צה"ל הרס את ביתו של המחבל שרצח את אורי אנסבכר

דובר צה"ל אישר כי כוחות הביטחון פשטו והרסו הלילה את דירתו של ערפאת רפאעיה ודירתה של משפחתו בעיר חברון. המפגע רצח את הצעירה בפברואר האחרון סמוך לעין יעל שליד ירושלים

זמן צפייה: 00:41

דובר צה"ל אישר הבוקר (שישי) כי בשעות האחרונות הרסו לוחמי צה"ל, בשיתוף מג"ב והמנהל האזרחי שתי דירות של משפחת רוצח אורי אנסבכר, ערפאת עטיה סלימאן רפאעיה, בעיר חברון. הדירות שימשו את משפחתו של המחבל והיו בחזקתו.

הכוחות החלו להתפרס בעיר במהלך הלילה, כך על פי דיווח פלסטיני. זאת, כשבוע לאחר שבג"ץ דחה את עתירת המשפחה נגד הריסת שתי הדירות בהן התגוררה.

הריסת ביתו של ערפאת רפאעיה, רוצח אורי אסנבכר
הריסת ביתו של ערפאת רפאעיה, רוצח אורי אסנבכר | צילום: דובר צה''ל

השבוע פורסמו בחדשות 13 תמלולי חקירתו של רפאעיה, השופכים אור נוסף על מניעיו ותכנוניו טרם ביצוע הרצח. לאחר שהכחיש בהתחלה כי אנס ורצח את אנסבכר בגלל היותה יהודיה, תיאר המחבל לחוקרים גרסה אחרת של המניע לרצח: "גרמתי להוריי גאווה גדולה על מה שעשיתי. לא סתם אנסתי ורצחתי מישהי, אלא רצחתי יהודיה. עשיתי כל מה שערבי חולם עליו".

"הרצח זה הדבר הטוב ביותר והחשוב ביותר שעשיתי בחיי", הוסיף. "אם היא הייתה נשארת בחיים זה היה אומר שנכשלתי במה שתכננתי ולא הצלחתי במשימה. זו הייתה ההרגשה הכי טובה שהרגשתי בחיי".

הריסת ביתו של ערפאת רפאעיה, רוצח אורי אסנבכר
הריסת ביתו של ערפאת רפאעיה, רוצח אורי אסנבכר | צילום: דובר צה''ל

עוד סיפר המחבל על תכנונו: "תכננתי להיכנס לירושלים ולרצוח יהודים. רציתי להרוג מספר יהודים ולא אחד אבל כשהייתי במקום ראיתי שאללה שלח לי את היהודיה והבנתי כי צריך להרוג אותה. זה היה הגורל שאללה זימן לי".

זירת הרצח בעין יעל
זירת הרצח בעין יעל | צילום: החדשות 13

במהלך החקירה התברר כי רפאעיה קנה כיפה בירושלים חודש לפני הרצח: "תכננתי לבצע בעזרתה פיגוע בירושלים. תכננתי להיכנס למקום כלשהו, לחבוש את הכיפה כדי שיחשבו שאני יהודי ולדקור כמה שיותר יהודים על מנת להרוג אותם. אם לא הייתי פוגש בנערה בדרך הייתי נכנס לירושלים כדי לממש את הפיגוע ולרצוח יהודים".

" לאחר שרצחתי אותה נשארתי ליד הגופה כמה זמן", סיפר המחבל. "חיכיתי שיבואו עוד אנשים, יהודים נוספים, לחפש את הנרצחת, כדי להפתיע אותם ולהרוג אותם. אם הייתי מת במהלך הניסיון להרוג יהודים נוספים מבחינתי זה דבר מבורך משום שהייתי מת כשאהיד".

ערפאת ארפאעיה, החשוד ברצח אורי אנסבכר, בבית המשפט
ערפאת ארפאעיה, החשוד ברצח אורי אנסבכר, בבית המשפט | צילום: החדשות 13

בשבוע שעבר, כאמור, בג"ץ דחה את עתירת משפחתו של המחבל נגד הריסת שתי דירות בחברון שבהן התגורר. משפחתו טענה בעתירה כי המניע לפיגוע לא היה לאומני וכי הוא בעל רקע פסיכיאטרי, ולכן אין הצדקה להרוס את ביתו. בתגובה, השופט יצחק עמית טען כי "דין הטענה להידחות", ולאחר פירוט המניעים שסיפר המחבל בחקירתו, כתב עמית כי "די בדברים מצמררים אלה כדי לבסס את הקביעה כי המחבל ביצע את העבירות ממניע לאומני".

לפני כחודש כתב אישום הוגש נגד רפאעיה בגין אונס ורצח אורי אנסבכר בעין יעל בירושלים. מכתב האישום עולה כי בשעות הבוקר המאוחרות של יום חמישי, 7.2.19 יצאה אנסבכר בת ה-19 אל היער בסמוך לעין יעל כשברשותה צרור דפים לכתיבה. למקום הגיע רפאעיה כשברשותו סכין. ארפאעיה הבחין באנסבכר והחליט להורגה בשל היותה יהודייה. הוא תקף את אנסבכר באלימות קשה ובאכזריות. אנסבכר נאבקה במחבל, אך הוא התגבר על התנגדותה, ופגע בה פגיעה גופנית קשה, וכן דקר אותה מספר רב של פעמים בכל חלקי גופה באמצעות הסכין - אשר הביאו למותה.

מתמלולי חקירתו של רפאעיה מ-2017, כאשר נעצר בכניסה להר הבית כשבכיסו סכין, עולה כי הוא איים אז כי יעשה זאת בשנית וכי בכוונתו לחזור לישראל במטרה "להפוך לשאהיד" או להיכנס לכלא.

במהלך חקירתו אז, נשאל אם הוא אוהד חמאס, שאלה עליה השיב בחיוב, ואף פירט: "בדברים שהם עושים, למשל מגינים על העם הפלסטיני בנשק". לפי התמלולים, רפאעיה שינה גרסאות במהלך חקירתו. כך למשל אמר בהתחלה כי לא חשב לדקור או לפגוע בשוטר, לאחר מכן טען שרצה להיעצר אבל לא התכוון לעשות שוב, ולבסוף אמר שהוא מוכן לבצע גם פיגוע כדי להיעצר. "אני רוצה להיות שאהיד", הצהיר אז. לשאלת החוקר כיצד הוא מתכוון להפוך לשאהיד, ענה החשוד: "אני אעשה את זה שוב, אקנה עוד פעם סכין ואני אבוא שוב לכאן כדי להיכנס לכלא או להיות שאהיד", והוסיף, "הייתי עושה כל דבר כדי להיכנס לכלא. ואם תשחררו אותי אני אחזור לכאן עם סכין ואהיה שאהיד".