הרשימה המשותפת המליצה פה אחד על גנץ: "רוצים ממשלת מרכז-שמאל"

נציגי הסיעות הגיעו לבית הנשיא כדי להמליץ בפניו על המועמד להרכבת הממשלה • יו"ר המשותפת: "יותר מאהבת מרדכי, זה משנאת המן" • יעלון: "נשקול כל הצעה ברצינות"

זמן צפייה: 06:00

הפלונטר הפוליטי: נציגי המפלגות שנבחרו לכנסת ה-23 מגיעים היום (ראשון) לבית הנשיא ראובן ריבלין להתייעצויות בניסיון להקים ממשלה. בשונה מבדרך כלל, בעקבות התפרצות נגיף הקורונה סבב הדיונים יהיה מקוצר ויימשך יום אחד בלבד ורק נציג אחד מכל סיעה יכול להביע את חוות דעתו.

בשעה 10:30 הופיעו בפני הנשיא נציגי המפלגה הגדולה, הליכוד, ולאחר מכן הגיעו נציגי המפלגה השנייה בגודלה, כחול לבן. בהמשך הגיעו גם נציגי סיעת הרשימה המשותפת - שבצעד תקדימי המליצו פה אחד על בני גנץ. אחריהם יגיעו נציגי ש"ס, ב-15:15, לאחר הפסקה בדיונים, יגיעו נציגי סיעת יהדות התורה. בשעה 16:00 יגיעו נציגי מפלגת העבודה-גשר-מרצ, כאשר עוד לא ברור על מי תמליץ. אורלי לוי אבקסיס. בשעה 16:45 יגיעו נציגי סיעת ישראל ביתנו ולבסוף, בשעה 20:00 נציגי סיעת ימינה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

נתניהו: פונה לגנץ, ליברמן ועמיר פרץ להצטרף לממשלת חירום

אוחנה הכריז מצב חירום במערכת המשפט – דיון רה"מ עשוי להידחות

היועמ"ש: יוטלו הגבלות על האמצעים הטכנולוגים במאבק בקורונה

ראשי המפלגות לכנסת ה-23
ראשי המפלגות לכנסת ה-23 | צילום: חיים צח, לע''מ, רויטרס, עמודי הפייסבוק - עמיר פרץ, איימן עודה,

בדבריו אמר הנשיא: "אני מאמין שכל בר דעת שצופה בחדשות בימים אלה, מבין כי זוהי שעת מבחן, וכי אלה אינן התייעצויות רגילות. אני מבקש מכל נציגי הסיעות - הנכנסים לבית זה, להגיע מתוך הבנה שכעת עלינו לעסוק בהקמת ממשלה בהקדם האפשרי, שתנהיג את עמנו בשעה מורכבת זו".

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה הכריז כי המשותפת תמליץ פה אחד על גנץ: "במידה וגנץ רוצה להקים ממשלת מרכז שמאל – נמליץ על גנץ. יותר מאהבת מרדכי, זה משנאת המן. בל"ד קיבלו החלטה אמיצה, אחדות הרשימה המשותפת וקבלת החלטת הרוב. כל הרשימה המשותפת, 15 מנדטים, ממליצים על הקמת ממשלת מרכז-שמאל. במידה ותהיה אחדות - נהיה המתנגדים העיקריים".

"מבחינתו להצביע עבור הרשימה זה להצביע בעד ערכים. כלומר, גם בין היתר להגיד לא באופן הפורש והמדוייק ביותר נגד ממשלת הימין ונגד נתניהו. הפשיזם בשלטון. מי שעוקב אחרי אזרחים, שמצמצם את המרחב הדמוקרטית, שמסית נגד מיעוט בצורה שיטתית פשוט מאוד - הפשיזם בשלטון".

בשל המלצת המשותפת, הליכוד תקפה את גנץ ואמרה כי הוא "דוהר לממשלת מיעוט שתלויה בתומכי טרור במקום להצטרף לממשלת חירום לאומית שתציל חיים. כחול לבן שיקרו לבוחרים שלהם במצח נחושה עד לרגע סגירות הקלפיות. גנץ מסרב להגיע לפגישה עם רה"מ ומסרב להכיר בתוצאות הבחירות".

Whatsapp Image 2020 03 15 At 1

בעת הפגישה עם הליכוד אמר יריב לוין, שר התיירות, שמפלגתו מציעה הרכבת ממשלת אחדות. "אמרנו במפורש שנתמוך בראש הממשלה, אנחנו ומפלגות אחרות. אין מקום בהרכבת ממשלה שנשענת על אנשים שאינם מקבלים את עקרונות היסוד של מדינת ישראל ותומכים בטרור. אינני מציע להוציא אותם מהכנסת, יש לכבד את הבחירה - אך לא להקים איתם ממשלה".

נשיא המדינה ראובן רובלין בהתייעצות עם הסיעות
נשיא המדינה ראובן רובלין בהתייעצות עם הסיעות | צילום: מארק ניימן לע''מ

ח"כ בוגי יעלון אמר במסגרת הדיונים עם כחול לבן כי "נשקול כל הצעה ברצינות. אבל עברנו ביחד שלוש מערכות בחירות שמה שהוביל אליהן זה שיקול אחד. נלמד את ההצעות למיניהן, מקווה שאכן המשימה תוטל על גנץ".

יו"ר ש"ס אריה דרעי המליץ בשם מפלגתו על נתניהו להקמת הממשלה: "אין לנו נגיעות אישיות. מעמדה של ש"ס חזק ואיתן. שני הצדדים נותנים בי אמון ומאמינים בי. לדעתי צריך להסתכל על חצי הכוס המלאה, ואני יכול להעיד באופן אישי - יש נכונות בשתי המפלגות הגדולות לעשות משהו משותף. אבל יש בעיה של משבר אמון מוחלט ביניהן. אני ממליץ בשם סיעת ש"ס להקים ממשלה רחבה בראשות נתניהו".

אחרי סבב ההתייעצויות יודיע ריבלין על מי הוא מטיל את משימת הרכבת הממשלה. כאמור, בשל התפשטות הנגיף הסיני, הדיונים יימשכו יום אחד בלבד ורק נציג אחד מכל סיעה יורשה להציג את עמדתו בפני הנשיא. כמו כן, הזמן המוקצה לכל סיעה להציג את עמדתה יצומצם.

סיעת כחול לבן בהתייעצויות בבית הנשיא
סיעת כחול לבן בהתייעצויות בבית הנשיא | צילום: מארק ניימן לע''מ

מנכ"ל בית הנשיא, הראל טובי, כתב לסיעות כי "מדינת ישראל מצויה במשבר כפול - פוליטי ובריאותי. זאת, על רקע היעדר ממשלה מתפקדת במלוא סמכויותיה, מערכות בחירות חוזרות ונשנות והתפשטותו של נגיף הקורונה למימדים מטרידים בארץ ובעולם. נסיבות אלו מחייבות מתכונת התייעצויות מהירה, מצומצמת ומוגבלת בהיקף המשתתפים והארגון".

במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו מגבש מתווה לממשלת חירום שיוצע ליו"ר כחול לבן בני גנץ, לפיו תהיה שותפות קואליציונית עם כחול לבן תוך הטלת וטו על הרשימה המשותפת, והמפלגה תקבל 4-3 תפקידי שר לפרק זמן של שישה חודשים. לאחר פרק זמן זה יחזור המצב לנקודה הנוכחית, לרבות ההתייעצויות אצל הנשיא לקראת הקמת ממשלה. המתווה המוצע לא מקובל על כחול לבן.

בסוף השבוע התייחס גנץ למגעים להקמת ממשלת חירום לאומית, וסיפר: "אתמול פנה אלי ראש הממשלה, אפשר לומר כרגיל, דרך התקשורת, והציע לי להצטרף לממשלת חירום. בשיחה שערכתי איתו לאחר מכן, אמרתי לו שנמשיך לגבות כל מהלך ושאני מציע שצוותי המשא ומתן שלנו ייפגשו וידונו בהקמת ממשלת חירום רחבה לתקופה הקרובה. עד כה לא קיבלתי ממנו תשובה רצינית להצעתי. אני עדיין ממתין - כי ממשלת חירום היא הדבר הנכון למדינת ישראל בעת הזו". את הדברים כתב בחשבון הפייסבוק שלו.

בשבוע שעבר הזמין ראש הממשלה את יו"ר כחול לבן לפגישה. זאת, לאחר שהצהיר מוקדם יותר כי נדרשת הקמה של ממשלת חירום לאומית בהקדם האפשרי. בתגובה, הצהיר גנץ: "כחול לבן בראשותי גיבתה עד היום, ותמשיך לגבות את המאבק המשותף במגפת הקורונה והשפעותיה. כפי שעשינו עד כה, נמשיך לנהוג בממלכתיות ובאחריות למען הציבור. לאור המצב, נהיה נכונים לדון בהקמת ממשלת חירום לאומית רחבה שתכלול נציגות של כל חלקי הבית. נעשה כל מאמץ בכדי לקדם מהלך זה למען אזרחי ישראל ומדינת ישראל".