יומיים לבחירות: ראשי המפלגות הגיעו לאולפן "המטה המרכזי"

ליברמן: "נתניהו העביר מסרים למלך עבדאללה – הסיפוח לא יקרה" • בנט: "תומך בחוק הצרפתי – לכל ראש ממשלה" • עמיר פרץ: "גנץ צריך להודיע שהמשותפת לגיטימית לתמיכה מבחוץ"

זמן צפייה: 01:28:00

בחירות 2020: יומיים לפני הבחירות ורגע לפני שהמצביעים הולכים לקלפיות בפעם השלישית, כל ראשי המפלגות הגיעו הערב (שבת) בזה אחר זה לכסא החם באולפן "המטה המרכזי" כדי לענות על השאלות הקשות באמת ולסכם את מערכת הבחירות האחרונה.

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה: "ליברמן מושחת כמו נתניהו – אך טוב ממנו בהעלמת עדים"

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה, התייחס לרצון להחליף את השלטון בבחירות הקרובות, ואמר: "אנחנו רוצים לתרום את חלקנו להחלפת השלטון. נתניהו הסית נגדנו יותר מכל ראש ממשלה אחר - חוקי הלאום, עסקת המאה, הסכמי חילופי אוכלוסין", והוסיף: "אנחנו לא נהפוך את ליברמן לשר. זה לא יקרה. אנחנו נגד הגזענות, ליברמן הוא מושחת כמו נתניהו אבל הוא טוב ממנו בהעלמת עדים".

בדבריו, ציין עודה: "נתניהו אומר שלגנץ אין ממשלה בלי הרשימה המשותפת, ואני אומר לו – לך לא תהיה ממשלה, בגלל הרשימה המשותפת. כלומר, אנחנו משפיעים מהרגע הראשון".

בהמשך, ביקר עודה את הבטחתו של יו"ר העבודה גשר מרצ למנות שר ערבי, ואמר: "אפשר להבטיח תמיד הבטחות עתידיות, אבל הייתה להם הזדמנות ריאלית לאחרונה - והם לא עשו זאת".

[brightcove_iframe video_id='programs-friday-articles-part-2902201950' autoplay='0' credit='' desc='איימן עודה בריאיון לאילה חסון' kid='1_o1f14019' duration='375'']

בן גביר: "ממשלת ימין אפשרית – רק אם נעבור את אחוז החסימה"

ראש מפלגת עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, התייחס לשאלה מדוע הוא אינו פורש מהריצה לכנסת, על אף שמפלגתו לא צפויה לעבור את אחוז החסימה, ואמר: "כל הסקרים מוכיחים דבר אחד – כל השנה האחרונה צדקתי. אם 'עוצמה יהודית' בפנים, יש 61, ואם לא – הולכים לבחירות רביעיות. אין ממשלת שמאל, וממשלת ימין תקרה רק אם יקרה משהו דרמטי, וזה הכניסה שלנו לממשלה".

עוד בדבריו, תקף את בכירי הימין ואמר: "זה פייק ימין. בנט לא מסוגל להתמודד עם בלוני הלו קיטי, לדרעי לא שכחנו את אוסלו, ליצמן וגפני ברחו לים המלח כדי לא להצביע נגד ההתנתקות. אם משגרים לנו טילים על גני ילדים, אנחנו צריכים לומר שלא נעביר כסף לחמאס. אם אתם כאלה ימנים - בואו נראה אתכם. אם הם יקיימו את מה שביקשתי, אני זז הצידה".

[brightcove_iframe video_id='programs-hamate-hamerkazi-articles-part-2902201954' autoplay='0' credit='' desc='איתמר בן גביר בריאיון לאילה חסון' kid='1_wmxvhn3h' duration='204'']

יו"ר העבודה-גשר-מרצ, עמיר פרץ:  "נקים ממשלה עם כחול לבן בתמיכה מחוץ – והיא תתרחב"

יו"ר העבודה גשר מרצ, עמיר פרץ, הסביר את הדרך להרכבת ממשלה, לדעתו, ואמר: "אני חושב שיו"ר כחול לבן בני גנץ צריך להודיע באופן מפורש שהרשימה המשותפת היא לגיטימית לתמיכה מבחוץ, הם לא ירצו להיכנס לממשלה ציונית ממילא. כמו כן, אני חושב שהוא צריך להודיע מהם קווי היסוד המרכזיים ולהודיע שתוך 60 ימים נכנס ממשלה. ליברמן הרי פסל את החרדים, הליכוד והרשימה המשותפת. לכן, אין עם מי להקים ממשלה. גנץ, יחד עם העבודה-גשר-מרצ תקים ממשלת מיעוט, בתמיכה מבחוץ. נעבור את ההשבעה - והממשלה תתרחב".

"גנץ חייב להתנהג כמו ראש מחנה השלום – ולא כמו ראש סיעה. ביומיים הקרובים הוא מוכרח לשדר שהוא ראש מחנה השלום, שמתנהג כמו מי שבא לחגוג ממשלה חדשה. מה ייתן לו לחגוג מפלגה גדולה? להיות מפלגת גדולה ולהישאר באופוזיציה? הרי פעמיים ניסינו את המפלגה הגדולה וזה לא עבד", אמר ביחס למתקפות המפלגה הגדולה כלפי מפלגתו בימים האחרונים.

עוד סיפר ששוחח עם גנץ בטלפון, ואמר: "הבנתי שמשהו לא עובד בהסתערות של כחול לבן על הליכוד, אבל לא משנים את האזימוט של התותחים, לא משנים 180 מעלות ויורים על החברים שלך. אני מתכוון עם כל מנדט שיהיה לנו לתמוך בגנץ, ואהיה המבוגר האחראי בכל מקרה. לא ניגרר לסרטוני רפש מכיוון כחול לבן". פרץ התייחס גם להבטחתו למנות שר ערבי, והביקורת מצד יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה אודות חוסר בערבים ברשימת המפלגה. "עיסוואי פרג' נמצא במקום ה-11. אין לי ספק שהוא ייכנס, גם אם נצטרך להפעיל את החוק הנורווגי".

[brightcove_iframe video_id='programs-hamate-hamerkazi-articles-part-2902201955' autoplay='0' credit='' desc='עמיר פרץ בריאיון לאילה חסון' kid='1_o5m936jm' duration='450'']

בנט: "תומך בחוק הצרפתי – לכל ראש ממשלה"

יו"ר ימינה ושר הביטחון נפתלי בנט, הודיע שהוא תומך בקידום החוק הצרפתי, שלפיו לא ניתן יהיה להגיש כתב אישום נגד ראש ממשלה מכהן ואמר: "אני תומך בחוק. אנחנו כבר 20 שנים עם ראשי ממשלה שמסובכים בדברים, ולא יכולים לתפקד. לא יקרה דבר אם ידחו בשלוש, ארבע או חמש שנים את ההגשה ויגמרו את המשפט אחר כך".

"המחלוקת שלי מול כחול לבן היא אידיאלוגית, הם שמאל ואני ימין", אמר בנט כשנשאל אודות הקלטות יועצו לשעבר של יו"ר כחול לבן בני גנץ, ישראל בכר, והוסיף: "אני לא רוצה להיעזר בהקלטות כאלה ואחרות. מתחתי ביקורת על גנץ כרמטכ"ל בצוק איתן, משום שנכחתי שם. לא התרשמתי במיוחד מגנץ בפן הביטחוני, ועדיף קו תקיף יותר".

כמו כן, שר הביטחון הגיב לשאלה האם קל יותר לבקר את תפקוד שר הביטחון ממילוי התפקיד בעת הסלמה כפי שנרשמה בשבוע שעבר, ואמר: "אני מבצע את בדיוק מה שאני אומר. מה שרואים משם כן רואים מכאן. מדובר בגיבוי מלא לחיילי צה"ל, גם אם יש אירוע שלא מצטלם היטב, כמו הדחפורים. לא תשמעי אותי מבקר חייל ואומר שהוא סרח – כך, עד הרמטכ"ל".

עוד המשיך שר הביטחון והתייחס לתקרית שבו תועד דחפור צה"ל מרים גופת מחבל שחוסל לאחר שהניח מטען חבלה, אמר בנט: "אני מגבה אותו באופן מלא, הם פעלו כראוי. יש לי משימה, להביא הביתה את הדר גולדין ואורון שאול אין דרך יפה לעשות את זה. מולו אויב מנוול ואכזרי, וצריך לפעול בכוח. אם צריך להכניס 500 דחפורים ושאף חייל לא ייפגע, אעשה זאת".

[brightcove_iframe video_id='programs-hamate-hamerkazi-articles-part-2902201956' autoplay='0' credit='' desc='נפתלי בנט בריאיון לאילה חסון' kid='1_jerjsb6p' duration='486'']

ליברמן: "נתניהו העביר מסרים למלך עבדאללה – הסיפוח לא יקרה"

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הסביר מדוע לא תומך בראש הממשלה בנימין נתניהו בבחירות ואמר: "לגבי נתניהו אני חייב להסביר, לדוגמה בנושא בקעת הירדן. נתניהו עשה סיבוב על גנץ – כששאל האם הוא תומך בהחלת הסיפוח, וכך גם על התושבים באזור – הוא אמר שיספח עכשיו, ואז אחר כך. במקביל, הוא טרפד את החוק של ישראל ביתנו בנושא הסיפוח, למרות שניתן היה להעביר אותו. זאת, משום שבינתיים הוא העביר מסר למלך עבדאללה, דרך גורמים ביטחוניים, שמדובר בתעמולת בחירות ותו לא, לא יהיה סיפוח. זה נתניהו ולכן לא נתמוך בו".

בהמשך דבריו, התייחס לכתב האישום שהוגש נגד ראש הממשלה ואמר: "שלא יהיה ספק, נתניהו ירוץ בכל מקרה לסגור עסקת טיעון". כשנשאל ליברמן אודות תמיכה ביו"ר כחול לבן בני גנץ, אמר: "לפחות עד לרגע זה, לא תפסתי אותו משקר. אני יוצא מנקודת הנחה שהוא לא שיקר לאזרחי המדינה. אנחנו ניכנס לממשלה לא על בסיס פרסונלי, אלא על בסיס קווי יסוד. בלי תחבורה ציבורית, נישואים אזרחיים וחוק גיוס – לא ניכנס".

"אנחנו הולכים לבחירות בגלל בני גנץ ונתניהו, הם לא היו צריכים אף אחד. הם דיברו אחרי, הם התווכחו על רוטציה, מקומות וכו', על זה הם גררו את המדינה לבחירות", אמר. "יש שלוש רשימות שלא נישב איתם – הרשימה משותפת, ש"ס ויהדות התורה", הוסיף ביחס להרכבת ממשלה ואמר: "בלעדיהם, עדיין יש 90 ח"כים. זה מספיק".

[brightcove_iframe video_id='programs-hamate-hamerkazi-articles-part-2902201959' autoplay='0' credit='' desc='ליברמן בריאיון לאילה חסון' kid='1_euw0aj18' duration='419'']

דרעי: "כחול לבן לא יצליחו לפעול בעזה – המשותפת לא תאפשר"

שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי, התייחס לאפשרות שכחול לבן תקים ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת ואמר: "הערבים אינם שותפים לא רלוונטיים, אבל הם נמצאים בצד של כחול לבן. הם נגד מדינת ישראל, בעד מדינה פלסטינית ודואגים לזכויות הפלסטינים. אמנם יש בכחול לבן שלושה רמטכ"לים והמון ניסיון וידע ביטחוני, אבל איך הם יתקפו בעזה? הרשימה המשותפת תאפשר להם לתקוף בית עזה? לירות טיל?".

בהתייחס להקלטות שנחשפו בחדשות 12 של בנו ינקי שבהן אמר כי "הציבור שלנו נהיה ימני מפגר, אפשר לעשות עם גנץ אותו דבר כמו עם ביבי", אמר: "מדובר בשיחת רכילות. הוא אמר דברים שמצביעים על דבר אחד – הציבור שלנו ואנחנו שותפים עם נתניהו בצורה חזקה. נתניהו יודע שאפשר לסמוך עלינו יותר מאנשי הליכוד. הוא רוצה את ש"ס גדולה כי הוא יודע שאנחנו משמרים", והוסיף: "הציבור שלנו רוצה את נתניהו בגלל שאני מוכיח להם שהשותפות עם נתניהו היא הטובה ביותר".

עוד התייחס השר לדיווחים לפיהם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אמר בשיחות סגורות שהוא לא יגיש נגדו כתב אישום, אך יפרסם את ההחלטה לאחר הבחירות - כדי להחזיק אותו כבן ערובה, ואמר: "אין דבר כזה, לא מאמין לזה".

[brightcove_iframe video_id='programs-hamate-hamerkazi-articles-part-2902202001' autoplay='0' credit='' desc='אריה דרעי בריאיון לאילה חסון' kid='1_mulec8ni' duration='463'']