בצל המגעים לאחדות: בכחול לבן מקדמים את מינוי גנץ ליו"ר הכנסת

גורמים במפלגה בוחנים אפשרות למנות את גנץ ולא את מאיר כהן לתפקיד, כדי לא לפגוע בהמשך המגעים לאחדות עם הליכוד. טיבי: "במקרה כזה - הרשימה המשותפת תצביע נגד". ליברמן: תומכים בכהן

זמן צפייה: 01:40

הפלונטר הפוליטי: גורמים בכחול לבן שוקלים היום (חמישי) אפשרות למנות את יו"ר המפלגה, בני גנץ, לתפקיד יו"ר הכנסת, ולא את מאיר כהן. זאת, כדי לא לפגוע בהמשך המגעים עם הליכוד לממשלת אחדות, שכן כהן שייך ליש עתיד, הנחשבת לעומתית יותר למגעים עם הליכוד. ההצבעה תיערך במליאת הכנסת בשעה 16:00.

במקביל, בכיר כחול לבן משה יעלון הביע תמיכה בכהן לתפקיד יו"ר הכנסת וכתב בציוץ בטוויטר כי "עוקב אחר תדרוכי ואיומי נתניהו כנגד מינוי ח"כ מאיר כהן ליו"ר הכנסת, וכנגד החקיקה שתמנע ממי שיש לו כתבי אישום להתמודד לראשות הממשלה, ומשתכנע שחשוב להשלים את המהלך היום כמתוכנן".

במהלך הדיון בוועדה המסדרת על קיום ההצבעה על יו"ר כנסת חדש במקום יולי אדלשטיין, אמר ח"כ אחמד טיבי: "אני קורא ידיעות שכחול לבן שוקלים להציע את בני גנץ כמועמד ליו"ר הכנסת. אני רוצה להודיע שבמקרה כזה הרשימה המשותפת תצביע נגד. אנחנו לא חלק ממשלת האחדות כשנתניהו מושך את כחול לבן באף". בנוסף, בתגובה לפרסום, כתב בטוויטר יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כי מפלגתו תומכת בח"כ מאיר כהן כמועמד ליו"ר הכנסת.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

אלה שתי תכניות החירום הכלכליות שיובאו להכרעת נתניהו

ללא נשק, לצד שוטרים: כך חיילים יתגברו את אכיפת ההסגר

מניין הנדבקים בקורונה עלה ל-2,495 בני אדם; 41 במצב קשה

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-part-2603201315' autoplay='0' credit='ערוץ הכנסת' desc='ח"כ אחמד טיבי בוועדה המסדרת' kid='1_zqrcbod6' duration='69'']

בכיר העבודה-מרצ, ניצן הורוביץ הביע את התנגדותו לבחירת גנץ ליו"ר הכנסת וכתב בציוץ בטוויטר כי "המלצנו על גנץ כדי שיהיה ראש ממשלה. רוב הח"כים המליצו. לא כדי שיהיה תחת ביבי או שיעשו סיבוב על הכנסת כאמצעי לדיל עם הליכוד". יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, גם הביע נחרצות בעניין וכתב: "לא ניתן יד לממשלה בראשות נתניהו. כחול לבן יחליטו אם הם רוצים לנצח ביחד או להיכנע לבד".

חבר הכנסת מאיר כהן מכחול לבן
חבר הכנסת מאיר כהן מכחול לבן | צילום: רפי קוץ

גם ח"כ תמר זנדברג התנגדה למינוי גנץ ליו"ר הכנסת ואמרה כי "לא הענקנו לגנץ את המנדט כדי לנהל משא ומתן עם הליכוד, ולא כדי להיות יו"ר הכנסת - וכדאי שהוא יפנים את זה. אם יחליט להעלות את מועמדותו לתפקיד יו"ר הכנסת, אצביע נגד".

ח"כ מיקי זוהר טען בדיוני הוועדה כי "ראש הממשלה הולך להודיע שמהרגע שיתמנה יו"ר כנסת מטעמכם שלא בסיכום, כל הדיונים על ממשלת אחדות יפסקו", והוסיף: "ברכות למשותפת על ההישג שמנעה ממשלת אחדות".

ח"כ שלמה קרעי ממפלגת הליכוד התייחס לפסיקת בג"ץ ואמר כי "אם אתם רוצים לתת לבג"ץ להשתלט על הכנסת אז תתפטרו כולכם ותנו לבג"ץ לנהל את הכנסת, בשביל מה צריך אתכם? אתם מאפשרים לרשות אחת להשתלט על רשות אחרת, לא היה כדבר הזה. לרשות המחוקקת יש תקנון ויש חוקים".

הלילה קבע בג"ץ כי ותיק הח"כים, עמיר פרץ, ימונה ליו"ר הכנסת הזמני במקביל לח"כ יולי אלדשטיין, על מנת שיכנס את המליאה כדי לבחור יו"ר כנסת קבוע. מינויו של פרץ נכנס לתוקף באופן מיידי. בפסק הדין הועברה ביקורת חריפה על התנהלותו של אדלשטיין, שבחר להתפטר ולא לכנס את המליאה ובכך הפר צו בית משפט: "ידענו בעבר מקרים שבהם רשויות השלטון 'גררו רגליים' בקיום צווי בית משפט, אך מעולם עד היום לא אירע בדברי ימי המדינה שגורם שלטוני סירב בריש גלי ובהתרסה לקיים צו שיפוטי באומרו כי צו מצפונו אינו מאפשר לו לקיים את פסק הדין".


"כך בחר לנהוג אדלשטיין, שהינו אחד מסמלי השלטון, והפגיעה שגרם בהתנהגותו זו לאינטרס הציבורי בהבטחת שלטון החוק ובקיום פסקי דין וצווי בית משפט – אין שיעור לחומרתה. אם כך נוהג בעל השררה, מדוע ינהג אחרת האזרח מן השורה? זהו מצב דברים שאין להשלים עמו ובמקום שבו מדובר בפגיעה חסרת תקדים בשלטון החוק, נדרשים סעדים חסרי תקדים", נכתב בפסק הדין.

כזכור, לאחר שאתמול התפטר אדלשטיין מתפקידו ומנע את כינוס המליאה כדי שלא תתקיים ההצבעה, הוא אמר כי "לא אתן לישראל להידרדר לאנרכיה". לאחר מכן נעל את המליאה - ולא העלה את ההצבעה על מחליפו לסדר היום.

יו״ר הכנסת היוצא, יולי אדלשטיין, וממלא מקומו, עמיר פרץ
יו״ר הכנסת היוצא, יולי אדלשטיין, וממלא מקומו, עמיר פרץ | צילום: עמודי הפייסבוק של עמיר פרץ ויולי אדלשטיין

כמו כן, אתמול פורסם לראשונה בחדשות 13 כי מפלגת הליכוד הסכימה לוותר לכחול לבן על תיק המשפטים במסגרת המשא ומתן בין המפלגות לממשלת חירום. המועמד המוסכם הוא חבר הכנסת חילי טרופר. מדובר בהתקדמות משמעותית, בנושא שעד היום היווה סלע מחלוקת מרכזי. בליכוד הכחישו את הפרסום.

המו"מ בין הליכוד לכחול לבן עלה על שרטון כמה פעמים מאז היוודע תוצאות בחירות 2020, וככל שהתקדם נדרשו הצדדים לביצוע פשרות. בשבוע שעבר, הסכימו נציגי הליכוד לדרישת כחול לבן להוריד מהשולחן את פסקת ההתגברות, החוק שיאפשר לכנסת להתגבר על פסילת חוקים בבג"ץ ולהעבירם למרות הפסילה, כהוראת שעה.

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן אמש. לאחר השיחה, הנחו השניים את צוותי המשא ומתן של המפלגות לשוב ולדון בהקמת ממשלת חירום לאומית. בכיר כחול לבן, משה יעלון אמר לחדשות 13 כי בכל מקרה, לא ישב בממשלה תחת נתניהו. "נתניהו רוצה לפרק את כחול לבן, אין לי אמון בשום אמירה שלו, לכן זה מקח טעות", התייחס יעלון להצעת נתניהו לממשלת חירום. "אנחנו עוסקים באירוע שבו ראש הממשלה נותן את הדוגמה הכי שלילית מבחינת הציות לחוק והכרעת הרוב ולכן בעניין הזה, כרגע במצב שבו המנדט אצלנו, ננסה להקים ממשלה, גם בתמיכת הרשימה המשותפת".