קצין צולם מצמיד את ברכו לצוואר של פלסטיני; צה"ל: תיעוד מגמתי

ברשתות החברתיות הפלסטיניות פורסם תיעוד שבו נראה חייל מצמיד ברך לצוואר של בן 60 במהלך הפרת סדר באזור טול כרם. בצה"ל הסבירו: "הפלסטיני מוכר כמסית מרכזי - ניסה ליצור פרובוקציה"

זמן צפייה: 01:31

ברשתות החברתיות הפלסטיניות פורסם היום (שלישי) סרטון המתעד הפרת סדר באזור טול כרם, שבו נראה קצין צה"ל מצמיד את ברכו לצווארו של פלסטיני כבן 60 וחיילים מכוונים נשקים באוויר.

הסרטון עורר סערה, אך מצה"ל נמסר בתגובה לאירוע כי מדובר במפגין הידוע כ"מסית מרכזי ופרובוקטור", והצהירו כי "הסרטון שמופיע ברשתות החברתיות הוא חלקי בלבד, מגמתי, ואינו משקף את הפרת הסדר והאלימות כלפי הכוח הצבאי, שקדמה למעצר".

עוד בחדשות 13:

צה"ל על תקיפת החיילים בחברון: "לא ההתנהגות המצופה מלוחמים"

100 יעדים ב-19 לילות: סיכום התקיפות האחרונות של צה"ל ברצועה

שב"כ מאשר: רצח הרב שי אוחיון בפתח תקווה – פיגוע ממניע לאומני

קצין תועד מצמיד ברכו לצוואר של פלסטיני
קצין תועד מצמיד ברכו לצוואר של פלסטיני | צילום: חדשות 13

"מוקדם יותר היום, התקיימה הפרת סדר אלימה סמוך לטול כרם בהשתתפות של כ-200 מפרי סדר", נמסר מצה"ל. "מתחקור ראשוני עלה שהפרת הסדר כללה זריקות אבנים ותקיפת חיילי צה"ל.
מדובר במרחב בו מתנהלות הפרות סדר כבר מספר ימים ברצף. כוח צה"ל השתמש באמצעים לפיזור הפגנות, ובשלב מסוים פלסטיני, שמוכר כמשתתף בהפרות סדר רבות, דחף את מפקד הכוח מספר פעמים וניסה ליצור פרובוקציה".

עוד הוסיפו: "מפקד הכוח גילה איפוק, אך לאחר מספר תקיפות כלפיו, נאלצו לעצור את החשוד מאחר שהמשיך לתקוף. החשוד אף התנגד למעצרו, ועל כן הכוח נאלץ לאזוק אותו. לאחר מעצרו הוענק לחשוד טיפול רפואי במקום. כלל האירוע ימשיך להיבדק על ידי המפקדים בימים הקרובים".

חיילי צה''ל מותקפים בחברון
חיילי צה''ל מותקפים בחברון | צילום: חדשות 13

ביום שישי האחרון פורסם תיעוד מחברון, שבו נראים חיילים מותקפים על ידי נערים פלסטינים ומגיבים באיפוק. אחד החיילים אף נפצע באורח קל בפניו כתוצאה מזריקת האבנים.

יומיים לאחר האירוע, דובר צה"ל הגיב לתיעוד. "ההתנהלות הנראית בסרטון אינה ההתנהגות המצופה מלוחמים בצה״ל. לוחמי צה״ל נדרשים למנוע אירועים מסוג זה ולהפעיל כוח על פי שיקול דעת ועל פי הוראות הפתיחה באש", נמסר מצה"ל. "בהמשך יוצג התחקיר למפקד פיקוד המרכז אלוף תמיר ידעי, ופעולות יינקטו בהתאם".

התקרית עוררה הד רב בשטחים, ורבים מהפלסטינים חגגו את "תמונת הניצחון" שעלתה מהתיעוד. עם זאת, נשמעו גם קולות ששיבחו את החיילים על האיפוק שהפגינו. כאמור, מבחינת צה"ל התגובה לא נתפסה כמוצדקת, לאור ההנחייה במצבים שבהם נשקפת סכנה לחיים - לירות על מנת לפגוע או להרוג.