גנץ העביר מסר לנתניהו: אל תמנה את אדלשטיין ליו"ר הכנסת

חרף הסיכום עם נתניהו, יו"ר כחול לבן ביקש שלא להחזיר את אדלשטיין לתפקידו הקודם. השניים סיכמו שמינויי בכירים כמו יועמ"ש ורמטכ"ל יתקבלו במשותף • טראמפ בירך את רה"מ על שיקים ממשלה

זמן צפייה: 01:21

אחדות בצל הקורונה: למרות הסיכום בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר כחול לבן, לפיו כל ראש מפלגה ימנה את אנשיו, גנץ ביקש מרה"מ שלא ימנה לתפקיד יו"ר הכנסת את יולי אדלשטיין – שמילא את התפקיד עד לאחרונה.

אנשי גנץ מנסים כעת להציג את ההישגים של ההסכם – בהם אישור משותף של נתיהו וגנץ בכל הנוגע למינויים בכירים כמו מפכ"ל, יועץ משפטי לממשלה ורמטכ"ל. בתחום המדיני סוכם כי למשך חצי שנה לא יהיה סיפוח חד צדדי, שמותנה גם בהרשאה אמריקנית.

בתוך כך, אחד מאנשי גנץ אמר לחדשות 13: "כאשר תומכי גנץ, שעכשיו כועסים עליו, יראו את זמיר וחיימוביץ מחליפים במשרדי התרבות והתקשורת את דודי אמסלם ומירי רגב שהיו כה לא אהובים עליהם – אולי הביקורת עליו תרוכך".

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

בד בבד, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התקשר היום לראש הממשלה נתניהו ובירך אותו על כך שיקים ממשלה בראשותו. במסגרת השיחה דנו המנהיגים בצעדים השונים שנדרשים כדי להתמודד עם התפשטות מגפת הקורונה.

המגעים לאחדות נמשכו גם היום, כאשר עדיין ישנם פערים – אך הם לא גדולים וניתנים לפתרון במידה שהצדדים יפגינו רצון טוב. ייתכן שכבר במוצאי שבת ההסכם ייחתם, אך ייקח עוד זמן שתוקם ממשלה – יש כמה תהליכים שצריכים לקרות קודם לכן.

בני גנץ ובנימין נתניהו
בני גנץ ובנימין נתניהו | צילום: רויטרס

כאמור, אחד הפערים הוא סוגיית יו"ר הכנסת - בכחול לבן ביקשו שבליכוד יבחרו מועמד אחר, אך הם לא מוכנים לשמוע על זה. פער נוסף הוא בתיק המשפטים שעליו דווח בחדשות 13 – ההסכמה של הליכוד הייתה לחבר הכנסת חילי טרופר, וכחול לבן דיין מבקשים לבדוק אפשרות שניסנקורן יקבלו.

נוסף לכך, סוכם שתיק הגנת איכות הסביבה יישאר בידי הליכוד, ובכחול לבן רוצים אותו כדי שחיימוביץ תוכל לשים עליו את ידה.

כאמור, הפערים אינם גדולים וייתכן שההסכם ייחתם בקרוב. עד שתוקם ממשלה יצטרך גנץ להחזיר את המנדט לנשיא, וכן צריך להעביר בכנסת שני חוקים שיבטחו את ההסכם: חוק שנוגע לקיום הרוטציה מצידו של נתניהו, וחוק נוסף שיאפשר לנתניהו לכהן כשר ומ"מ רה"מ למרות שמתנהל נגדו משפט. לאחר שהם יעברו - ניתן יהיה להשביע ממשלה.