בצה"ל מודים: קושי מודיעיני מנע את חשיפת מערך הרקטות של חמאס

מסיכום "שומר החומות" של צה"ל עולה כי בפיקוד הדרום רצו להמשיך בלחימה כדי לאתר את מיקום מרבית בורות השיגור ברצועה, דבר שנכשל גם במבצע הקודם. "התוצאה מול ירי הרקטות לא מספיק טובה"

זמן צפייה: 05:40

לאחר 11 יום, צה"ל סיכם היום (שישי) את ימי הלחימה במבצע "שומר החומות" והודה כי "התוצאה לא מספיק טובה מול ירי הרקטות של חמאס - שהגיע לשיא חדש".

למרות שסוכלו ניסיונות החמאס ליצור פיגועי טרור דרך כל הגזרות, צה"ל נתקל בקושי מודיעיני לחשוף את מערך הרקטות של הארגון. במהלך ימי ההסלמה, בוצעו מרצועת עזה כ-4360 ניסיונות שיגורי רקטות ופצמ"רים לעבר ישראל, מתוכם 3,400 חצו לשטחה, 680 נפלו בשטח רצועת עזה ו-280 רקטות נפלו בים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

דגלי פלסטין וקריאות הסתה: חגיגות ה"ניצחון" בהר הבית • תיעוד

לאחר הפסקת האש: הוסרו הנחיות ההתגוננות לעורף

שב"כ עצר יהודים בחשד לדקירת הצעיר הערבי בירושלים בשבוע שעבר

שרידי רקטות מעזה
שוטרים בתחנת המשטרה באשדוד לצד שרידי הרקטות שנורו על ידי ארגוני הטרור בעזה לעבר ישראל | צילום: רויטרס

במהלך ימי העימות, בוצעה לעבר ישראל כמות שיגורי הרקטות הגדולה ביותר משטח רצועת עזה, ביחס לפרק הזמן המועט של ימי הלחימה. לפי ההערכות בישראל, ברצועה נותרו בתום המבצע עוד כ-10 אלף רקטות לכלל ארגוני הטרור, בהן מאות ארוכות טווח.

לצד זאת, מערך הייצור של חמאס ספג מכה אנושה לאחר חיסול הבכירים בתחום, יחד עם השמדת מפעלי הייצור. תכלית המבצע, אומרים בצבא, הייתה למען הרתעה ולא הכרעתו של חמאס, לפיכך לא הופעל כוח קרקעי.

שרידי רקטות מעזה
שוטרים בתחנת המשטרה באשדוד לצד שרידי הרקטות שנורו על ידי ארגוני הטרור בעזה לעבר ישראל | צילום: רויטרס

בסך הכול, צה"ל תקף כ-1,500 מטרות ופגע ב-800 רקטות ומשגרים שהצליח לאתר. עם זאת, קיימת ההבנה כי לא הושגה ידיעה היכן מוסתרים רוב בורות השיגור של חמאס, סוגיה אסטרטגית שלא קיבלה מענה גם בצוק איתן. לנוכח המחסור הרב במודיעין בנושא, בפיקוד הדרום רצו להמשיך בסבב הלחימה בכדי לגלות את המיקומים הרלוונטיים. בפעילות צה"ל נגד מנהרות הטרור, הושמדו לפחות שתי מנהרות בחאן יונס שהתקרבו לגדר הגבול, ובתוכן 20 פעילי טרור.

ברצועת עזה פורסמו היום סרטוני חילוץ של עשרות גופות של פעילי חמאס שנקברו תחת אותן מנהרות, ולפי הערכות בצה"ל, שאר היקפי הנזק שנגרם לארגון הטרור טרם ידועים ויתבררו בקרוב. בתוך כך, היום רמז ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ביממה האחרונה של המבצע הושמדה מנהרת טרור משמעותית נוספת.

בצבא הסבירו היום כי בבסיס ההחלטה להפעיל את מרבית כלי המלחמה בימים הראשונים, עמד הרצון להוציא את חמאס מכלל איזון ולפגוע בניהול המבצעי ובהליך האספקה שהתבצע מתחת לאדמה. למרות שזמן לא רב חלף מאז החלה הפסקת האש, נראה שחמאס כבר שינה את גישתו ועוסק בריסון פעילי טרור מלירות לכיוון ישראל. עם זאת, הכוננות הגבוהה נשארת בעיניה לפחות עד תחילת שבוע הבא.