לקראת כניסת ביידן לתפקיד: ישראל נערכת להשגת הסכם גרעין משופר

בצה"ל ובמוסד מתכוננים לחידוש אפשרי של המו"מ בין ארה"ב לאיראן, ומתכננים כיצד לפעול יחד עם האמריקנים למען שיפור התנאים. הערכה: טהראן תימנע מתגובה צבאית נגד ישראל כל עוד טראמפ מכהן

זמן צפייה: 00:28

לקראת כניסתו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן לבית הלבן, בצה"ל ובמוסד נערכים לחידוש אפשרי של המו"מ בין ארהב לאיראן. בשני הארגונים הוכנו תוכניות כיצד לפעול יחד עם האמריקנים - כדי להשיג הסכם גרעין משופר. יש לציין כי ייקח עוד זמן עד שביידן יוכל להגיע לזה.

כפי שפורסם בשבוע שעבר בחדשות 13, בחודשיים שנותרו לכהונת דונלד טראמפ מתכוון הממשל האמריקני הנוכחי, יחד עם ישראל, להגביר לחץ על איראן בפעולות חשאיות ובסנקציות כלכליות נוספות. ההערכה היא שאיראן תימנע מתגובה צבאית נגד ישראל כל עוד טראמפ בתפקיד.

עוד בחדשות 13:

סבא"א: איראן החלה להזרים גז לצנטריפוגות החדשות בנתנז

דיווח: טראמפ שקל לתקוף מתקני גרעין באיראן לפני תום כהונתו

דיווח: 10 הרוגים בתקיפת ישראל בסוריה – בהם איראנים

טראמפ, נתניהו ורוחאני
טראמפ, נתניהו ורוחאני | צילום: רויטרס

לפני יומיים, הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) פרסמה כי איראן ממשיכה להפר את הסכם הגרעין. על פי דיווח של פקחי האו"ם, הממשל בטהראן החל להזרים גז אורניום לצנטריפוגות מהדור החדש שהותקנו לאחרונה במתקן התת קרקעי בנתנז.

זאת לאחר שבשבוע שעבר פרסמה הסוכנות דוח שקבע כי איראן אגרה 2,442.9 ק"ג של אורניום מועשר בדרגה נמוכה, בניגוד להגבלה, שעומדת על 202.8 ק"ג בלבד. כמו כן, הממשל בטהאן העביר שרשרת צנטריפוגות מתקדמות ממפעל בנתנז, שנמצא מעל האדמה למתקן התת קרקעי.

כור גרעיני באיראן
כור גרעיני באיראן | צילום: רויטרס

במקביל, השבוע דווח ב"ניו יורק טיימס" כי טראמפ, בחן את האפשרות לתקוף את מתקני הגרעין באיראן, במסגרת התייעצות שקיים עם יועציו הבכירים בשבוע שעבר בבית הלבן.

טראמפ שקל את האפשרות הזו לאחר שפקחים בינלאומיים דיווחו על עלייה משמעותית במלאי החומר הגרעיני במדינה, כך לפי גורמים אמרקיניים רשמיים. יועציו הבכירים, בהם סגנו מייק פנס ומזכיר המדינה, מייק פומפאו, הניאו את טראמפ מהמהלך בטענה שתקיפה מסוג זה תוביל להסלמה אזורית רחבת היקף לפני סיום כהונתו.

לפי הדיווח, אם התקיפה הייתה יוצאת לפועל, אז ככל הנראה היא הייתה מכוונת כלפי נתנז, היכן שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית דיווחה כי כמות האורניום במתקן הגרעיני גדולה פי-12 מהמותר בהסכם הגרעין ממנו פרש טראמפ ב-2018. עוד דיווחה הסוכנות כי איראן מנעה ממנה את הגישה למתקן נוסף בו נמצאו ראיות לפעילות גרעינית בעבר.