בוקר מתוח בהר הבית: המשטרה ערוכה בכוחות מתוגברים

במערכת הביטחון חוששים שהתלקחות במתחם בעת תפילות יום שישי עלולה להקרין לשטחים, ולהצית מהומות בכל רחבי יו"ש. במקביל, גם צה"ל נערך לעימותים ופרס כוחות בחברון ובכיכר איו"ש שליד רמאללה

זמן צפייה: 00:18

תוכנית המאה: המשטרה ערוכה הבוקר (שישי) בכוחות מתוגברים במתחם הר הבית, מחשש שיפרצו במקום מהומות בעקבות תוכנית השלום של הנשיא טראמפ. לאחר סיום תפילות הבוקר, החלו עשרות מתפללים בתהלוכה, תוך שהם קוראים קריאות לאומניות לדברי המשטרה, וכחות הביטחון נכנסו למתחם ופיזרו אותם.

במערכת הביטחון חוששים שיתפתחו מהומות לאחר תפילות הצהריים, והכוננות נמשכת. החשש במערכת הביטחון הוא שהתלקחות במתחם עלולה להקרין לשטחים. במקביל, כוחות רבים ייפרסו בחברון ובכיכר איו"ש הסמוכה לרמאללה. בצה"ל מאמינים שההפגנות אינן יוצאות לפועל כיוון שתוכנית השלום גם היא אינה יוצאת לפועל, אך עדיין נערכים כאמור למהומות אפשריות.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

4.5 שנות מאסר לכדורגלן יצחק אספה שדרס למוות את ארי נשר

בשל הנגיף: אלעל מפסיקה את הטיסות לסין למשך חודשיים

רה"מ נפגש עם פוטין לאחר שחרור נעמה: "היחסים איתנים מאי פעם"

הר הבית בירושלים
הר הבית בירושלים | צילום: רויטרס

"יום הזעם" שהוכרז אתמול בגדה המערבית, לציון התנגדות לתוכנית, לא יצא לפועל, וביו"ש נרשמו עימותים ספורים בלבד בין כוחות הביטחון לבין כ-300 צעירים פלסטינים. זאת, ברקע תגבור של חטיבות מרחביות בכוחות חי"ר. גם צה"ל עדיין ערוך לגל אלימות.

כזכור, בשעות הבוקר שלפני הצגת התוכנית נערכו עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון בעיירה אבו דיס שממזרח לירושלים, בחברון ובמחנה הפליטים אל-ערוב שמצפון לעיר. בבקעת הירדן, על פי הפלסטינים, פרס צה"ל מחסומים רבים כדי למנוע התהקלות פלסטינית.

המהומות בהר הבית בעקבות תשעה באב וחג הקורבן
מהומות בהר הבית | צילום: רויטרס

מקורות פלסטינים בכירים ברמאללה אמרו לחדשות 13 כי הרשות אינה מתכוונת "לשבור את הכלים" ולדחוף לגל אלימות נרחב. אולם, אם ישראל תבצע סיפוח - הדבר יוביל ל"שפל חדש שעלול להביא להתפרצות זעם עממית". שר הביטחון נפתלי בנט אמר כי "הנחיתי את כל כוחות צה"ל ביו"ש להיערך להסלמה - כל ניסיון לאתר את ביטחוננו ייתקל בחומה בצורה".

במקביל, מקורות ביטחונים ברמאללה מסרו לעיתון "אל-אחבאר" הלבנוני, כי יו"ר הרשות אבו מאזן הנחה את מנגנוני הביטחון בגדה לפקח על כך שההפגנות יהיו כוחניות, אך הדגיש לשמור על כך שלא יהיה עימות ישיר עם כוחות צה"ל ולמנוע ירי חי לעברם. נוסף לכך, אבו מאזן הורה למנוע שריפת תמונות של הנשיא טראמפ וקריאות נגדו, ולהקפיד על כך שיהיו תמונות של אבו מאזן בהפגנות.

יו''ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, מגיב לבחירות בישראל
יו''ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, מגיב לבחירות בישראל | צילום: רויטרס

לצד זאת, המקורות הביטחונים הדגישו כי התיאום הביטחוני עם ישראל נשמר ברמה הגבוהה ביותר. כמו כן, המקורות ציינו כי לא נערכה שיחה טלפונית בין טראמפ לאבו מאזן, למרות שיו"ר הרשות ציפה לכך.

שלשום כבר החלו מחאות מוגבלות והתארגנויות של פלסטינים, שתקפו את התוכנית ושרפו את תמונותיהם של טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו. ברצועת עזה נערכו מחאות והפגנות לאות הזדהות עם הקו שמתנגד לתוכנית ושם מעוניינים, בעידודו של חמאס, בהסלמה ובהצתת גל אלימות בשטחים.