תם המשבר הפוליטי: נתניהו וגנץ חתמו על הסכם להקמת ממשלת חירום

יו"ר כחול לבן וראש הממשלה נועדו במעון בבלפור וסיכמו על הקמת ממשלת חירום, זאת לאחר שהשניים הצליחו להגיע להבנות בנושא הוועדה למינוי שופטים. הממשלה תמנה 36 שרים כולל רה"מ

זמן צפייה: 10:09

אחדות בצל קורונה:  בתום 17 חודשי ממשלת מעבר - יו"ר כחול לבן בני גנץ וראש הממשלה בנימין נתניהו חתמו הערב (שני) על הסכם ממשלת חירום לאומית במהלך פגישתם במעון רה"מ בבלפור. השניים סיכמו על רוטציה כאשר הראשון לכהן יהיה נתניהו וכהונתו תימשך שנה וחצי. לאחר מכן גנץ יחליפו לתקופת זמן זהה. הממשלה, כולל נתניהו, תמנה מספר תקדימי של 36 שרים משתי המפלגות כולל נתניהו. בפגישה נכחו גם ח"כ גבי אשכנזי וח"כ אבי ניסנקורן, שאמר בתום הפגישה: "היה מורכב אבל זו ממשלת אחדות".

כזכור, הוועדה לבחירת שופטים היוותה נושא מרכזי במשא ומתן בין המפלגות, כאשר נתניהו דרש לקבל ווטו בוועדה, והוא הצליח להשיג הישג לא מבוטל בנושא. הוסכם כי בוועדה ישבו שני חברי ליכוד וח"כ צביקה האוזר. גורמים בליכוד מסרו: "שומרים על דמותו של בית המשפט כבית משפט שהוא לא אקטיביסטי לפי עקרונות הימין". לפי החוק כדי למנות שופט צריך רוב של שבעה מבין תשעת חברי הוועדה, ועל פי הסיכום שבוועדה יהיו לפחות שלושה נציגים בעלי עמדה שמרנית. המשמעות היא שיהיו חייבים להתחשב בשלושת חברי הוועדה השמרנים כך שכל חברי המינוי לעליון יהיה חייב להיות כרוך בהסכמת שני המחנות.

נתניהו וגנץ חתמו על הסכם ממשלות אחדות
נתניהו וגנץ חתמו על הסכם ממשלות אחדות


עוד סוכם כי כחול לבן תקבל לידה מחצית מהתיקים ומהזכויות - כמות זהה לליכוד. תיקי הביטחון, החוץ, המשפטים, התקשורת, התרבות והכלכלה יהיו בידי כחול לבן ושותפותיה, מה שמשאיר את נתניהו עם מספר יחסית קטן של תיקים משמעותיים. בשלב הבא הוא יצטרך להתמודד מול חברי מפלגתו שרבים מהם יאבדו את תפקידם כשרים כתוצאה מההסכם.

בני גנץ ייכנס לתפקידו כראש הממשלה שנה וחצי מיום השבעת הממשלה ללא צורך בהשבעה, ויקבל מהרגע הראשון מעמד של ראש ממשלה ולא ניתן להעלות שום נושא לסדר היום ללא אישורו. במידה ונתניהו מפזר את הכנסת בני גנץ נכנס לתפקידו, ורק חצי שנה לאחר מכן יתקיימו בחירות, כשהוא מכהן כראש ממשלת המעבר. יו"ר הכנסת לא יהיה יולי אדלשטיין. ועדת השרים לחקיקה תהיה בהובלתו של שר המשפטים מכחול לבן. יוקם קבינט פיוס בראשות גנץ ונתניהו שיפעל לאיחוי הקרעים בחברה הישראלית.

כמו כן, הסעיף מעורר המחלוקת לא הוסר מההסכם: גם ממלא מקום ראש הממשלה יהיה זכאי למעון רשמי. מההסכם עולה כי ממלא מקום ראש הממשלה יהיה זכאי לסידורי דיור, משרד, אבטחה וכל הנגזר מכך באופן ישיר ועקיף.

ההישגים העיקריים עבור הליכוד בהסכם הם אפשרות להביא לדיון בקבינט ובממשלה את ההסכמה שתושג עם ארה"ב בעניין החלת ריבונות החל מהאחד ביולי השנה, חוק הלאום לא ישונה, שגריר באו"ם מטעם הליכוד וגם יו"ר הכנסת. תיקי האוצר, הבריאות, ביטחון הפנים, שיכון ובינוי, התחבורה והחינוך יהיו בידי מפלגת הליכוד ושותפותיה. כמו כן ח"כים מהליכוד יעמדו בראש הוועדות הבאות: כספים, חוקה, עבודה ורווחה, קורונה, וקליטה וכלכלה.

עוד הוחלט כי יוקם קבינט קורונה בראשות נתניהו וגנץ. קבינט הקורונה ישרטט את אסטרטגיית היציאה של מדינת ישראל מהמשבר, ובשיקום הכלכלה, דאגה לעצמאים, והכנה של מערכת הבריאות לאתגרים שבפניה. כמו כן יועבר תקציב מדינה דו שנתי על מנת להבטיח את יציבות המשק ושיקום הכלכלה בעקבות משבר הקורונה. סוכם גם כי תוכנית טראמפ תקודם "באחריות תוך שמירה על הנכסים האסטרטגיים של מדינת ישראל והיציבות באזור".

בני גנץ ובנימין נתניהו
בני גנץ ובנימין נתניהו | צילום: רויטרס

לאחר שפורסמו פרטי ההסכם, הוגשו בתוך זמן קצר שלוש עתירות לבג"ץ, אשר דרשו למנוע מנתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה. את העתירה הראשונה והמרכזית עליה חתומים 123 עותרים, הגישה עורכת הדין דפנה הולץ. זו אותה עתירה שהוגשה בעבר ואליה התייחסה הנשיאה חיות, שאמרה אז שהסוגיה שפיטה.

בין העותרים גם התנועה לאיכות השלטון, שמסרה כי "לא יעלה על הדעת שראש ממשלה ישב בבוקר על ספסל הנאשמים ובערב ינהל את הקבינט הביטחוני. על בית המשפט העליון להתערב ולמנוע מאדם עם קופת שרצים על גבו לכהן כראש ממשלה".

עוד ברשימת העותרים: עמותת "חוזה חדש" ועמותת משמר הדמוקרטיה הישראלית. "נוכח העובדה שהוא נאשם בביצוע עבירות פליליות חמורות", לשון ההודעה. בעתירה נטען כי "הנשיא אינו רשאי להטיל את התפקיד על נתניהו ואינו רשאי לקבל את הודעתו כי עלה בידו להרכיב ממשלה, לבדו או במשותף עם ח"כ בני גנץ. בית המשפט אף התבקש להוציא צו-ביניים שימנע את השבעתה של הממשלה החדשה, ולקבוע דיון דחוף בעתירה בפני הרכב מורחב של בית המשפט העליון".

יו"ר סיעת מרצ תמר זנדברג התייחסה להסכם ומתחה ביקורת חריפה על גנץ כי "מי שהיה אמור להיות ראש ממשלת השינוי בחר הלילה להרים דגל לבן במקום לנצח. גנץ ריסק את התקווה של רוב הציבור הישראלי ומכר את המנדט שהענקנו לו למושחת ומסית. זוהי לא ממשלת חירום אלא ממשלה שהיא מצב חירום לדמוקרטיה הישראלית".

גם יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה הגיב לחתימת ההסכם ואמר כי "ממשלת הכניעה של גנץ ונתניהו היא סטירת לחי לרוב האזרחי שיצא פעם אחר פעם לקלפי כדי להדיח את נתניהו. גנץ לא היה אמיץ מספיק לנצח ובחר להכשיר את הסיפוח, הגזענות והשחיתות".

גורמים בימינה הביעו אכזבה מההסכם וציינו: "נתניהו מראה לנו את הדרך החוצה".