"אנשים רוצים להשפיע": האם הקול הערבי יכריע את הבחירות?

מערכות הבחירות התכופות והקמפיינים האגרסיביים העירו את הציבור הערבי, ומהבחירות הראשונות אחוזי ההצבעה בקרבם עלו ב-10% - וצפויים לעלות עוד. "הקמפיינר הכי טוב לערבים - הוא נתניהו"

זמן צפייה: 04:31

אין ספק שמערכות הבחירות התכופות והקמפיינים האגרסיביים העירו את הציבור הערבי. אם באפריל שיעור ההצבעה ביישובים הערביים היה 49%, שפל של כל הזמנים, הרי שבספטמבר הוא כבר זינק ל-59%. רביע מלחם, בלוגר, ציין כי "אני רואה תנועה חיובית ברחוב, אנשים מאוד רוצים להצביע ולהשפיע. כשאתה עושה שרירים על מיעוט מסויים – המיעוט הזה אומר לך די, אני אלחם בך, אני מוריד אותך".

אם באפריל נכנסו 10 מנדטים לכנסת, בספטמבר כבר 13 - והיום, כבר מדברים על פוטנציאל של 15 מנדטים. סוקר חדשות 13, יוסף מקלדה, לא ישן כבר כמה ימים. המספרים שלו מספרים את סיפור השינוי שעברה החברה הערבית. "הציבור הערבי היה בלב ליבו של הקמפיין של הליכוד והימין", ציין. "ככל שהקצנת יותר, ככל שדיברת ושיסית את הערבים - ככה קיבלת קולות מהימין. והערבים הרגישו מאויימים".

מ"הערבים נוהרים": באפריל, דרך חוק המצלמות, ועכשיו – תוכנית המאה. "הקמפיינר הכי טוב לערבים, גם בספטמבר, גם היום – הוא רה"מ נתניהו והימין. הנאומים, ההסתה, תוכנית המאה הביאה לפחות 3% נוספים", ציין מקלדה.

לכתבות נוספות בנושא >> 

עודה: "בלי אחדות – אי אפשר להקים ממשלה ללא הרשימה המשותפת"

פרץ: סיכמנו על ממשלה עם גנץ – ליברמן והמשותפת יתמכו מבחוץ

ליברמן: "ישראל ביתנו לא תשתף פעולה עם המשותפת גם באופן עקיף"

ערבים ישראלים מפגינים בכיכר רבין במחאה נגד הריסות בתים
ערבים ישראלים מפגינים בכיכר רבין במחאה נגד הריסות בתים | צילום: סאמי עבד אל-חמיד

בשבוע שעבר הליכוד ערך כנס בחירות ביישוב טמרה. על פי הנתונים, אפילו הליכוד מצליח למשוך אליו מצביעים במגזר, אבל מי שהצליחה להרחיק מצביעים הייתה דווקא כחול-לבן. "לפני חודש וקצת היו שלושה מנדטים לכחול-לבן מהמגזר הערבי", הסביר מקלדה, "הם נעלמו כי פתאום יועז הנדל מדבר על דרבוקות, ומזרחים וערבים. אם אנחנו עכשיו רואים שיש ירידה בכחול-לבן של שני מנדטים, מה שירד זה המגזר הערבי".

בינתיים, הציפיות צנועות. לא בונים על ישיבה של המשותפת בממשלה. אבל על פי כל התחזיות, אחוזי ההצבעה מחר יעלו עוד יותר. מצד אחד, מדורבנים על ידי קמפיינים שליליים ומצד שני, להוטים להשפיע על המשחק הדמוקרטי ולהיות חלק ממנו. "לאנשים עדיין יש את התפיסה הזאת שאנחנו לא אזרחים, אנחנו על תנאי. אני לא רוצה להיות על תנאי", ציין מלחם.