נתניהו או סער? נפתחו הקלפיות בפריימריז לראשות הליכוד

כמאה אלף מתפקדים יחליטו מי יוביל את המפלגה בבחירות 2020 - ראש הממשלה בנימין נתניהו או ח"כ גדעון סער הממוקם במקום ה-6 ברשימה. ח"כ קיש: "קלפיות נפתחו לפני הזמן - בניגוד לחוק"

זמן צפייה: 01:04

המרוץ לראשות הליכוד: 106 קלפיות ברחבי הארץ נפתחו הבוקר (חמישי) בשעה 09:00, ו-116,048 מתפקדי הליכוד יבחרו היום את הפוליטיקאי שיעמוד בראש המפלגה ויוביל אותה בבחירות 2020. הקלפיות יהיו פתוחות עד 23:00. על ההליך תפקח ועדת הבחירות של המפלגה, והתוצאות הסופיות יתפרסמו מחר לפנות בוקר.

חבר הכנסת יואב קיש, התומך בסער, כתב הבוקר בחשבון הטוויטר שלו כי "הייתה פתיחה אסורה להצבעות של חלק מהקלפיות לפני השעה 9. מה שמדאיג הוא שיחד עם כך, מנעו באותן הקלפיות ממשקיפי גדעון סער להיכנס. שוחחתי עם מנכ"ל הליכוד, שהעביר הנחייה מיידית להכניס את כל המשקיפים".

עם פתיחת הקלפיות, פנה ראש הממשלה נתניהו למתפקדים בחשבון הטוויטר שלו. "כוחות אדירים, ולא רק מזג האוויר, מנסים להשפיע עליכם להישאר בבית. בואו היום להצביע עבורי לראשות הליכוד. שנים אני פועל בשליחותכם למען המדינה האהובה שלנו. עכשיו אני מבקש את תמיכתכם. צאו היום להצביע עבורי כדי לתת תשובה מוחצת לשמאל ולתקשורת".

עוד בחדשות 13:

השרה רגב: "לא ניתן לבוכרים לנצח"; סער: "בוכרי גאה"

ארדן הודיע כי יתמוך בנתניהו בפריימריז: "המועמד המתאים ביותר"

רה"מ עונה לסער: "ההצעה למנות אותי לנשיא – יישור קו עם השמאל"

בנימין נתניהו וגדעון סער
בנימין נתניהו וגדעון סער | צילום: רויטרס,לע''מ

המתיחות בין המחנה של חבר הכנסת גדעון סער לזה של ראש הממשלה בנימין נתניהו כמעט ולא פסקה לאורך שלושת החודשים האחרונים. החל מהיום שבו סער כתב בחשבון הטוויטר שלו "אני מוכן", והודיע בכך באופן לא רשמי על רצונו להתמודד בפריימריז - ועד לדבריה של שרת התרבות מירי רגב לפני יומיים, כשהתייחסה לעדתו של בכיר הליכוד ואמרה: "לא ניתן לבוכרים לנצח".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

השרה רגב: "לא ניתן לבוכרים לנצח"; סער: "בוכרי גאה"

סער פונה לבוחרים עם טקטיקת נתניהו – ומציג עצמו נרדף • פרשנות

הפריימריז בליכוד: מנגנון המפלגה התגייס לטובת נתניהו • פרשנות

"אני מוכן" - הדרך לפריימריז

סער, כאמור, אמר את המילים "אני מוכן", לאחר שהליכוד הודיעה כי נתניהו שוקל לקיים פריימריז בזק לראשות המפלגה. אז, נרמז כי המטרה הייתה לגרום לכחול לבן להבין שלא יקום מחליף לנתניהו בליכוד, ולהביא אותם לשבת עמו בממשלת אחדות.

יום לאחר הגשת כתבי אישום נגד נתניהו, קרא סער לראש הממשהל לפנות את הזירה ולקיים פריימריז במפלגה, מכיוון שלדבריו תחתיו לא ניתן יהיה להקים ממשלה - והליכוד יאבד את השלטון. "הבעיה אינה משפטית אלא פוליטית: פעם אחר פעם, ראש הממשלה נתניהו לא מצליח להרכיב ממשלה".

גדעון סער בכנס השקת קמפיין לפריימריז
גדעון סער בכנס השקת קמפיין לפריימריז | צילום: חדשות 13

למחרת היום, פנה סער ליו"ר מרכז הליכוד, חיים כץ, בבקשה לכנס באופן דחוף את מרכז הליכוד כדי לקבוע תאריך לפריימריז בזק לראשות המפלגה. החל מתחילת הקמפיין שלו, הקפיד סער שלא לתקוף את נתניהו בהקשר המשפטי, אלא לציין טענתו שלראש הממשלה אין סיכוי להרכיב קואליציה, אחרי שכשל במלאכה פעמיים. בכירים במפלגה, לעומת זאת, תקפו את סער על כך שהחליט להתמודד נגד נתניהו, דבר שלטענתם משרת את השמאל. בין היתר, מתחו עליו ביקורת שר הביטחון ישרא כץ וחבר הכנסת ניר ברקת.

סער פתח את הקמפיין שלו לראשות הליכוד בכנס באור יהודה, בו ניכר המאמץ לשוות ממלכתיות לאירוע: סמל המדינה הוצב אחר כבוד על הבמה, המנון הליכוד התנגן ברקע והאולם היה מלא. שמוליק מזרחי, תומך נלהב בסער, אמר כי "אם גדעון סער לא יהיה בראש הליכוד - המפלגה יורדת לאופוזיציה. תם שלטון הפחד".

נתניהו עולה לבמה בכינוס מרכז הליכוד
נתניהו עולה לבמה בכינוס מרכז הליכוד | צילום: אופיר בר
גם נתניהו, שינה מעט את גישת הפרסומים ברשת, והחליט לפגוש את קהל תומכיו פנים אל פנים. בכל יום הוא ביקר בשלושה עד חמישה כנסים ביום, בערים שונות בארץ. שלומי ועקנין, אחד מתומכיו של נתניהו, הודה לגדעון סער על כך שעורר אותם לצאת מבתיהם: "עד היום ישבנו על הכורסאות מול הפייסבוק באינטרנט, והוא גרם לזה שנצא החוצה. הוא גרם לנו לזעם".

"המועמד המתאים ביותר" - המחנות בתוך הליכוד

בתוך המפלגה, נחלקו חברי הכנסת והשרים למחנות. לפני יומיים הודיע השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, כי יתמוך בנתניהו בפריימריז. לאחר ההודעה, נתניהו שוחח עם ארדן והודה לו על התמיכה.

"כחבר בקבינט הביטחוני, אני מכיר היטב את האתגרים האדירים שלמולם אנו ניצבים", אמר ארדן בסרטון שהעלה לעמוד הפייסבוק שלו. "לכן, לאחר שהבאתי בחשבון את כל השיקולים, הגעתי למסקנה שרה"מ נתניהו הוא האדם המתאים ביותר להמשיך ולהוביל את הליכוד והמדינה. אני קורא לכולם להצביע עבורו". השר התייחס גם להתמודדותו של ח"כ גדעון סער, והכריז כי היא ראויה ושומרת על הדמקורטיה בתנועה. בשונה מקולות מסוימים, אני משוכנע שהיא מחזקת את הליכוד".

גלעד ארדן | צילום: חדשות 13

לצידו של ארדן, הודיע ח"כ דוד ביטן גם הוא בתמיכתו בראש הממשלה. בריאיון בתוכנית "המטה המרכזי" לפני כשבוע, אמר: "הטענות של סער נגד נתניהו הן אותן טענות של כחול לבן" והוסיף כי אם ראש הממשלה בנימין נתניהו יודח, "המפלגה תאבד עשרה מנדטים". כמו כן, בתקופת הזמן הקצרה של הפריימריז תקפו בכירים במפלגה את סער על כך שהחליט להתמודד נגד נתניהו, דבר שלטענתם משרת את השמאל. בין היתר, מתחו עליו ביקורת השר ישראל כץ וחבר הכנסת ניר ברקת. סער, מצדו, הקפיד שלא לתקוף את נתניהו בהקשר המשפטי, אלא לציין את טענתו שלראש הממשלה אין סיכוי להרכיב קואליציה, אחרי שכשל במלאכה פעמיים.

יו''ר הקואליציה דוד ביטן
יו''ר הקואליציה דוד ביטן | צילום: המטה המרכזי

לצידו של סער ניצב בין היתר ח"כ יואב קיש, שהתארח אף הוא בתוכנית "המטה המרכזי" ונתן את דעתו על הבחירות הפנימיות במפלגה. לדבריו, "תוצאות הפריימריז בליכוד יקבעו את תוצאות הבחירות. נתניהו פשוט לא מסוגל להקים ממשלה, אם הוא יבחר - אנחנו נתגעגע לימי הבלוק 55".

חברת הכנסת מיכל שיר, שבחרה גם כן לתמוך בסער, סיפרה בתחילת השבוע על המילים הקשות שנשמעות כלפיה בעקבות בחירתה."אנשים קוראים לי בכינויים ובשמות שאני מודה לאלוהים שההורים שלי לא בחיים כדי לשמוע, ושהילדים שלי לא מספיק גדולים כדי לקרוא". אמרה שיר בכנס תמיכה בבכיר הליכוד. בין תומכיו הנוספים של סער ניתן למצוא את ח"כ שרן השכל, ששמה הוסר לתקופה קצרה מרשימת המתפקדים למפלגה, וכן חבר הכנסת לשעבר יהודה גליק. כמו כן, ח"כ חיים כץ הגיע לכנס של סער, ועל אף שלא הצהיר רשמית על תמיכה בו - ידוע שהוא מביא עימו קולות רבים מן הוועדים של התעשייה האווירית.

ח''כ מיכל שיר
ח''כ מיכל שיר | צילום: חדשות 13

"לא ניתן לבוכרים לנצח" - מחלוקות ואמירות בעייתיות

לפני כיומיים, כאמור, נשמעה שרת התרבות רגב באמירה שנויה במחלוקת, כאשר בזמן נאום בכנס תמיכה בנתניהו באור יהודה אמרה "לא ניתן לבוכרים לנצח", והתייחסה לעדתו של סער. בתגובה לדבריה, סער כתב ברשתות החברתיות כי הוא "בוכרי גאה", והוסיף כי "בימים האחרונים מפיץ הצד השני פייק ניוז קיצוני: שקרים, הכפשות, השמצות ואף אמירות גזעניות. זוהי לא דרכנו. זוהי לא דרך הליכוד. התחייבנו לקמפיין מכובד ומכבד ועמדנו בכך. לצערנו קמפיין נתניהו נמנע מעימות רציני וענייני והחליט לנהל קמפיין שלילי ולא ענייני".

בנימין ושרה נתניהו, מירי רגב וישראל כץ בכנס לקראת הפריימריז בליכוד
בנימין ושרה נתניהו, מירי רגב וישראל כץ בכנס לקראת הפריימריז בליכוד | צילום: חדשות 13

בכנס שהתקיים ביום שני השבוע, הצהיר סער במהלך כנס פעילים בנתניה, כי במידה שייבחר לראשות המפלגה יפעל לכך שנתניהו יכהן כנשיא המדינה. "אני מודה שלא תהיה תגובה חיובית להצעה זו, אבל אפעל בזמן אמת כדי שזה יקרה", אמר סער. "אם ייבחר לנשיאות, יוכל נתניהו להמשיך לתרום למעמדה של מדינת ישראל בעולם". אמירתו הובילה להחלפת מהמורות בין הצדדים, כשראש הממשלה טען בתגובה כי "הספין של סער מעיד לצערנו שהוא התיישר עם הקו של התקשורת והשמאל כדי לסלק אותי מהנהגת המדינה. זה לא הזמן לפילוג בליכוד אלא לאחדות".

סער מצידו לא נותר חייב. הוא התייחס לדברי נתניהו, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "אנו מצרים ומצטערים על התקפות מופרכות ובלתי ענייניות מצד קמפיין נתניהו. חברי הליכוד כבר מבינים שללא שינוי בהנהגת הליכוד - תקום אחרי הבחירות ממשלת שמאל. בחירה בי תביא לנצחון גדול לליכוד ולמחנה הלאומי".