מות החייל מירי חברו בבסיס: נזיפות לקצינים בכירים, המ"מ יודח

כזכור, סמ"ר יונתן גרנות נורה למוות ע"י לוחם מיחידתו שהרים נשק מבלי לבדוק אם הוא טעון ולחץ על ההדק. הרמטכ"ל כוכבי החליט להדיח מתפקידי לוחמה את 4 הלוחמים "שלא עצרו את האירוע"

סמ"ר יונתן גרנות ז"ל

בסיום תחקיר אודות מותו של סמ"ר יונתן גרנות, שכזכור נורה למוות על ידי לוחם אחר ביחידת נח"ל ששימש כסרס"פ והרים נשק מבלי לבדוק אם הוא טעון ולחץ על ההדק, הרמטכ"ל אביב כוכבי החליט על שורת צעדים פיקודיים, בהם: נזיפה פיקודית למפקד הגדוד וסגנו בעת האירוע, הליך הדחה מתפקידי לוחמה של מפקד המחלקה והדחה מכל תפקיד פיקודי ונזיפה חמורה למפקד הפלוגה. כמו כן, הוחלט לנקוט בהליכי הדחה מתפקידי לוחמה לצמיתות של ארבעת הלוחמים ששהו במתחם הפלוגתי "שלא עצרו את האירוע ולא דיווחו עליו כמצופה".

בנוסף לכך, גם מפקד יחידת הלוט"ר דאז ננזף על ידי מפקדו, וגם רמ"ד צלפים בדרגת רב-סרן הועבר מתפקידו "בשל אחריותם המקצועית להכשרות שנערכות לשימוש בנשק". זאת ועוד, בסיומה של חקירת מצ"ח הוגש כתב אישום לבית הדין הצבאי נגד החייל שירה, המייחס לו עבירה של המתה בקלות דעת. התהליך המשפטי בעניינו עדיין מתנהל.

סמ''ר יונתן גרנות ז''ל
סמ''ר יונתן גרנות ז''ל

על פי כתב האישום, ב-23 בפברואר 2021, נערכו לחיילים מיחידתו של הנאשם מטווחים לשימוש ברובה חצי אוטומטי מסוג רוגר, המיועד לצליפה. הנאשם לא נטל חלק במטווחים, לא הוסמך לשימוש בכלי נשק זה בעבר ולא הכיר את מנגנוני התפעול והירי שלו.

בסמוך לשעה עשר בערב, כך על פי כתב האישום, נכחו בעמדת המאזין חמישה חיילים ובהם הנאשם. בשלב מסוים, ניגש הנאשם אל שורת כלי הנשק ונטל אחד מהם, זאת "משום שהסתקרן מכוונת שהותקנה על כלי הנשק ורצה להתבונן דרכה".

כאן, הלוחם הרים את הנשק מבלי שבדק אם הוא טעון, החזיק בו כשהוא מקביל לקרקע ומכוון לעבר גבעה בשטח המחנה, בה עובר שביל. "הלוחם התבונן דרך כוונת הנשק, לחץ על ההדק ובעקבות כך אירעה נקירה בכלי הנשק. כתוצאה מכך, נורה כדור אשר פגע בראשו של יונתן, שהיה על גבעה במרחק של 60 מטרים מהנאשם".