דקה אחר דקה: כך סוכל פיגוע הרחפנים האיראני על אדמת סוריה

בחודש אוגוסט האחרון יצא חיל האוויר למבצע "ניצול מצב", שבאופן נדיר ישראל הודתה בביצועו. ב"שישי", לראשונה, הטייסים ואנשי המודיעין שמאחורי המבצע סיפרו על רגעי הדרמה ואף נחשפה רשת הקשר

זמן צפייה: 17:08

מבצע "ניצול מצב", זה השם שנתן הבור של חיל האוויר, להתנגשות הגלויה, לפחות, האחרונה, בין צהל לבין כוח קודס האיראני בסוריה. אבל מבצע "ניצול מצב" החל מבחינת ישראל, כמו תמיד, בדיווחים קטועים של הסורים על פיצוצים מסתוריים ליד דמשק הבירה, ביום שבת ה-24 באוגוסט, כמה דקות אחרי 11 בלילה.

אלא שאחרי שהתברר שהטילים נגד המטוסים שירו שוב הסורים על מטוסי חיל האוויר פספסו, וכל הטייסים חזרו בשלום לבסיסם, ישראל עשתה משהו מאד חריג: היא קרעה את מסכת העמימות מעל התקיפה, והודתה שהיא עומדת מאחורי התקיפה.

החשיפה היתה חריגה כי המבצע היה חריג. המטרה הייתה סיכול פיגוע רחפנים של כוח קודס האיראני, שתכנן להחדיר רחפנים עם חומרי נפץ לתוך מוצבי צהל ברמת הגולן, נקמה על התקיפות שהם מייחסים לישראל בסוריה ובעירק.

חאסם יוסוף זאביב ויאסר אחמד צאהר, חלק מהמיליציות השיעיות שהופעלו ע''י כוח קודס כדי לבצע את פיגוע רחפני הנפץ
חאסם יוסוף זאביב ויאסר אחמד צאהר, מפעילי הרחפנים של כוח קודס

טייסי חיל האוויר שתקפו את כוח קודס בסוריה במבצע 'ניצול מצב' סיפרו בפעם הראשונה את מה שמותר לחשוף מהמבצע. "מה ששונה בתקיפה הזאת מפעילות אחרת שחיל האוויר עושה בזירה, שהפעילות הזאת הייתה סיכול", אומר אחד הטייסים, "סיכול פיגוע שעומד להתממש".

"האיראנים רצו לממש פיגוע רחפנים", אומר סא"ל י' מאגף המודיעין של צה"ל, "הכתובת הייתה ככל הנראה ייעדים צבאיים ברמת הגולן". "בתוך 13 דקות מאז ההמראה, החימושים כבר היו במטרה", מספר טייס אחר.

לראשונה נחשפים גם הקלטות הקשר מהמבצע, בהם נשמעים הטייסים מתכוננים לתקיפה. "אנחנו דקה להטלה", נשמע אחד הטייסים; "2, ביצעתי ארבעה חימושים", אומר טייס אחר זמן קצר לאחר התקיפה.