גורמים בכחול לבן: נשלים את "חוק נתניהו" אחרי שגנץ יקים ממשלה

בכירים במפלגה אמרו שבכוונתם להשתהות עם החקיקה שתמנע ממועמד תחת אישום להרכיב ממשלה, כדי שליברמן לא יתמוך במועמד אחר מהליכוד • שותפיו האפשריים של גנץ לממשלת מיעוט מתוסכלים מהססנותו

זמן צפייה: 01:02

גורמים בכירים בכחול לבן מסרו היום (שישי) לחדשות 13 כי יקדמו את החוק שימנע ממועמד תחת אישום להרכב ממשלה - רק אחרי השבעת ממשלה בראשותו של בני גנץ.

במפלגה הולכים בשני כיוונים: הקמת ממשלה שתיתמך ע"י 62 חברי כנסת, והשלמת החקיקה. הסיבה להשתהות היא למנוע מצב שבו יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן יוכל לתמוך במועמד אחר מטעם הליכוד בלעדי כחול לבן - לאחר שיושלם החוק.

בד בבד, נראה כי לכחול לבן לא יהיו 62 חברי כנסת כדי להרכיב ממשלה - יש להם קשיים משמעותיים מבית.

נתניהו וגנץ מצביעים
נתניהו וגנץ מצביעים | צילום: רויטרס

בתוך כך, אצל השותפים הפוטנציאלים של גנץ לממשלת מיעוט נצבר כבר לא מעט תסכול. מקורבים ליו"ר העבודה עמיר פרץ וליו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה אומרים: "גנץ יכול בזכותנו תוך שבועיים להפוך להיות ראש ממשלה, אבל הוא עדיין מהסס ומחכה - אפשר להחמיץ את ההזדמנות בגלל ההיסוס הזה".

מחר תתקיים ישיבה של מפלגת חד"ש, ולעודה יהיה אתגר – להעביר שם תמיכה בממשלת מיעוט. בפעם הקודמת זה עבר בקושי רב מאוד, ועודה צריך שגנץ לפחות ידבר איתו, ייתן לו יחס וידבר על אפשרות של דיאלוג. בסביבת עודה אומרים - אנחנו לא מביכים את גנץ ומציבים לו תנאים, אבל הוא צריך לתת לנו משהו – כדי שנוכל לשכנע את מפלגתנו.

יו''ר כחול לבן בני גנץ לאחר קבלת תוצאות המדגם
יו''ר כחול לבן בני גנץ לאחר קבלת תוצאות המדגם | צילום: חדשות 13

אתמול נודע כי ליברמן יתמוך ביוזמת כחול לבן לקדם את החוק - כך עלה מישיבת סיעתו, שבה הוחלט לתמוך בחוק זה, שככל הנראה ייכנס לתוקף אחרי הבחירות הבאות, לצד חוק שיגביל את כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות. ישראל ביתנו צפויה להמליץ על יו"ר כחול לבן בני גנץ בפני הנשיא ראובן ריבלין להרכבת הממשלה - כך יוכלו תומכי החוק להבטיח רוב בוועדה המסדרת שהכרחי לקידום החוק.

יום קודם לכן תקף נתניהו את גנץ, ברקע היוזמה לקידום החוק. "המהלך שמוביל גנץ בשעות האחרונות חותר תחת יסודות הדמוקרטיה וחותר תחת רצון הבוחר", הצהיר בישיבת סיעות גוש הימין. "חזרנו והתרענו במערכת הבחירות – אמרנו שגנץ חובר לתומכי הטרור ברשימה המשותפת בניסיון לבטל את הכרעת הציבור".