"המלך נעשה עירום ביום אחד": המפגש הטעון ממלחמת יוה"כ נחשף

לציון 48 שנים למלחמת יום הכיפורים, משרד הביטחון התיר לפרסום את הפרוטוקול הטעון ממפגש השבויים שכינס אלוף פיקוד הדרום גורודיש לאחר המלחמה. "היה ברור שהמשך לחימה זו התאבדות"

מפגש שבויים בתום מלחמת יום כיפור
מפגש שבויים בתום מלחמת יום כיפור | צילום: דובר צהל (צלם רון אילן), באדיבות ארכיון צהל במשרד הביטחון

לרגל 48 שנים לפרוץ מלחמת יום הכיפורים, ארכיון צה"ל במשרד הביטחון התיר היום (שלישי) לפרסום את אחד מהפרוטוקולים הטעונים בעקבות המלחמה - מפגש השבויים שכינס אלוף פיקוד הדרום, שמואל גונן (גורודיש), עם חיילים וקצינים ששוחררו זמן קצר קודם לכן מהשבי המצרי.

הפרוטוקול נפתח במזכר בכתב יד שמתחיל במשפט "בקש שישאלו כל משאל ליבם". המפגש התקיים בבית ההבראה "מבטחים" בזכרון יעקב, ב-27 בנובמבר 1973, כחודש לאחר תום המלחמה, והוא תומלל במלואו. המפגש החל בסקירה צבאית של גורודיש, ולאחר מכן נפתח לשאלות החיילים והקצינים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

אחותו של מתנגד החיסונים שנפטר מקורונה: "לכו להתחסן"

שוטרים ללא מסכה – נותנים דו"ח על אי עטיית מסכה • תיעוד

רוסיה: פוטין ואסד דנו בכוחות הזרים השוהים בסוריה "ללא אישור"

פרוטוקול מפגש שבויים עם האלוף גורודיש שמואל גונן אחרי מלחמת יום הכיפורים
פרוטוקול מפגש שבויים עם האלוף גורודיש אחרי מלחמת יום הכיפורים

האלוף גורודיש פתח את המפגש בתיאור האירועים שהתרחשו ביום ו', 5 באוקטובר, יממה לפני פרוץ המלחמה: "התרגיל של המצרים נמשך כמקודם, היו דיונים במטכ"ל האם זה תרגיל והתייחסנו לעניין כתרגיל. הייתה סבירות נמוכה ביותר למלחמה... בשבת בשעה 07:00 בבוקר נאמר לי במטכ"ל שתהיה מלחמה והאש תתחיל ב-06:00 בערב".

שבויי מלחמת יום הכיפורים
שבויי מלחמת יום הכיפורים | צילום: דובר צהל (צלם רון אילן), באדיבות ארכיון צהל במשרד הביטחון

לכשהגיע המפגש לשלב השאלות, פנה מ"פ נח"ל ממעוז המזח לאלוף גורודיש ושאל: "אף אחד מ-3 המעוזים לא קיבל התראה, אלא 10 דקות לפני שנפל עלינו הפגז הראשון... השאירו בידי את ההחלטה אם להיכנע או לא, מדוע?". חייל ממוצב המזח הוסיף: "היה ברור שהמשך לחימה זו התאבדות, למה לא קיבלנו פקודה?". לכך השיב גורודיש: "יש מה לחקור - גם אולי לי היו שיקולים מוטעים".

על אמירתו של החייל כי "חטיבת המילואים שלנו יצאה למלחמה ללא תחמושת במקלעים", השיב גורודיש במילה אחת: "שערוריה". חייל נח"ל בשם אהוד אמר: "3 שבועות לפני המלחמה ראינו פעילות לא שגרתית... ראינו חיילי קומנדו, באו, מדדו, צפו, רשמו וכו'... אמרתי לקמ"ן הפיקודי שתהיה מלחמה אבל לא האמינו לנו", ועל כך ענה גורודיש: "אני חושב שזה יותר גרוע. הדיווחים לא נעצרו... צה"ל האמין שזה תרגיל".

שבויי מלחמת יום הכיפורים שבים לארץ
שבויי מלחמת יום הכיפורים שבים לארץ | צילום: אבי שמחוני, במחנה, באדיבות ארכיון צהל במשרד הביטחון

"איך המלך נעשה עירום ביום אחד, המודיעין הטוב ביותר בעולם" אמר חייל מילואים, "מתי יינתנו תשובות על שאלות אלו? היכן היה המודיעין שלנו?". גורודיש ענה לו: "יש כישלון בעניין המודיעין, ובעניין זה הקימו ועדת חקירה. לא ידענו על התעצמות בטנקים של המצרים".

"היו חיילים שלא ידעו לתפעל נשק אישי", אמר קמב"ץ בחטיבת מילואים ששירת במוצב אורקל, "קיבלתי חבר'ה מישיבה כדי להעביר את השבת. על חשבונם הוצאו חיילים הביתה. למעשה יש להעריך אותם כבשר תותחים". על כך ענה גורודיש: "מצטער שזה היה".

מפגש שבויים לאחר מלחמת יום הכיפורים
מפגש שבויים לאחר מלחמת יום הכיפורים | צילום: דובר צהל (צלם רון אילן), באדיבות ארכיון צהל במשרד הביטחון

"יש אווירה עכורה בארץ, אסור להיות לה שותפים", אמר גורודיש לקראת סיום המפגש, "המלחמה לא נגמרה. תכניות הערבים כלפינו לא התשנו... הרבה צריך לתקן, צריך להרגיש כי אנחנו משחקים בנפשנו. אני שמח שיצא לי לדבר אתכם".