בג"ץ קבע: עמיר פרץ מונה ליו"ר הכנסת הזמני לשם כינוס המליאה

ביהמ"ש העליון קיבל את המלצת היועמ"ש לכנסת ומינה את ותיק הח"כים במקביל לאלדשטיין לשם בחירת יו"ר כנסת קבוע, עליו המליאה תצביע כבר היום. "גרם לפגיעה באינטרס הציבורי"

זמן צפייה: 01:38

הפלונטר הפוליטי: שופטי בית המשפט העליון קבעו הלילה (רביעי) כי ותיק הח"כים, עמיר פרץ, ימונה ליו"ר הכנסת הזמני במקביל לח"כ יולי אלדשטיין על מנת שיכנס את המליאה כדי לבחור יו"ר כנסת קבוע. מינויו של פרץ נכנס לתוקף באופן מיידי, והוועדה המסדרת תתכנס כבר בבוקר יום חמישי לשם אישור כינוס המליאה.

בפסק הדין הועברה ביקורת חריפה על התנהלותו של אדלשטיין, שבחר להתפטר ולא לכנס את המליאה ובכך הפר צו בית משפט: "ידענו בעבר מקרים שבהם רשויות השלטון 'גררו רגליים' בקיום צווי בית משפט, אך מעולם עד היום לא אירע בדברי ימי המדינה שגורם שלטוני סירב בריש גלי ובהתרסה לקיים צו שיפוטי באומרו כי צו מצפונו אינו מאפשר לו לקיים את פסק הדין".

"כך בחר לנהוג אדלשטיין, שהינו אחד מסמלי השלטון, והפגיעה שגרם בהתנהגותו זו לאינטרס הציבורי בהבטחת שלטון החוק ובקיום פסקי דין וצווי בית משפט – אין שיעור לחומרתה. אם כך נוהג בעל השררה, מדוע ינהג אחרת האזרח מן השורה? זהו מצב דברים שאין להשלים עמו ובמקום שבו מדובר בפגיעה חסרת תקדים בשלטון החוק, נדרשים סעדים חסרי תקדים", כך נכתב בפסק הדין.

לכתבות נוספות בנושא >>

ריבלין נגד אדלשטיין: "יש לציית לצווי בית המשפט"

מנדלבליט לבג"ץ: יש למנות ממלא מקום ליו"ר הכנסת – עוד היום

גורמים משפטיים: "אם אדלשטיין לא יציית לבג"ץ זה יוביל לכאוס"

יו״ר הכנסת היוצא, יולי אדלשטיין, וממלא מקומו, עמיר פרץ
יו״ר הכנסת היוצא, יולי אדלשטיין, וממלא מקומו, עמיר פרץ | צילום: עמודי הפייסבוק של עמיר פרץ ויולי אדלשטיין

ח"כ מיקי זוהר תקף את ההחלטה וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "עכשיו זה רשמי - בג"ץ יחד עם כל המערכת המשפטית עובדים במשרה מלאה בשרות השמאל והתקשורת. הנה לכם עוד החלטה מבישה של בג"ץ, לא בכדי שהאמון של הציבור במוסד הזה, הולך ונגמר מרגע לרגע. פסקת ההתגברות חשובה יותר מתמיד, הגענו לרגע בו העם חייב להכריע בין הציבור ונבחריו לבין החונטה המשפטית".

גם סמוטריץ' התייחס ותקף את ההחלטה: "בג"ץ ממשיך לדהור אל הקיר ומעמיק בחוסר אחריות את המשבר החוקתי שאנחנו בעיצומו. טיבה של יהירות שהיא חוזרת כמו בומרנג. לאורך זמן הכנסת לא תישאר אדישה להתערבות הגסה של בג"ץ בענייניה והיא תשים לכך סוף. נדמה שאין איש אחד במחנה הימין שלא מבין היום, באדיבותו של בג"ץ, שזה חייב לקרות, ומהר".

התנועה לאיכות השלטון שהגישה את העתירה שיבחה את ההחלטה: "טוב עשה בית המשפט ששמר על כבודה של הכנסת, ביום שבו יו"ר הכנסת ביזה אותה בהתנהלותו. התנועה מקווה כי ימים שחורים אלו יעמדו כתמרור אזהרה בדברי הימים של מדינת ישראל".

עו"ד יובל יועז ודורון ברקת ממשרד קרניאל ושות' המייצגים את עמותת חוזה חדש, שפנתה הבוקר לבית המשפט בבקשה לפי פקודת ביזיון בית המשפט נגד  אדלשטיין, ציינו כי "שופטי בג"ץ פעלו בחוכמה ובנחישות כדי להנמיך את להבות המשבר החוקתי שיצר אדלשטיין, מצד אחד, ולהביא לאכיפה בלתי מתפשרת של פסק דינם מצד שני. אנו גאים על תרומתנו לשלטון החוק. יש לקוות שהלקח נלמד והמסר בדבר חובת ציות לפסקי דין יהיה מעתה נר לרגליהם של נבחרי הציבור, כמו של כל אזרח אחר".

יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין
יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין | צילום: אתר הכנסת

כזכור, לאחר שאתמול התפטר אדלשטיין מתפקידו ומנע את כינוס המליאה כדי שלא תתקיים ההצבעה, הוא אמר כי "לא אתן לישראל להידרדר לאנרכיה". לאחר מכן נעל את המליאה - ולא העלה את ההצבעה על מחליפו לסדר היום.

מוקדם יותר, ביקר נשיא המדינה, ראובן ריבלין, את החלטתו של אדלשטיין שלא לציית לפסיקה, ואמר כי "לא יעלה על דעת איש שלא לקיים החלטות בג"ץ". עוד הוסיף הנשיא כי ״עתה, משהתפטר יו״ר הכנסת, אני בטוח שהוראת בג"ץ תכובד, ושהדמוקרטיה הישראלית תצא מחוזקת ואיתנה מתקופת מבחן קשה זאת״.

יולי אדלשטיין והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט
יולי אדלשטיין והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט | צילום: אתר הכנסת, רויטרס

כזכור, בתחילת השבוע התנגד אדלשטיין לקריאת בג"ץ להודיע האם הוא יאפשר לכנס את המליאה עד יום רביעי כדי שהח״כים החדשים שנכנסו לתפקיד יוכלו להצביע על מחליפו, והודיע כי הוא "לא יסכים לאולטימטום", ובכך למעשה - סירב.

בנאום מעל בימת המליאה אמר אדלשטיין כי "החלטת בג"ץ סותרת את תקנון הכנסת ומחריבה את עבודתה של הכנסת. החלטת בג"ץ חותרת תחת יסודותיה של הדמוקרטיה הישראלית - לא אניח לישראל להידרדר לאנרכיה".

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ויו''ר הכנסת יולי אדלשטיין
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ויו''ר הכנסת יולי אדלשטיין | צילום: אתר הכנסת, אתר ביהמ''ש העליון

"החלטת בג"ץ אינה מבוססת על לשון החוק, אלא על פרשנות חד צדדית וקיצונית. אני קובע שהחלטת בג"ץ היא החלטה שגויה וחמורה המביאה לידי ביטוי ליקוי מאורות מסוכן", טען אדלשטיין. "בימים אלה העם שלנו זקוק לאחדות, זקוק לממשלת אחדות. אי לכך, למען מדינת ישראל ובכדי לחדש את הרוח הממלכתית בישראל - אני מתפטר בזאת מתפקידי כיושב ראש הכנסת".