יועמ"ש הכנסת דחה את טענת הליכוד לניגוד עניינים בבקשת החסינות

ינון ענה לאוחנה ולזוהר על טענתם כי עליו לחדול מעיסוק בוועדת הכנסת כיוון שאשתו עסקה בתיקי רה"מ. "מקווה שעובדי ציבור יזכו ליחס מכבד מהדרג הפוליטי, גם אם חוות דעתם אינה לשביעות רצונו"

זמן צפייה: 03:42

סערת החסינות: היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, דחה היום (רביעי) את טענת שר המשפטים אמיר אוחנה וח"כ מיקי זוהר, לפיה עליו לחדול מעיסוק בוועדת הכנסת שתדון בחסינות ראש הממשלה, מפני שאשתו עסקה בתיקי בנימין נתניהו. ינון אף חתם את מכתבו בהבעת תקווה כי "עובדי ציבור יזכו ליחס מכבד מהדרג הפוליטי, גם אם חוות דעתם אינה לשביעות רצונו".

ינון שלח מכתב לבכירי הליכוד, ובו כתב כי "הסוגיות הפרוצדורליות והפנימיות של הכנסת אינן נוגעות לבקשות החסינות עצמן או לשיקול הדעת של היועץ המשפטי לממשלה בהגשת כתב אישום, ועל כן לא מתעורר לגביהן כל ניגוד עניינים עם תפקידה או עיסוקה של בת זוגי".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

גנץ מבהיר: "כחול לבן לא תחבור למפלגות אחרות"

רה"מ עונה לאיראן: מי שינסה לתקוף אותנו יספוג מכה מוחצת ביותר

"נהג תחת השפעת סם": כתב אישום נגד דורס רוכבי האופניים בשרון

איל ינון, אמיר אוחנה ומיקי זוהר
איל ינון, אמיר אוחנה ומיקי זוהר | צילום: חדשות 13, לע''מ

יועץ הכנסת הזכיר כי אינו מתכוון לעסוק "בכל הנוגע לסוגיות הקשורות בבקשת החסינות, אופן הדיון בה וכן בטענות המופנות כנגד שיקול הדעת של היועץ המשפטי לממשלה". כמו כן, ינון הביע פקפוק ב"עיתוי" שבו בחרו אוחנה וזוהר לטעון את את טענת "ניגוד העניינים", וכתב כי הם העלו אותה "רק לאחר פרסום מסקנת חוות הדעת, על אף שהעובדות הרלוונטיות לטענת 'ניגוד העניינים' היו ידועות זה מכבר - הדבר מעלה תהייה באשר לכנותה של טענה זו".

מוקדם יותר השבוע פורסם בחדשות 13 כי מקורבי היועץ המשפטי של הכנסת סיפרו שבהתחלה ינון שקל להפסיק לעסוק בעניין ועדת הכנסת שתדון בבקשת החסינות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך הוא הבין "שאם לא יעסוק בוועדה - הוא ייכנע לטרור".

אייל ינון ובנימין נתניהו
אייל ינון ובנימין נתניהו | צילום: רויטרס, אתר הכנסת

בתוך כך, הליכוד קראה לינון להשעות את עצמו מכל תפקדיו ולחדול מעיסוקיו ב"ענייני נתניהו" בטענה כי הוא נמצא ב"ניגוד עניינים חמור עד כדי חשד לפלילים". בהודעת המפלגה נכתב כי "לא ייתכן שביד אחת זוגתו תחליט על כתב אישום נגד ראש הממשלה, וביד השנייה הוא יסכל באופן תקדימי את בקשת החסינות שלו - עליו להשעות עצמו מתפקידו לאלתר".

במקביל, מקורבי ינון טענו כי "מסמנים אותו כמו שעשו למנדלבליט ולאלשיך - היה שלב שהוא חשב לא לבזבז על זה אנרגיה, כדי למנוע לזות שפתיים, עד שהבין שבכך הוא פשוט נכנע לטרור, ואם ייכנע - זה לא ייגמר כאן". בנוסף על כך, גורמים משפטיים בכירים אמרו לחדשות 13 כי "מה שעשו לינון זו בושה וחרפה - אנשי נתניהו מנסים להפחיד אותו כדי שלא יתקבלו החלטות נגד ראש הממשלה".

עוד אמרו הגורמים המשפטיים כי ינון אינו נמצא בניגוד עניינים. לדבריהם, "מסע ההסתה שהתחיל במשטרה, עבר לפרקליטות ולפרקליט המדינה, משם ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ועכשיו ליועץ המשפטי של הכנסת - השלב הבא יהיה השופטים".

לפני כן  הודיע ינון כי הוא פוסל את עצמו מהשתתפות בדיוני החסינות. עם זאת, הוא ימשיך לעסוק בוועדות הכנסת שעוסקות בכך בתחום הפרוצדורלי. כמו כן, הוא לא פסל את עצמו ממתן חוות דעת על האפשרות שיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ימנע הקמת ועדת כנסת שתדון בבקשת החסינות של נתניהו. זאת, בשל טענות בליכוד לניגוד עניינים ודרישה שיפסול את עצמו כיוון שאשתו, עמית מררי, היא המשנה של מנדלבליט ועוסקת בתיקי נתניהו.

מתוקף תפקידה מררי הייתה בצוות המורחב שהתעסק בתיקי נתניהו עד להחלטת מנדלבליט. היא חתומה על הסדר עניינים שאסור לבעלה לטפל בחקירות תחת טיפולה, אך במקרה זה מדובר בשאלה אם ועדת הכנסת יכולה להתכנס ולא בחקירה שתחת טיפולה של אשתו. חשוב לציין כי במידה וועדת הכנסת אכן תתכנס לדון בחסינות נתניהו - היעדרותו של ינון מהדיונים לא צפוייה להשפיע על לוח הזמנים.