הנוער שקיבל זכות הצבעה לפני שנה - ויצביע בפעם השלישית

בני הנוער בישראל שהתחילו את דרכם כאזרחים בעלי זכות בחירה רק באפריל האחרון, יגיעו לקלפי בשלישית במארס הקרוב. הם סיפרו על התחושות הקשות שלהם כלפי הפוליטיקאים: "רואים את טובתם האישית"

זמן צפייה: 03:20

פיזור הכנסת בפעם השלישית בתוך שנה, טלטל רבים בישראל, בהם גם עשרות אלפי הנערים והנערות שרק התחילו את דרכם כאזרחים בעלי זכות בחירה וכבר הפכו בעל כורחם לשיאני הצבעות צעירים. הם לא תיארו לעצמם כשהצביעו לראשונה בחייהם בבחירות אפריל 2019 – שיעשו זאת שוב בספטמבר ושוב במארס, לפני שתחלוף שנה.

נגה צרור, מעין עירון, תיארה את התחושה במצב האבסורדי שנוצר: "אף פעם לא חשבתי שאצביע שלוש פעמים עד גיל 19". דביר סאסי, בן 20 משדרות, סיפר על תחושות דומות: "בשום מצב לא דמיינתי שאגיע לקלפי בפעם השלישית. זה מאכזב אותי. הפוליטיקאים רואים את טובתם האישית לפני טובת האזרח".

לכתבות נוספות בנושא:

מנהלי קמפיין, יועצים ופרסומאים: המרוויחים הגדולים של הבחירות

התאריך האחרון לחסינות ומועד סגירת הרשימות: לו"ז בחירות 2020

כך הידרדרה ישראל למערכת בחירות שלישית בתוך שנה • צפו

נעמי קשני, בת 18 מחדרה. תצביע פעם שלישית בשנה
נעמי קשני, בת 18 מחדרה. תצביע פעם שלישית בשנה | צילום: חדשות 13

אחרי ששתי ההצבעות הראשונות בחייהם לא הובילו להקמת ממשלה - קשה להאשים בוחרים צעירים שאולי איבדו אמון בשיטה. עומר מסאלחה, בן 19, מכפר קרע אמר כי המצב הפוליטי "פוגע בנו כאזרחים. זכותנו לקבל ממשלה לארבע שנים". אריק בידר ממודיעין אמר כי לדעתו המשבר החמור לא ייפתר וייתכן כי נגיע גם לבחירות רביעיות.

למרות האכזבה, יש מי שינצל את ההזדמנות השלישית שניתנה לו כדי לתקן הצבעות קודמות. עבדאללה זחאלקה, בן 20 מכפר קרע, אמר כי למרות שהצביע למחנה הדמוקרטי בבחירות האחרונות, הוא מתכוון להצביע לרשימה המשותפת. עם זאת, אחרים אולי הצליחו בזכות העיסוק המתמשך בסוגיה לגבש זהות פוליטית.

ובזמן שהפוליטיקאים מחדדים מסרים לקראת קמפיינים חדשים שינסו לעורר את הציבור המותש - גם לצעירים שהפכו בניגוד למצופה ללמודי קמפיינים יש מסר מחודד עבור הפוליטיקאים. דביר סאסי הפציר בנבחרי הציבור "לנהל קמפיין נקי מכבד וחיובי". נעמי קשני, בת 18 מחדרה סיפרה על הציפיות שלה מהקמפיין הקרוב: "הייתי רוצה שלא יהיו סיסמאות מסיתות וגזעניות".