האיחוד בשמאל מקל על גנץ לשלב את ליברמן בקואליציה • פרשנות

איחוד העבודה-גשר-מרצ הוא בשורה מעולה לגנץ, שככל הנראה הבטיח לפרץ תיקים לפי כוחו הפוליטי לפני המהלך • הסיבה שבנט רץ לבד: לשמור על מרחב תמרון לאפשרות של קואליציה עם כחול לבן

זמן צפייה: 01:15

בחירות 2020: האיחוד בין העבודה-גשר למרצ שעליו הכריזו היום (שני) המפלגות, הוא בשורה מעולה ליו"ר כחול לבן, בני גנץ. מהלך זה ימנע נפילתה של אחת ממפלגות השמאל-מרכז מתחת לאחוז החסימה, וגם יקל על יצירת קואליציה עם ליברמן – אופציה שלא הייתה ריאלית אם הייתה מתמודדת מרצ לבדה. האיחוד קרה בעידודו של גנץ, שכן הוא ככל הנראה הבטיח לעמיר פרץ תיקים לפי כוחו הפוליטי לפני המהלך.

לעומת האיחוד במחנה השמאל – הימין החדש הודיע כי לא ירוץ עם איחוד מפלגות הימין. נראה כי בנט מעוניין להיות שר הביטחון הבא, ומנסה לשמור לעצמו מרחב תמרון להיכנס לקואליציה עם גנץ. ראש הממשלה מבחין בניסיון הזה של בנט, ומנסה לדחוק אותו לפוזיציה שבה יוכל לשבת רק איתו.

עוד בחדשות 13:

בנט ושקד ירוצו לבד; מגעים מתקדמים לאיחוד ביתר מפלגות הימין

איחוד בשמאל: העבודה-גשר ומרצ הודיעו על ריצה משותפת בבחירות

מטרת כחול לבן: להביא את נתניהו למשפט טרם הבחירות • לוח זמנים

ניצן הורוביץ ועמיר פרץ
ניצן הורוביץ ועמיר פרץ | צילום: חדשות 13

יו"ר העבודה-גשר-מרצ, עמיר פרץ, התייחס אחר הצהריים לאיחוד בין המפלגות ואמר "לא על הכול אנו מסכימים אך המכנה המשותף גדול מהמפריד. למען הסיכוי להחליף את נתניהו. לימין בראשות נתניהו לא יהיו 61 מנדטים, אנחנו מנפצים את תוכניתו", הוסיף. "כל ניסיון לבנות את מבצר החסינות שלו איננו רלוונטי".

"היום מתחילים לבנות את החסינות האמיתית בישראל", הוסיף. "חסינות למיליון ילדים עניים, חסינות לממתינים בתור בבתי החולים, חסינות לגמלאים, לנכים לילדים בעלי הצרכים המיוחדים ולמיעוטים המופלים".

יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, התייחס אף הוא לאיחוד במסיבת העיתונאים ואמר: "זה לא סוד שזאת הייתה המטרה הפוליטית המוצהרת שלי – הצלחנו בזה באופן חלקי וכעת השלמנו את המלאכה. האיחוד שלנו הוא חדשות טובות לגוש המרכז-שמאל וחדשות רעות עבור ביבי וגוש החסינות שלו".

נפתלי בנט בכנס הצהרת פומפאו
נפתלי בנט בכנס הצהרת פומפאו | צילום: חדשות 13

בתוך כך, הבית היהודי, האיחוד הלאומי ועוצמה יהודית סיכמו את רוב הפרטים לריצה משותפת, בדומה לבחירות מועד א', והם צפויים לחתום על הסכם עוד הערב. כמו בבחירות בחודש אפריל, המפלגה תרוץ במתכונת איחוד מפלגות הימין, בשיתוף פעולה של רפי פרץ, בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. בתוך כך, נפתלי בנט ואיילת שקד ירוצו בנפרד בימין החדש.

הרשימה המסתמנת של המפלגה המאוחדת: 1.רפי פרץ (הבית היהודי). 2. בצלאל סמוטריץ' (האיחוד האלומי) 3. איתמר בן גביר (עוצמה יהודית). 4 אופיר סופר (האיחוד הלאומי) 5. מוטי יוגב (הבית היהודי) 6 יצחק וסרלאוף (עוצמה יהודית) 7. עידית סילמן (הבית היהודי), ברוטציה עם וסרלאוף אחרי שנתיים של כהונה.

מהימין החדש נמסר: "הימין החדש תרוץ באופן עצמאי בבחירות הקרובות כמפלגה של הימין האידיאולוגי והליברלי. זהו הסיכוי היחיד של גוש הימין להגיע ל-61 מנדטים ולניצחון. זאת במקביל לריצה במפלגה שנייה משותפת של השר סמוטריץ, השר פרץ, ואיתמר בן גביר. בבחירות האחרונות הוכח שריצה של ארבע המפלגות יחד מוריד את גוש הימין ל-55 ויביא לניצחון גוש השמאל. אנו לוקחים על עצמנו למשוך קולות מכחול לבן ומליברמן. על שתי המפלגות לנהל קמפיין הוגן על מנת להביא לניצחון גוש הימין".