ריבלין: צריך להגן על נבחרי הציבור מפני הדחה בניגוד לרצון העם

הנשיא התייחס בוועידת כלכליסט לשאלה אם ניתן להטיל את המנדט על נתניהו, ברקע בקשת החסינות. "צריך שיהיה פיקוח, אבל לשם כך בא החוק". על מתווה שהציע בבחירות הקודמות: "רה"מ לא הבין אותי"

זמן צפייה: 06:01

לקראת בחירות 2020: נשיא המדינה ראובן ריבלין התראיין הבוקר (שלישי) בוועידת כלכליסט שבתל אביב והתייחס לדיון בבג"ץ שבחן אם ניתן לדון בשאלת הטלת המנדט על ראש הממשלה בנימין נתניהו. לדברי ריבלין, "צריך להגן על נבחרי הציבור מפני האפשרות להדיח אותם בניגוד לרצון העם. בהחלט צריך שיהיה פיקוח, אבל לשם כך בא החוק".

כמו כן, הנשיא התייחס למתווה שהציע להרכבת הממשלה במערכת הבחירות הקודמת. "הצענו לראש הממשלה לשמר את מעמדו, בלבד שהוא מבין כי כשמוגש נגדו כתב אישום - הוא יכריז על נבצרות. קיבלתי תגובה מראש הממשלה שהוא מקבל את המתווה בצורתו המלאה ביותר, לימים כששמעתי את הפרשנויות - נראה לי שהוא לא הבין אותי כל כך", הסביר ריבלין.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בג"ץ דן בעתירה נגד נתניהו: "למה להקדים את שיקול דעת הנשיא?"

מפקד חיל האוויר: "תקיפת ארה"ב בעיראק – פוטנציאל לתפנית"

בקשת החסינות והדיון בבג"ץ על הרכבת ממשלה: השבוע של נתניהו

ראובן ריבלין בוועידת כלכליסט
ראובן ריבלין בוועידת כלכליסט | צילום: חדשות 13

במקבלי, דן בג"ץ אם לדחות על הסף את העתירה נגד הרכבת הממשלה בידי נתניהו, שנגדו עומדים שלושה כתבי אישום, או שיש לבחון משפטית את השאלה בנושא. השופטים הקשו על העותרים נגד נתניהו, ותהו: "אתם מבקשים שנקדים את שיקול דעתו של הנשיא?".

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, ציינה כי "אנחנו עדיין לא יודעים מה יהיו תוצאות הבחירות, לאחר מכן הסמכות תהיה של נשיא המדינה - שיצטרך להחליט על מי להטיל את משימת הרכבת הממשלה. אני לא בטוחה ששמעתי תשובה לשאלה למה להכריע על כך עכשיו ולא בצומת הבאה". השופט עוזי פוגלמן שאל "האם יש תקדים שבית משפט זה ב-70 שנותיו קיבל החלטה מקדמית לפני הפעלת הסמכות של נשיא המדינה?" וענה כי הוא "חושב שלא".

יו''ר הליכוד בנימין נתניהו
יו''ר הליכוד בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

אמש פנה נתניהו ליו"ר הכנסת ומסר כי בכוונתו לבקש חסינות, הוא הסביר במכתבו כי הוא לא מתנגד להעמדה לדין, אלא רק אחרי שתסתיים כהונתו, ומציג שלוש סיבות לבקשת החסינות. לטעתו, העמדתו לדין תפגע בייצוג הבוחרים, שביקשו שיכהן בבחירות, ופוגע בתפקוד הכנסת. עילה נוספת היא הטענה לאפלייה - נתניהו טען שהוא מופלה לרעה לעומת אחרים, ששמם נקשר בפרשיות שבהן הוא נאשם, אך לא הועמדו לדין. העילה השלישית לטענתו היא שאלת תום הלב. לפי נתניהו, כתב האישום מוגש בחוסר תום לב, בטענה שהיא הדלפות רבות לאורך החקירה, ובטענה שמנדלבליט קיבל את ההחלטה מהר מדי אחרי השימוע, ולא בחן את הממצאים כנדרש.