כחול לבן החליטה לשבור ימינה: תשלול ממשלת מיעוט עם המשותפת

פרסום ראשון: צמרת המפלגה החליטה להדגיש בקמפיין שלא תקים ממשלה עם הרשימה המשותפת, כדי למשוך מצביעי ימין ולהימנע משתיית קולות של העבודה ומרצ • כחול לבן לא שללה סיפוח של בקעת הירדן

זמן צפייה: 01:37

בחירות 2020: מפלגת כחול לבן מסמנת כיוון חדש – ושוברת ימינה, במטרה להביא קולות מגוש הימין בסבב השלישי של הבחירות. מחקר מקיף שביצעה העלה כי ביכולתה למשוך קולות נוספים מהימין, ולכן החליטה צמרת המפלגה כבר עכשיו לשלול כל אפשרות של הקמת ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת.

סיבה נוספת להחלטה לשבור ימינה, הכוללת גם הצגת כמה עמדות בנושא מדיניות חוץ שיסמנו את אותו כיוון, היא להימנע משתיית קולות מפלגות השמאל, מחשש שאחת מהן לא תעבור את אחוז החסימה. בתוך כך, במפלגה קיים כעס גדול על יו"ר העבודה-גשר עמיר פרץ, ששולל איחוד עם מרצ.

מלבד הסיבות הטכניות להחלטה, נראה כי לא מדובר רק בעניין אלקטורלי. בכירים במפלגה אמרו לחדשות 13 כי לא שללו במסגרת המו"מ הקואליציוני סיפוח של בקעת הירדן. לדבריהם, הייתה נכונות לשמוע על כך, בתנאי שבכירי מערכת הביטחון יתדרכו את גנץ לפני כן.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

גורמי הביטחון בקבינט: הסיכוי לתגובה איראנית נגד ישראל – נמוך

"אם יועמ"ש הכנסת לא יעסוק בוועדת הכנסת – הוא ייכנע לטרור"

הקורבן ה-17 של המחלה: אישה בת 54 מתה מסיבוכי שפעת

יו''ר כחול לבן בני גנץ בתגובה להצהרת נתניהו
יו''ר כחול לבן בני גנץ בתגובה להצהרת נתניהו | צילום: חדשות 13

כזכור, מסקר חדשות 13 שפורסם ביום חמישי עולה כי אם הבחירות היו נערכות באותו יום, כחול לבן הייתה נותרת המפלגה הגדולה ביותר, עם 36 מנדטים והליכוד אחריה עם 34 מנדטים. הרשימה המשותפת שומרת על מקומה כשלישית הכי גדולה בכנסת עם 13 מנדטים, הימין החדש בראשות בנט ושקד – 8, ש"ס – 7, יהדות התורה – 7, העבודה-גשר – 5 ומרצ/המחנה הדמוקרטי – 4 מנדטים. איחוד מפלגות הימין מגרדת את אחוז החסימה מלמטה עם 2.9% מהקולות.

על אף שמפלגת כחול לבן מובילה בסקר, נתניהו עדיין מוביל בשאלת ההתאמה לתפקיד ראש הממשלה עם 41%, לעומת גנץ הזוכה ל-33% בלבד. 13% אמרו כי אף אחד מהם לא מתאים לתפקיד, ו-12% לא יודעים.

עוד עולה מהסקר כי גוש השמאל-מרכז היה עומד על 58 מנדטים וגוש הימין על 56 מנדטים. מפלגת "ישראל ביתנו" שהיוותה בשתי מערכות הבחירות הקודמות את כף המאזניים, ירדה מעט מאז הסקר האחרון ועומדת על שישה מנדטים. 50% מהנשאלים התנגדו להענקת חסינות מפני העמדה לדין לראש הממשלה בנימין נתניהו.

תרחיש נוסף שהוצג בסקר הוא של איחוד בשמאל בין העבודה-גשר למרצ. במצב כזה, יאבדו כחול לבן והליכוד מנדט, ויעמדו על 35 ו-34 מנדטים (בהתאמה). המפלגה המאוחדת של העבודה ומרצ תזכה לעשרה מנדטים (לעומת 9 ביחד ללא האיחוד), וישראל ביתנו תקבל אף היא מנדט נוסף ותעמוד על שבעה מנדטים. גם בתרחיש זה איחוד מפלגות הימין לא עוברת את אחוז החסימה.