אבי הצעיר שנורה בי-ם: "כל בוקר ראה את השוטרים בדרכו לבי"ס"

אביו של איאד, בעל צרכים מיוחדים שנורה למוות בידי לוחמי מג"ב, סיפר כי לאחר התקרית אף נערך חיפוש בביתו: "לא מצאו כלום". מתחקיר ראשוני עולה כי הוא נורה 8-7 כדורים כשהיה במנוסה

זמן צפייה: 03:56

הירי בנער בירושלים: במחלקה לחקירות שוטרים נמשכת חקירת התקרית הבוקר (שבת) במהלכה נורה איאד אלחלאק, צעיר פלסטיני בעל צרכים מיוחדים. אביו, חיירי אלחלאק, סיפר לחדשות 13 כי מדובר בנתיב הקבוע שעשה איאד לבית הספר, וכי סביר להניח שהשוטרים ראו אותו לא פעם.

"כל יום בבוקר הוא היה הולך לשם", סיפר האב, "האירוע קרה ממש בשער הכניסה לבית הספר, בערך מאה או מאתיים מטרים משם". עוד סיפר, כי לאחר התקרית ביצעה המשטרה חיפוש בביתו, למרות שמחקירה עלה שאיאד אלחלאק לא נשא נשק. הוא אף טען כי במהלך החיפוש אחד החיילים קילל את בתו. "הם חיפשו בכל הבית ולא מצאו כלום", הוא אמר.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-crime-law-crime-part-3005201137' autoplay='0' credit='' desc='חיירי אל-חלאק, אביו של איאד אל-חלאק, שנורה ע"י שוטרי מג"ב' kid='1_l8brvj7b' duration='42'']

עורכי דינו של אחד השוטרים החשודים בירי, אורון שוורץ ויוגב נרקיס, מסרו כי הם היו משוכנעים כי מדובר בניסיון פיגוע. "על פני הדברים ברור כי ככל ואכן התרחשה טרגדיה, לשוטרים היה ברור בזמן אמת כי הם פועלים בדיוק באופן המצופה מהם וכי היו משוכנעים כי הם מונעים פיגוע דמים, אחד מני רבים המתבצעים בעת האחרונה בגזרה זו ואשר גבו בעבר חיי אזרחים ושוטרים כאחד", מסרו, "נמתין עתה להמשך החקירה".

איאד אלחלק, הצעיר הפלסטיני שנורה למוות בידי לוחמי מג''ב בעיר העתיקה
איאד אלחלק, הצעיר הפלסטיני שנורה למוות בידי לוחמי מג''ב בעיר העתיקה

מחקירת האירוע עד כה עולה כי אלחלאק נורה לפחות 7 או 8 פעמים בידי שוטרי מג"ב, וכי כדור אחד או שניים פגעו בו בעודו נמלט מהם בחדר האשפה שבשער האריות. מהמשטרה נמסר לאחר הירי כי השוטרים שהבחינו בו בסמוך לשער האריות, הבחינו בחפץ חשוד שנשא, וקראו לו לעצור. הוא ברח והכוח פתח במרדף רגלי אחריו, במהלכו הוא נורה ונהרג.

לאחר הירי נמצא כי הוא לא נשא אקדח או כלי נשק אחר. גורמים פלסטיניים טוענים כי הנער היה בעל צרכים מיוחדים, ולכן לא הבין מה השוטרים ביקשו ממנו. במשטרה פתחו בחקירת נסיבות התקרית, ובמחלקה לחקירות שוטרים החלו לגבות עדויות מהמעורבים. השוטר שירה בחשוד צפוי להיחקר היום באזהרה במח"ש.

עורכי הדין אורון שוורץ ויוגב נרקיס
''השוטרים היו בטוחים שמדובר בפיגוע דמים''. עורכי הדין אורון שוורץ ויוגב נרקיס, שמייצגים את אחד היורים | צילום: יח''צ

האירוע גרר גל של גינויים, בעיקר בקרב הנהגת החברה הערבית. יו״ר הרשימה המשותפת ח״כ איימן עודה קרא להעניש בחומרה את השוטרים היורים. "חייבים להאבק בטיוח הצפוי ולדאוג שהשוטרים ישבו בכלא ובו זמנית לזכור שהם אומנם לחצו על ההדק אבל הכיבוש טען את הנשק", אמר, "צדק יעשה רק כשמשפחת אלחלאק, חבריהם וכל שאר העם הפלסטיני ידעו חירות ועצמאות". ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) כינה את האירוע "פשע חמור".

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) אמר כי מדובר ב"רצח שבוצע בידי שוטרים". עוד הוסיף, כי "ההסתה ממסדרונות הממשלה עשתה את שלה וכעת כל פלסטיני הוא מחבל עד שהוכח אחרת ו'מחבלים' מוציאים להורג גם כשהם שרועים על הקרקע או נסים על נפשם. הטרור האמיתי הוא שלטון צבאי, כיבוש, שמבטיח שימשיך להישפך כאן דם מדי יום ביומו".

מהמשטרה נמסר: "לצערנו אנו עדים בשעות האחרונות להכללות ולהשתלחות בוטה וחסרת אחריות של אישי ציבור וגורמים שונים בשוטרי משטרת ישראל ולוחמי משמר הגבול הפועלים מדי יום ולילה למען שלומם ובטחונם של אזרחי ישראל. תפקידם ומשימתם של כוחות השיטור בירושלים ובפרט בעיר העתיקה, היא משימה מורכבת במיוחד וכרוכה פעמים רבות בקבלת החלטות מורכבות, הקרבה וסיכון חיים".

"בשנים האחרונות כולל בתקופה האחרונה, היינו עדים למספר ניסיונות אכזריים לפגוע ולהרוג שוטרים ולוחמי מג״ב בעיר העתיקה ובסביבתה", הוסיפו עוד במשטרה, "למרות שמרבית הפיגועים הללו לא צלחו הודות לעירנות השוטרים ותפקודם המהיר והמקצועי, הרי שחלקם גבו חיים של שוטרים. המקרה החריג שארע הבוקר הועבר מיד לחקירת מח״ש בכדי שיבדק ויחקר בהתאם כמקובל. יחד עם זאת, מן הראוי להמתין לתוצאות החקירה וממצאיה בטרם הסקת מסקנות נחרצות, ולהימנע מהכפשות ומהשתלחות מכוערת ופסולה במי שמגן מדי יום בגופו על ביטחון אזרחי ישראל".