בג"ץ דן בפסילת ח"כ יזבק מריצה לכנסת - ההחלטה בימים הקרובים

לאחר שוועדת הבחירות פסלה את התמודדותה של הח"כית מטעם הרשימה המשותפת, שופטי העליון התכנסו כדי להגיע להכרעה בסוגיה. בן גביר: "אין דין אחד ליזבק ואחד לבן ארי או למרזל"

זמן צפייה: 02:13

בחירות 2020: בג"ץ התכנס היום (רביעי) בהרכב של תשעה שופטים כדי לדון בפסילתה של ח"כ היבא יזבק מהתמודדות בבחירות לכנסת ה-23. בג"ץ צפוי לפרסם את החלטתו בימים הקרובים.

בשבוע שעבר, כזכור, נפסלה יזבק, מועמדת מטעם הרשימה המשותפת, על ידי ועדת הבחירות המרכזית - לאחר שמפלגות הליכוד, ישראל ביתנו ועוצמה יהודית הגישו בקשה לפסילתה. זאת, על אף שכמה ימים קודם לכן פרסם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, חוות דעת לפיה אין מניעה שתרוץ.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-part-2002051404' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_d667fs7v' duration='51'']

במהלך הדיון בבג"ץ, עו"ד איתמר בן גביר מעוצמה יהודית פנה לשופטים ואמר: "כבודכם, לימדתם אותנו פעם אחר פעם שאכיפה בררנית היא סכנה לשלטון החוק. אני מבקש מכם לפעול באותה דרך: אין דין אחד ליזבק ודין אחד לבן ארי, מרזל וגופשטיין". עוד הוסיף: "בעניין קונטאר, אמרה יזבק בראיון לערוץ 13 כי 'כל אדם שנהרג בפעולה פוליטית הוא שאהיד'. כלומר, שחיסול של מחבל זו פעולה פוליטית. זו השקפת עולמה. מה יהיה השלב הבא? שתטען שקונטאר הוא פעיל זכויות נשים?".

ח''כ היבא יזבק
ח''כ היבא יזבק | צילום: חדשות 13

כזכור, במהלך הדיון הסוער בשבוע שעבר בוועדה, נרשמו עימותים מילוליים בין נציגי ישראל ביתנו ועוצמה יהודית לבין ח"כים מהרשימה המשותפת. יזבק עצמה אמרה במהלך הדיון כי "צוותי החפירות של הימין הקיצוני לא רוצים לאכוף את כללי המשחק הדמוקרטי, אלא את הוצאתי מהמשחק עצמו. הם השקיעו מאמצים רבים כדי למצוא שני פוסטים מ-2013 ו-2015 וסביבם בנו נרטיב ותדמית בדלנית וביריונית, תדמית של מפלצת, שפשוט לא קיימת".

לאחר פסילתה של יזבק, התקיימה הצבעה על פסילת הרשימה המשותפת בכללותה, שנדחתה. במהלך הדיון כינה איימן עודה (הרשימה המשותפת) את איתמר בן גביר (עוצמה יהודית) "פשיסט וחנון". בן גביר כינה אותו "מחבל". מההצבעה נעדרו נציגי הליכוד וימינה.

חבר הכנסת איתמר בן גביר, ממפלגת עוצמה יהודית, עלה להציג את טענותיו. בן גביר הצביע על יזבק ואמר: "היא לא צריכה להיות בכנסת ישראל, היא לא יכולה להיות שם. אין מדינה נורמלית אחרת שהייתה נותנת לה להיות בפרלמנט".

Israeli Attorney General Avichai Mandelblit Looks On During The Weekly Cabinet Meeting In Jerusalem
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר, כאמור, פרסם היועמ"ש מנדלבליט את חוות דעתו בעניין, וטען כי אין מניעה לפסול את התמודדותה. "לעומת התשובות המתחמקות בריאיונות, הרי שבתצהיר שצירפה לתגובתה הדגישה המשיבה באופן מפורש כי היא אינה קוראת למאבק מזוין כנגד מדינת ישראל, וכי כוונתה במונח 'מאבק' היא אך ורק למאבק באמצעים חוקיים ודמוקרטיים", נימק היועץ המשפטי את המלצתו. "ואילו בתצהיר המשלים שלעיל הדגישה המשיבה – באופן מפורש וחד משמעי – כי לא קראה או התכוונה לשימוש באלימות מכל סוג שהוא, גם לא נגד חיילים".

"חלק מהפרסומים וההתבטאויות שהוצגו הם חמורים ומעוררים שאט נפש", העיר. "עם זאת, עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא כי בנסיבות העניין: כמות המועטה של הראיות המהותיות, פרישתן בזמן, היעדר ביסוס בדבר פעילות חוזרת ונשנית, ובפרט - הבהרות והצהרות מפורשות של המשיבה, המגובות בתצהירים אישיים, וכן הבעת חרטה ביחס לחלק מהפרסומים – אין מסה קריטית של ראיות ברורות, חד משמעויות ומשכנעות המצדיקות את פסילתה של המשיבה מלהתמודד בבחירות לכנסת".