נתניהו על המהומות בהר הבית: "פועלים כדי להבטיח חוק וסדר"

רה"מ ושר הביטחון התייחסו למתיחות בירושלים: "לא ניתן לטרור להרים את ראשו" • עימותים בין המשטרה למתפללים שהיו בדרך להר הבית - כביש 1 נחסם • עשר שריפות פרצו בעוטף כתוצאה מבלוני תבערה

זמן צפייה: 03:12

בתום הערכת מצב שקיים היום (שבת) ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בהתייחס להתפתחויות האחרונות, אמר: "ישראל פועלת באחריות כדי להבטיח חוק וסדר בירושלים תוך שמירה על חופש הפולחן במקומות הקדושים". שר הביטחון, בני גנץ, הנחה על היערכות מבצעית רלוונטית, אישר את תוכנית צה"ל להעלאת הכוננות, וכן הורה על העברת מסרים נדרשים בציר המדיני והביטחוני.

לדברי שר הביטחון, "אסור לתת לקיצונים באף צד לגרום להסלמת המצב. ישראל תמשיך ותפעל לשמירה על חופש הפולחן בהר הבית ותתנהל באחריות הנדרשת, ולצד זאת לא תאפשר לטרור להרים את ראשו או לפגוע בסדר הציבורי".

במקביל, המשטרה עצרה אוטובוסים בדרכם לירושלים להשתתפות בתפילות בהר הבית. האוטובוסים הגיעו מהגליל, מהנגב ומאזור המשולש. כביש 1 נחסם לתנועה לשני הכיוונים ונוסעי האוטובוסים החלו ללכת ברגל לכיוון הבירה. בהמשך התפתחו עימותים בין המשטרה למתפללים, כאשר כוחות הביטחון השתמשו ברימוני הלם. 

גנץ לביטחון וליברמן לאוצר; עדיין מחלוקת על תיקי הביניים

"נעלם מעל פני האדמה": בחזרה למצוד אחר הטרוריסט המסוכן בעולם

המפכ"ל שבתאי: "לא מרגיש אשם, עשיתי כל מה שיכולתי"

[brightcove_iframe video_id='news-news-flash-part-21581926 ' autoplay='0' credit='' desc='עימותים בכביש 1 ' poster='' kid='1_9fp17psi' duration='13']

המפכ"ל קובי שבתאי, קיים גם הוא הערכת מצב שבסיומה הנחה לתגבר את הכוחות בירושלים לקראת האירועים הצפויים בימים הקרובים. לדבריו של שבתאי, "זכות המחאה תישמר, אך הפרות סדר ייענו בתקיפות ובאפס סובלנות, אני קורא לכולם לנהוג באחריות ובאיפוק". בד בבד, הרמטכ"ל, אביב כוכבי, הורה כאמור לתגבר את כוחות הביטחון באזור ירושלים וברצועת עזה, בעקבות המתיחות שמסלימה בשתי הגזרות.

בעקבות המתיחות בירושלים, מצרים העבירה מסרים בין ישראל לחמאס על מנת להביא לרגיעה ומניעת התלקחות. ישראל שלחה מסר לארגון הטרור שבו נטען כי היא איננה מעוניינת בהסלמה וחותרת להרגעת המצב. לפי הדיווחים, חמאס השיב כי מה שקורה בשטח לא מצביע על מהימנות טענותיה של ישראל וכי השקט בלתי אפשרי בתקופה הקרובה.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2105081513' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד מהלילה האלים בירושלים' poster='' kid='1_kig2uafx' duration='17']

לפי מקורות פלסטינים, ההערכה היא שחמאס יאפשר ירי רקטות מהרצועה לעבר ישראל כדי להתסיס את השטח. לפי הדיווחים, מארגני ההפגנות על גדר הגבול ויחידת הפרחת בלוני התבערה קראו לפלסטינים בעזה לחזור להפעיל "כלים קשים" מול ישראל. עד כה, תשע שריפות פרצו במועצה אזורית אשכול ובמועצה אזורית שער הנגב כתוצאה מבלוני תבערה.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2105081512' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד מהלילה האלים בירושלים' poster='' kid='1_82488eyf' duration='6']

ארצות הברית הגיבה להתרחשויות ואמרה כי היא קוראת לשני הצדדים להפחית את המתיחות: "ארצות הברית קוראת לשני הצדדים לפעול במנהיגות ולעבוד בשיתוף פעולה לסיום האלימות, ולהמריץ מחדש מנגנוני תיאום ארוכי שנים ומערכות יחסים ששירתו את האינטרסים המשותפים במשך עשרות שנים. אין תירוץ לאלימות, שפיכות דמים כזו מטרידה במיוחד".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2105081516' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד מהלילה האלים בירושלים' poster='' kid='1_ne9nrcto' duration='47']

איחוד האמירויות הגיבה גם היא להתפתחויות האחרונות בירושלים והביעה דאגתה מאירועי האלימות: "האמירויות מגנה את הפריצה למסגד אל-אקצה וגירוש המשפחות הפלסטיניות משכונת שייח' ג'ראח". עוד נמסר בהודעה מטעם המדינה כי "ישראל היא האחראית על האזרחים הפלסטינים ועל זכויותיהם הדתיות" וקראה "לנקוט במירב האיפוק כדי למנוע גרירה של האזור לרמות חדשות של חוסר יציבות ואיום על השלום".

כזכור, עימותים אלימים והתפרעויות נרשמו אמש במתחם הר הבית, כאשר המשטרה השתמשה באמצעים לפיזור הפגנות נגד המון ערבי שהחל בהפרות סדר הכוללות יידוי אבנים, בקבוקים וחפצים אחרים לעבר כוחות הביטחון, שהשיבו מצדם בירי רימוני הלם. זאת, על רקע יומו האחרון של חג הרמדאן והמתיחות הביטחונית הכללית באזור. לפי הדיווחים, 205 פלסטינים נפצעו בנוסף ל-17 שוטרים שנפצעו גם הם.

האלימות בירושלים הגיעה לנקודת רתיחה לאחר התקריות שאירעו בימים האחרונים. ביום חמישי התעמתו באלימות קשה פעילי ימין והמון צעירים ערבי סמוך לקבר שמעון הצדיק שבשכונת שייח' גרא'ח, 15 בני אדם נעצרו. למחרת, אירע ניסיון פיגוע בצפון השומרון שבמהלכו שלושה מחבלים ירדו מאוטובוס וירו לעבר מוצב מג"ב. חיילי היחידה הרגו שניים מהמחבלים ופצעו מחבל נוסף. לפי ההערכות, בכך נמנע פיגוע נרחב יותר במרכז הארץ שהתכוונו לבצע החוליה.

לאחר ניסיון הפיגוע, התאספו המוני פלסטינים בהר הבית, הניפו דגלי פלסטין וחמאס וקראו קריאות הסתה נגד ישראל: "כולנו חמאס, מחכים לפקודתך המפקד מוחמד דף, לירות הלילה טילים על תל אביב".