ליברמן: אם נצטרך - נלך לעימות עם אדלשטיין על הקמת ועדת כנסת

יו"ר ישראל ביתנו התייחס בוועידת ידיעות אחרונות להקמת ועדה שתבחן את הסרת חסינותו של נתניהו ואמר כי הוא "יעשה הכל כדי להקים אותה". "גם כשהוגש כתב אישום נגדי - ויתרתי על החסינות"

זמן צפייה: 08:32

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, התייחס היום (שני) להקמת ועדה שתבחן את הסרת חסינותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר כי "אם לא תהיה ברירה, נלך לעימות עם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין - ונעשה הכל כדי להקים אותה". את הדברים אמר בוועידת "האנשים של המדינה" של "ידיעות אחרונות".

ליברמן הסביר כי הוא מקווה יוחלף יו"ר הכנסת, בעקבות סוגיה זו. לדבריו, "יו"ר הכנסת הוא דמות ממלכתית וצריך להתנהל באופן ממלכתי. זה מה שאני מצפה ממנו. לאור ההיכרות ארוכת השנים והחברות שלנו, אני בטוח שהוא יתנהל כך בסופו של דבר".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

יועמ"ש הכנסת פסל את עצמו מדיוני החסינות של נתניהו

ניר חפץ הגיש תביעה נגד יאיר נתניהו בסך חצי מיליון שקלים

דוח: ברקע נחישות איראן והמשבר הפוליטי – חשש ממלחמה ב-2020

אביגדור ליברמן בישיבת סיעה של ישראל ביתנו בכנסת
אביגדור ליברמן בישיבת סיעה של ישראל ביתנו בכנסת | צילום: חדשות 13

עוד אמר ליברמן כי הקשיב לנתניהו "מכחיש במשך שנה" את העובדה שיבקש חסינות. "אני זוכר איך נתניהו תקף את אהוד אולמרט, כשהוגש נגדו כתב אישום. הוא הסביר שלראש ממשלה ששקוע בחקירות אין סמכות ציבורית ומוסרים לכהן כראש ממשלה ובטח שההחלטות שהוא מקבל מושפעות ממצבו האישי", אמר ליברמן והוסיף כי גם כשנגדו הוגש כתב אישום - הוא וויתר על החסינות.

"אנחנו תומכים בהקמת כל ועדות הכנסת - המדינה מתנהלת בלי פיקוח פרלמנטרי כבר יותר משנה", אמר יו"ר ישראל ביתנו. "רק עכשיו אסון בת"א וועדת הפנים לא מתפקדת. במצב תקין היו כבר חייבים לכנס את ועדת הפנים, עם כל הגורמים".

מוקדם יותר היום הודיע יועמ"ש הכנסת, אייל ינון, כי הוא פוסל את עצמו מהשתתפות בדיוני החסינות. עם זאת, הוא לא מהתעסקות פרוצדורלית בנושא ועדות הכנסת שעוסקות בכך, ובפרט לא פוסל עצמו ממתן חוות דעת על האפשרות שאדלשטיין ימנע הקמת ועדת כנסת שתדון בבקשת החסינות של נתניהו. זאת, בשל טענות בליכוד לניגוד עניינים ודרישה שיפסול את עצמו כיוון שאשתו, עמית מררי, היא המשנה של מנדלבליט ועוסקת בתיקי נתניהו.

מתוקף תפקידה מררי הייתה בצוות המורחב שהתעסק בתיקי נתניהו עד להחלטת מנדלבליט. היא חתומה על הסדר עניינים שאסור לבעלה לטפל בחקירות תחת טיפולה, אך במקרה זה מדובר בשאלה אם ועדת הכנסת יכולה להתכנס ולא בחקירה שתחת טיפולה של אשתו.

היועץ המשפטי של הכנסת, אייל ינון
היועץ המשפטי של הכנסת, אייל ינון | צילום: חדשות 13

אתמול, מסר ינון ליו"ר הוועדה המסדרת, אבי ניסנקורן, חוות דעת לפיה אין מניעה משפטית להקים את ועדת הכנסת בזמן ממשלת המעבר – במטרה לדון בבקשת החסינות של נתניהו. בתוך כך, פגישת ניסנקורן ואדלשטיין הסתיימה ללא הסכמות. אם יו"ר הכנסת ינסה למנוע את הקמת הוועדה, כמה ארגונים צפויים לעתור לבג"ץ.

"כבר קבענו כי גם תקופת פגרת הבחירות וגם תקופה שבה ועדת הכנסת טרם הוקמה, נמנות על תקופת 30 הימים להגשת בקשת החסינות", נכתב בחוות הדעת. "הקביעה החריגה לפיה דיוני החסינות יתקיימו 'בהקדם האפשרי', מעידה על תפיסתו של המחוקק לפיה אין להקל ראש בפגיעה האמורה בעקרון השוויון בפני החוק ובהליך הפלילי הנגרמת כתוצאה מעיכוב אפשרי בדיוני החסינות, בוודאי כשמדובר בעיכוב של מספר חודשים".