ראש המוסד: בשל האיום האיראני - יש הזדמנות נדירה לשלום אזורי

יוסי כהן התייחס לפעולות העוינות מצד הרפובליקה האסלאמית: "טהראן עומדת בוודאות מאחורי תקיפת המכליות במפרץ", והוסיף כי "לא נסכים שבסוריה תהיה התבססות איראנית נגד ישראל"

זמן צפייה: 01:14

ראש המוסד, יוסי כהן, התייחס היום (שני) לאיום האיראני ואמר כי "המוסד מאתר היום הזדמנות נדירה, אולי הראשונה בהיסטוריה של המזרח התיכון, להגיע להבנה אזורית שתוביל להסכם שלום כולל. המאבק נגד יריבים כמו איראן והטרור הג'יהאדיסטי, היחסים הקרובים עם הבית הלבן וערוצי הקשר עם הקרמלין, כולם ביחד מייצרים חלון הזדמנויות אולי חד פעמי". את הדברים אמר בכנס הרצליה ה-19 במרכז הבינתחומי.

כהן הסביר שמדינות ערב לא מוכנות להשלים עם התוקפנות והסחטנות של טהראן, והצהיר: "אני אומר בוודאות ממקורות המודיעין הישראלי, שאיראן עומדת מאחורי ההתקפות על המכליות במפרץ, הן אושרו על ידי ההנהגה האיראנית ובוצעו על ידי משמרות המהפכה".

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

"אי אפשר לשבת מנגד": נכדתו של יצחק רבין מצטרפת למפלגה של ברק

הקצין החשוד שירה למוות בסולומון טקה ישוחרר למעצר בית

הערכות: צבא אסד יגיב באופן מוגבל על התקיפה המיוחסת לישראל

ראש המוסד יוסי כהן נואם בכנס הרצליה ה-19
ראש המוסד יוסי כהן נואם בכנס הרצליה ה-19 | צילום: כנס הרצליה

ראש המוסד דיבר על המבצע הישראלי שחשף את ארכיון הגרעין האיראני, ואמר: "החומר שהבאנו משם שינה את התייחסות העולם לאיראן. בזכות הפשיטה, הרחקנו את הרפובליקה האסלאמית עוד יותר מנשק גרעיני. רגע מותח במיוחד של המבצע היה ב-31 בינואר, כאשר דווח לנו שיש בכספות גם דיסקים ולא רק מסמכים. לקחנו גם אותם וגילינו בהם סרטים שמתעדים ניסויים של האיראנים".

בנוסף, התייחס לניסיון ההתבססות של איראן באזור: "אין לנו עניין בעימות עם סוריה, אך לא נסכים שבסוריה תהיה התבססות איראנית נגדנו או שסוריה תהיה בסיס לוגיסטי להעברת אמצעי לחימה לחזבאללה בלבנון. בזכות הפעולות החשאיות שלנו בסוריה, אני סבור שהאיראנים יבינו שפשוט לא כדאי לפעול שם".

נשיא איראן רוחאני | צילום: רויטרס

"איראן וחזבאללה מעבירים את הפעילות והתשתיות לצפון סוריה כי הם חושבים שלא נגיע לשם, אבל הם טועים", המשיך. הם מנסים להעביר מפעלי נשק לעיראק וללבנון - ובעת מלחמה לבנון עלולה להיפגע. חשוב שממשלת לבנון תממש את ריבונותה כדי למנוע מאיראן לפעול בשטחה ולמנוע מחזבאללה לייצר נשק התקפי".

על המתיחות בדרום אמר כהן כי "חמאס יכול לבחור - המשך סבבי הלחימה או פיתוח כלכלי עבור תושבי עזה. כדי לחמוק מידה של ישראל חמאס פיזר מוקדי פיתוח אמצעי לחימה בלבנון ובמדינות נוספות. אנו פועלים למנוע מחמאס לפתח אמצעי לחימה כאלה". כמו כן, ציין שהמודיעין הישראלי יודע שבשנתיים האחרונות איראן העבירה לחמאס ולג'יהאד האסלאמי בעזה יותר ממאה מיליון דולר, לצורך התעצמות צבאית.

כהן חשף כי שתי נשים וארבעה גברים מהמוסד יקבלו מחר את פרס ביטחון ישראל על מבצע ארכיון הגרעין האיראני, והסביר כי הם "יקבלו את הפרס בשם מאות אנשים שהיו מעורבים במבצע". נוסף לכך, אמר שלמוסד יש תפקיד בזיהוי הזדמנויות לשלום ולקדם מהלכים לקידום השלום - כיוון שהשלום הוא ערך נעלה. "כדי לאתר יותר הזדמנויות, הקמנו מנהלת במוסד שעוסקת בתחום המדיני, וכך אנו פועלים להגן על יהודים בעולם מגל האנטישמיות".

Whatsapp Image 2019 07 01 At 0
תקיפה בסוריה המיוחסת לישראל | צילום: חדשות 13

בתוך כך, הלילה אמר גורם בצבא הסורי לסוכנות הידיעות הסורית "סאנא" כי ישראל ביצעה מתקפה על יעדים בדמשק ובחומס, וכי המתקפה בוצעה מהמרחב האווירי של לבנון נגד מטרות צבאיות של הצבא הסורי, מיליציות איראניות וחזבאללה ביישובים סאחנאיא וג'דידת-ערטוז, שנמצאים דרום מזרחית לדמשק.

על פי הדיווחים, המתקפה המשולבת התבצעה מהאוויר ומכיוון הים וכי אחד היעדים היה מחסני תחמושת בהר קלמון שבסמוך לגבול סוריה-לבנון. בתגובה, שיגר צבא סוריה עשרות טילי נ"מ. אחד מטילי הנ"מ ששיגרה סוריה נפל בחלק הטורקי של קפריסין. גוף האופוזיציה הסורי, "מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם", מסר כי בתקיפה המיוחסת לישראל נהרגו 15 סורים, בהם תשעה לוחמים בשורות המשטר ושישה אזרחים.