: "מפתיע ומעציב לראות כיצד אנשים ללא כל מושג לגבי התוכנית מפיצים מידע שקרי אודותיה".