לפני פרסום עמדתו בנוגע לחסינות: הליכוד עתרה נגד יועמ"ש הכנסת

המפלגה הגישה עתירה לבג"ץ לפיה ינון מצוי ב"ניגוד עניינים חמור" ולכן עליו להימנע מלחוות דעתו בסוגיית הקמת ועדת הכנסת, שתוכל לדון בבקשת החסינות של רה"מ. אדלשטיין יודיע כיצד יפעל בנושא

זמן צפייה: 02:01

מדינת ישראל נגד בנימין נתניהו: הליכוד הגישה הבוקר (ראשון) עתירה לבג"ץ נגד היועץ המשפטי לכנסת איל ינון - שעתיד לפרסם היום את החלטתו בנוגע לסוגיה אם אפשר להקים את ועדת הכנסת כבר בתקופת ממשלת המעבר. אם יאשר היועמ"ש את הקמת הוועדה, ניתן יהיה להתחיל לקיים דיון בבקשת החסינות שהגיש ראש הממשלה נתניהו.

על פי העתירה, ינון מצוי ב"ניגוד עניינים חמור" הנובע מהעובדה שבת זוגו הייתה חברה בצוות שטיפל בתיקים נגד ראש הממשלה. היות שכך, על פי המפלגה, עליו להימנע מלדון או לחוות דעתו בכל הנוגע להקמת ועדת הכנסת: "על  על אמון הציבור בבעלי התפקיד בשירות הציבורי, בכנסת ובוועדות הכנסת".

המחנה הדמוקרטי התייחסה לעתירה, שהגיש ח"כ מיקי זוהר, והצהירה כי "מיקי זוהר הוא לא יותר מביריון בשליחות ראש ממשלה נאשם שנמלט מאימת הדין. נתניהו שמנהל מסע רדיפה מאפיונרי נגד כל מי שעומד בינו לבין החסינות. מה שהתחיל ברדיפת אגף החקירות, עבר לרדיפת המפכ"ל, המשיך ליועמ"ש הכנסת, ואם לא נחליף את השלטון - הרדיפה תגיע לשופטי בית המשפט המחוזי. את המאפייה הזו צריך לסלק".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

אין כפל הנחות: הנכים שמגיעים לגיל פרישה – ומפסיקים לקבל קצבה

"רציתי בית אחר": נתן גושן על הילדות, ההתחזקות – ועל רומנטיקה

בית הנבחרים האמריקני הצביע על ריסון כוחו של טראמפ מול איראן

איל ינון, יועמ''ש הכנסת
איל ינון, יועמ''ש הכנסת | צילום: אתר הכנסת

בשעה 17:00 יערוך יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מסיבת עיתונאים, שבה יתייחס לחוות הדעת של יועמ"ש הכנסת. כבר ביום חמישי שוחחו אדלשטיין וינון על חוות הדעת המתגבשת וכן על ההיבטים החוקיים של דיוני החסינות.

במפלגת כחול לבן מתכוונים לבקש גם כן כינוס של הוועדה המסדרת, ומאיימים כי אם אדלשטיין יעצור זאת - הם יפעלו לכינוס מליאת הכנסת כדי לבחור יו"ר במקומו.

ביום רביעי פורסם כי בסביבת ראש הממשלה שוקלים להגיש בג"ץ נגד ההחלטות הצפויות של עו"ד ינון. לצעד זה יש יתרונות ברורים לקידום ענייניו של נתניהו: עתירה תעכב עוד יותר את הדיון בחסינות, שבו אין לנתניהו רוב, ואם תתקבל – יוכל הליכוד לנצל זאת כדי לשלהב את הבוחרים. מצד שני, אם יאשר בג"ץ את הקמת ועדת הכנסת – הדבר ייתן הכשר להחלטות היועץ, ויחזק את סמכותו.

בשבוע שעבר דחה ינון את טענת שר המשפטים אמיר אוחנה וח"כ מיקי זוהר, לפיה עליו לחדול מעיסוק בוועדת הכנסת שתדון בחסינות ראש הממשלה, מפני שאשתו עסקה בתיקי נתניהו. ינון אף חתם את מכתבו בהבעת תקווה כי "עובדי ציבור יזכו ליחס מכבד מהדרג הפוליטי, גם אם חוות דעתם אינה לשביעות רצונו".

ינון שלח מכתב לבכירי הליכוד, ובו כתב כי "הסוגיות הפרוצדורליות והפנימיות של הכנסת אינן נוגעות לבקשות החסינות עצמן או לשיקול הדעת של היועץ המשפטי לממשלה בהגשת כתב אישום, ועל כן לא מתעורר לגביהן כל ניגוד עניינים עם תפקידה או עיסוקה של בת זוגי".

בנימין נתניהו בכנס הצהרת פומפאו
בנימין נתניהו בכנס הצהרת פומפאו | צילום: חדשות 13

בתוך כך, בליכוד קראו לינון להשעות את עצמו מכל תפקדיו ולחדול מעיסוקיו ב"ענייני נתניהו" בטענה כי הוא נמצא ב"ניגוד עניינים חמור עד כדי חשד לפלילים". בהודעת המפלגה נכתב כי "לא ייתכן שביד אחת זוגתו תחליט על כתב אישום נגד ראש הממשלה, וביד השנייה הוא יסכל באופן תקדימי את בקשת החסינות שלו - עליו להשעות עצמו מתפקידו לאלתר".

במקביל, מקורבי ינון טענו כי "מסמנים אותו כמו שעשו למנדלבליט ולאלשיך - היה שלב שהוא חשב לא לבזבז על זה אנרגיה, כדי למנוע לזות שפתיים, עד שהבין שבכך הוא פשוט נכנע לטרור, ואם ייכנע - זה לא ייגמר כאן". בנוסף על כך, גורמים משפטיים בכירים אמרו לחדשות 13 כי "מה שעשו לינון זו בושה וחרפה - אנשי נתניהו מנסים להפחיד אותו כדי שלא יתקבלו החלטות נגד ראש הממשלה".

עוד אמרו הגורמים המשפטיים כי ינון אינו נמצא בניגוד עניינים. לדבריהם, "מסע ההסתה שהתחיל במשטרה, עבר לפרקליטות ולפרקליט המדינה, משם ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ועכשיו ליועץ המשפטי של הכנסת - השלב הבא יהיה השופטים".