בג"ץ דחה את עתירת החיילות לשרת בסיירות עד לפרסום מסקנות צה"ל

בהמשך לדיון ב"בג"ץ הסיירות", החליטו השופטים להמתין עד להכרעת הוועדה הצבאית שדנה בנושא שילוב נשים ביחידות המובחרות. צה"ל ושר הביטחון יידרשו לעדכן את בית המשפט בעניין עד 11 באפריל

 חיילות בתצפית
חיילות בתצפית | צילום: ללא קרדיט

בג"ץ דחה הבוקר (שלישי) את עתירת החיילות שביקשו לשרת בסיירות, עד אשר צה"ל יפרסם את מסקנותיו במסגרת ועדה שהקים הרמטכ"ל אביב כוכבי בראשות מפקד זרוע היבשה, אלוף יואל סטריק, בדבר היכולת למיין ולקבל ליחידות המובחרות אנשים על פי הכישורים והיכולות ולא על פי המין והמגדר שלהם. השופטים קבעו כי עד 11 באפריל יצטרכו שר הביטחון וצה"ל לעדכן בדבר התקדמות עבודת הצוות המקצועי.

כזכור, אתמול התנהל דיון המכונה "בג"ץ הסיירות", במסגרתו ארבע מתגייסות עתרו לבג"ץ בדרישה שצה"ל יפתח את כל היחידות לנשים, לרבות הסיירות המובחרות. רבים הופתעו כאשר מפקד סיירת מטכ"ל היוצא, אלוף משנה ח', הצטרף לעתירה של הצעירות בקביעה שאישה יכולה בהחלט לשרת בסיירת מטכ"ל.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

הבכיר הפלסטיני סאיב עריקאת מת בגיל 65 אחרי שחלה בקורונה

רצח תאיר ראדה: העליון דן בבקשת רומן זדורוב למשפט חוזר

צעירה נשענה על סורגי חלון ביתה, נפלה מהקומה השלישית – ומתה

נעמי לוי, עותרת לבגץ כדי להיות האישה הראשונה ביחידת אגוז
נעמי לוי, עותרת לבגץ כדי להיות האישה הראשונה ביחידת אגוז | צילום: צילום מסך

במהלך הדיון, עורכות הדין גלי זינגר וגלי עציוני, שהגישו עמדה בהליך בשם שדולת הנשים, אמרו: "בשנת 2020 הגיעה העת שנשים יוכלו לשרת בסיירות ובכל תפקיד שירצו. מצער מאוד שחלפו 25 שנים מהחלטת בית המשפט העליון בבג"ץ אליס מילר, וצה"ל טרם הפנים את מחויבותו לשוויון מלא בין נשים וגברים בכל תפקיד בצבא".

בתוך כך, נשיאת העליון אסתר חיות הבהירה שנקודת המוצא חייבת להיות שנשים יכולות וצריכות לשרת בכל תפקיד, ואם הצבא רוצה לשלול מהן את האפשרות לשרת בתפקיד מסוים, אז הנטל על הצבא להראות שהן לא יכולות לעשות זאת, ולא להיפך כפי שקורה היום. "אנו מקוות שבית המשפט העליון יורה לצה"ל להפסיק לגרור רגליים, לפעול לפי הדין ולאפשר לכל אשה לשרת לפי כישוריה ולא לפי מינה", הוסיפו זינגר ועציוני.

בנוסף, יו״ר נעמת, חגית פאר, הוסיפה כי "המאבק של 4 הצעירות, מיקה קליגר, מור לידאני, גלי נשרי ועמר סריה, שאינן מקבלות את סגירת הדלתות השרירותית בפניהן, הוא מאבק חשוב ומעורר השראה. כל מאבק כזה פורץ את הדרך עבור נשים אחרות ומקרב את החברה שלנו צעד נוסף בדרך לשוויון מגדרי".

חלק מהבנות העותרות לבגץ כדי לשרת ביחידות עילית
חלק מהבנות העותרות לבגץ כדי לשרת ביחידות עילית | צילום: צילום מסך

השופט מני מזוז, טען כי "בסופו של דבר, תהליך הנטל של הצבא הוא להראות שיש נסיבות ואופי התפקיד לא מאפשרות שיוויון - על זה אין מחלוקת וכדי להגיע לזה צריך ועדה שתחליט". מהדיון עולה כי השופטים מעדיפים להסתמך על הוועדה שתבחן באופן מערכתי וכוללני את תפקידי הלחימה לנשים ביחידות המובחרות, ולא באופן ספציפי על העותרות.

בתגובה לעו"ד עמיחי ויינברגר שייצג את העותרות, טען השופט מזוז: "בפועל, מאז פסק דין אליס מילר, נפתחו כ-100 מקצועות התנדבותיים לנשים. אפשר בהחלט לסבור שזה לא מספיק. גם הצבא לא חולק על זה. עכשיו הרמטכ"ל הקים ועדה נוספת ובדרך פרטנית תיהיה ועדה או תת ועדה שתיבחן את הדברים. אנחנו עוסקים בביטחון מדינת ישראל ובבריאות המשרתים והמשרתות. זה תהליך ורק לפני שבוע נוספו עוד תחומים נוספים לנשים".