היועץ המשפטי לממשלה: אין מניעה שהיבא יזבק תתמודד בבחירות

לאחר שחברת הכנסת מבל"ד נענתה לבקשת מנדלבליט לתת הבהרות לאמירותיה, הודיע היועמ"ש כי הוא סבור שאין לפסול את ריצתה בבחירות הקרובות: "הדגישה מפורשות שאינה קוראת למאבק מזוין נגד ישראל"

היבא יזבק ואביחי מנדלבליט
היבא יזבק ואביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הביע הערב (שני) את עמדתו, לפיה חברת הכנסת היבא יזבק (בל"ד) רשאית להתמודד בבחירות לכנסת ה-23. זאת, לאחר שהוגשו כמה בקשות לפסילתה.

"לעומת התשובות המתחמקות בריאיונות, הרי שבתצהיר שצירפה לתגובתה הדגישה המשיבה באופן מפורש כי היא אינה קוראת למאבק מזוין כנגד מדינת ישראל, וכי כוונתה במונח 'מאבק' היא אך ורק למאבק באמצעים חוקיים ודמוקרטיים", נימק היועץ המשפטי את המלצתו. "ואילו בתצהיר המשלים שלעיל הדגישה המשיבה – באופן מפורש וחד משמעי – כי לא קראה או התכוונה לשימוש באלימות מכל סוג שהוא, גם לא נגד חיילים".

"חלק מהפרסומים וההתבטאויות שהוצגו הם חמורים ומעוררים שאט נפש", העיר. "עם זאת, עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא כי בנסיבות העניין: כמות המועטה של הראיות המהותיות, פרישתן בזמן, היעדר ביסוס בדבר פעילות חוזרת ונשנית, ובפרט - הבהרות והצהרות מפורשות של המשיבה, המגובות בתצהירים אישיים, וכן הבעת חרטה ביחס לחלק מהפרסומים – אין מסה קריטית של ראיות ברורות, חד משמעויות ומשכנעות המצדיקות את פסילתה של המשיבה מלהתמודד בבחירות לכנסת".

עוד בחדשות 13:

ח"כ יזבק ליועמ"ש: "אין בדבריי קריאה לאלימות נגד חיילים"

היועמ"ש דורש מח"כ יזבק הסברים לדברים שאמרה בריאיון לחדשות 13

ח''כ היבא יזבק
ח''כ היבא יזבק | צילום: חדשות 13

"עוצמה יהודית" תקפה בחריפות את ההמלצה: "הגיע הזמן לשים סוף לקרקס ולאכיפה הבררנית: יש להדיח את מנדלבליט מתפקידו. אותו יועץ משפטי שהמליץ לפסול את מיכאל בן ארי, את בנצי גופשטיין ואת ברוך מרזל, עושה איפה ואיפה ומתאמץ ככל יכולתו להלבין תומכת טרור מובהקת, על אף ראיות חד משמעיות וברורות, ולמרות שיזבק מבהירה למנדלבליט כי היא עומדת מאחורי רוב אמירותיה, הוא נותר איתן בעמדתו להכשיר את מחבקת המחבלים - לא צריך להישאר דקה אחת נוספת בעמדתו".

עוד אומרים בעוצמה: "חוץ מיזבק, מנדלבליט שוב הכשיר רשימה שלמה של תומכי טרור מובהקים: עודה, טיבי, שחאדה ועוד ועוד. למעשה, מנדלבליט מבהיר כי תמיכה בטרור נגד מדינת ישראל היא אינה עילת פסילה".

מוקדם יותר היום השיבה יזבק לבקשתו של מנדלבליט, שדרש ממנה להבהיר את דבריה בריאיון בחדשות 13, שבו טענה כי "החוק הבין-לאומי מאפשר לעמים תחת כיבוש לפעול למען שחרורם".

ח''כ היבא יזבק והיועמ''ש מנדלבליט
ח''כ היבא יזבק והיועמ''ש מנדלבליט | צילום: מתוך עמוד הפייסבוק היבא יזבק Heba Yazbak, חדשות 13

"אני עומדת מאחורי דבריי שהמשך הכיבוש אינו לגיטימי", ענתה יזבק ליועמ"ש. "אכן אני רציתי במשפט הזה להחזיר את המראיינים לנושא הכיבוש. ואכן רציתי להשתמש במכוון במילים 'המשך הכיבוש' כדי להזכיר כי זוהי הבעיה המרכזית שהשיח הציבורי הישראלי מתעלם ממנה. אך אין בשני המשפטים שלי תמיכה או קריאה בשימוש באלימות לא נגד חיילים ולא נגד אזרחים. אני חוזרת ומדגישה שאני לא קראתי בראיון, וגם לא התכוונתי, בשימוש באלימות לא נגד חיילים ולא נגד אזרחים. נגד אף אדם בין אם הוא במדים או לא במדים, אזרח, תושב או חסר מעמד".

"אני פועלת באופן פוליטי למען סיום הכיבוש והשגת שלום צודק", כתבה יזבק. "בעיני זו הדרך היחידה לסיום הסבל ושפיכות הדמים. זה נורא ואיום בעיניי שילדים, צעירים ומבוגרים, נשים וגברים, מקפחים את חייהם או חווים סבל בהקשר של הכביש. בריאיון אמרתי שכיבוש הוא לא לגיטימי, ואמירה זו היא אנדרסטייטמנט, כי הכיבוש הוא מצב נוראי והוא מקור האלימות".