חשוד הצית אוהל קטן של לוחמי מג"ב סמוך ליצהר; אין נפגעים

כוחות מג"ב פתחו בסריקות אחר החשוד, שנמלט במהירות מהזירה בגבעת "כיפה סרוגה". הלוחמים נמצאים שם כדי לאכוף את צו שטח צבאי סגור שהוטל, אחרי האירועים האלימים נגד חיילי צה"ל

חשד להצתה: חשוד הצית הערב (חמישי) אוהל קטן של לוחמי משמר הגבול בגבעת "כיפת סרוגה" סמוך ליצהר. אין נפגעים, וכוחות מג"ב סורקים את המרחב אחר החשוד שנמלט במהירות מהמקום. הלוחמים שוהים במקום כדי לאכוף את צו שטח צבאי סגור שהוטל במקום.

מהמשטרה נמסר כי "כוחות הביטחון רואים בכך עליית מדרגה באלימות המופנת כלפי הלוחמים ומתכוונים לעשות הכול בכדי לאתר את החשוד. הלוחמים ימשיכו לפעול במקום לאכיפת הצו".

הבוקר הרסו המנהל האזרחי וכוחות מג"ב גדולים מבנה בלוקים ופינוי שני מבני עץ ארעיים שהוצבו בימים האחרונים באופן לא חוקי בגבעת "שבח הארץ" באזור יצהר. המבנים אינם מבני מגורים והציוד הרב שהיה בתוכו יוחרמו על ידי כוחות הביטחון.

לכתבות נוספות בנושא >>

לאחר העימותים מול כוחות הביטחון: מבנים נהרסו באזור יצהר

"אלוהים ייקח אותך": תיעוד העימותים בין מג"ב למתנחלים ביצהר

תקרית אלימה נוספת ביצהר: מתנחלים זרקו אבנים לעבר לוחמי מג"ב

האוהל שהוצת ביצהר
האוהל שהוצת ביצהר | צילום: חדשות 13
כוחות משמר הגבול
כוחות משמר הגבול | צילום: חדשות 13

בתוך כך, חולקו היום צווי הריסה למבנים בגבעת "קומי אורי", בה התרחש אירוע יידוי אבנים לעבר כוחות הביטחון בסוף השבוע. בהנהגת המאחז תקפו את ההחלטה, והגדירו אותה כ"תג מחיר אלים, הפוגע במאמצי היישוב להשבת השקט". עוד מסרו: "היישוב הביע את עמדתו הנחרצת נגד הפגיעה בחיילים ודווקא משום כך, ההחלטה להרוס מבנים כאקט של ענישה, היא התנהלות דורסנית ופסולה. צעד כזה, רק מלבה את הרוחות, במקום להרגיע אותן".

במערכת הביטחון אמרו כי הריסת המבנים בגבעה הסמוכה ליצהר אינה ענישה קולקטיבית אלא פעילות נקודתית נגד נוער עבריין שבונה מבנים לא חוקיים ומיידה אבנים על כוחות צה"ל ומג"ב. ההערכה היא כי לאחר האירועים האלימים האחרונים, כמחצית מבני הנוער בגזרת יצהר, עזבו את המקום.

"גם בפינוי מבני העץ הבוקר הושלכו אבנים לעבר כוחות מג"ב שביצעו את הפינוי. לוחמי מג"ב השתמשו בגז מדמיע כנגד הפורעים", נמסר. "לא מדובר בפינוי אחרון של בנייה בלתי חוקית. בקרוב יהיו מעצרים של הפורעים מגזרת יצהר, שלאו דווקא נמצאים כעת באזור יצהר".

כוחות משמר הגבול ותושבי יצהר
כוחות משמר הגבול ותושבי יצהר | צילום: אברהם שפירא

בשבוע האחרון אירעו מספר תקריות אלימות בין המתנחלים ביצהר לכוחות הביטחון. ביום שישי בערב חסמו כמה מתנחלים את דרכו של מפקד גדוד הסיור של חטיבת גולני, סא"ל איוב כיוף, שסייר בהתנחלות. התושבים התקהלו סביב הרכב ובשלב מסוים פתח אחד המתנחלים את דלת הרכב – ואיים על היושבים בו.

סא"ל כיוף יצא מהרכב לאור המתקפה, והמתנחלים התרחקו מהמקום. המג"ד התלונן במשטרה בעקבות האירוע, ובמהלך סוף השבוע נעצר החשוד באיומים. דובר צה"ל מסר כי ראש המועצה האזורית שומרון והנהגת ההתיישבות מעורבת בטיפול המקרה.

ביום ראשון יידו כ-30 מתושבי יצהר שבשומרון אבנים לעבר כוח מגדוד הסיור של חטיבת גולני, שהיה במהלך פעילות מבצעית. אחד הלוחמים ירה באוויר כדי לפזר את המתנחלים, שהשליכו את האבנים מטווח קרוב.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20191024-1028' autoplay='0' credit='' desc='כוחות מג"ב פועלים ביצהר' kid='1_qfkgabfo' duration='32'']

בתחילת השבוע כעשרה מתנחלים המתגוררים סמוך ליצהר השליכו אבנים לעבר לוחמי משמר הגבול, שהובאו לגזרה כדי לתגבר את הכוחות בשל רצף האירועים האלימים. הלוחמים השליכו שני רימוני הלם על המתפרעים, ואלה נמלטו. לא נערכו מעצרים. זאת, לאחר שמוקדם יותר באותו יום אירעה תקרית דומה נוספת, שבמהלכה השליכו מתנחלים אבנים על הכוחות באותו אזור. הלוחמים הגיבו בירי גז מדמיע.

בתוך כך, במהלך החג הוחלט במערכת הביטחון להכריז על גבעת "קומי אורי", שממנה נזרקו אבנים לעבר כוחות הביטחון, שטח צבאי סגור. משמעות הדבר היא שלמעט תושבי המקום, אין אפשרות להגיע למקום. בפעם האחרונה שהוטל שטח צבאי סגור הייתה ביוני 2018, לאחר פציעתה של לוחמת מג"ב באותו אזור.

הפגנה בכניסה ליצהר
הפגנה בכניסה ליצהר | צילום: חדשות 13

לאחר האירועים האלימים נגד חיילי צה"ל בסוף השבוע ובחג, הפגינו תושבים מיצהר נגד המעשים, אך עם זאת סירבו לגנות את נוער הגבעות שעומד מאחוריהם. "מדובר בנוער שמוסר את נפשו למעננו ולמען יישוב הארץ", אמר ישראל אריאל, ממקימי ההתנחלות יצהר, "נוער אידיאליסט. נערים עושים לפעמים שטויות ודברים שהם לא בסדר. המחשבה שבגלל זה נפקיר אותם ונפנה להם גב - זו התנהגות לא יהודית ואני סולד מזה".

מנגד, במזכירות היישוב הודיעו לנערי הגבעות כי הם דורשים מהם לעזוב בעקבות האירועים, הראשון שבמהלכו איימו על מג"ד גדוד הסיור של גולני, והשני אמש שבו השליכו אבנים לעבר הכוח ופצעו חייל. "היישוב רואה את התנהלות הנערים ותקיפת חיילי צה"ל כשערוריה ובושה", נכתב בהודעה, "מזכירות היישוב הגדירה כללי התנהגות ברורים, כתנאי סף לנוכחות בני נוער במרחב יצהר והגבעות. קווים אדומים אלה הוצפו על ידינו שוב ושוב המפגשים ושיחות, אך לצערנו הרב, האירוע החמור ממחיש כי הם לא קיבלו ביטוי במציאות".